מעמדו של פישביין בטוטו מתערער: "לא בטוח שיסיים הקדנציה"

מאבקי כוח גדולים בין יו"ר מועצת ההימורים לדירקטוריון, שמנסה להצר את סמכויותיו ו"ממרר לו את החיים", על-פי גורמים

צחי פישביין / צלם: אביב חופי
צחי פישביין / צלם: אביב חופי

הטוטו החליט לשנות את האופן שבו ייקבעו ויחתמו הסכמי השיווק עם הספורט. בישיבת הדירקטוריון האחרונה של הארגון נקבע כי הסכמי השיווק "הקטנים", עד מיליון שקל בשנה, לא יובאו עוד להצבעת הדירקטוריון והם יהיו בסמכות מלאה ובאחריותו של המנכ"ל איציק לארי.

הטוטו ספג לאחרונה לא מעט ביקורת בהקשר של הסכמי השיווק, בין היתר בשל טענות כי חלקם משמשים כאמצעי לחץ לקביעת מדיניות, ולא משקפים את שווי השוק האמיתי שלהם. לפני כחודש אף הצביע הדירקטוריון בעד ביטול הסכמי השיווק לליגת הכדורעף, לליגת הנשים בכדורסל, ולאיגוד הכדורסל, בטענה לחוסר כדאיות כלכלית. מאוחר יותר החליט הדירקטוריון להחזיר חלקית את ההסכמים לנשים (500 אלף שקל במקום 2 מיליון), ולאיגוד הכדורסל (600 אלף שקל במקום 2.5 מיליון).

יש לציין כי בסמכות הדירקטוריון עדיין נותרו שני ההסכמים המסחריים הגדולים בספורט הישראלי: הסכם השיווק עם ההתאחדות לכדורגל בסך 80 מיליון שקל לעונה, והסכם השיווק לליגת העל בכדורסל בסך 14 מיליון שקל לעונה.

עניין מהותי אף יותר הוא ההחלטה של יו"ר הטוטו צחי פישביין, בישיבת הדירקטוריון האחרונה - לוותר על זכויות החתימה שלו. העניין הטכני, על-אף שהגיע באופן רשמי מהיו"ר עצמו ואמור להפוך עבורו את החיים לקלים הרבה יותר ועם פחות אחריות - הוא חלק ממאבקי כוח גדולים שמתנהלים בחודשים האחרונים בין פישביין לדירקטוריון הטוטו. בחודשים האחרונים מנסים כמה מאנשי הדירקטוריון להגביל את צעדיו של פישביין, ובין היתר דרשו למצוא פתרון לסמכויות "המורחבות מדי" לטעמם שנובעות מהעובדה כי היו"ר חותם הלכה למעשה על כל צ'ק שיוצא מהטוטו.

הקמת "המועצה העליונה לספורט", שאמורה להיות הגוף החזק בספורט הישראלי ולקחת את רוב הסמכויות שעד היום היו נתונות בידי הטוטו, שינתה את הרכב דירקטוריון הטוטו והקטינה אותו מ-18 ל-11 חברים. "נוצר לפישביין דירקטוריון מאוד לעומתי שממרר לו את החיים", אומר אחד מאנשי הארגון. בין החברים שנכנסו לדירקטוריון המהודק היה גם נציג האוצר רוני פרידמן. האחרון, ביחד עם מנכ"ל מרכז הפועל יורם אורנשטיין (הנפגע הראשי של החלטת הטוטו שלא להעביר את הכסף ישירות למרכזים), הפכו לאופוזיציה הקשה ביותר של היו"ר.

בנוסף מתמודד פישביין לאחרונה בין היתר עם בדיקה פנימית של הטוטו שנעשתה על-ידי משרד רו"ח ירדני גלפנד, אותה ביקש פישביין עצמו במהלך המאבק מול ההתאחדות לכדורגל, שנוגעת לחשבון ההוצאות שלו במסגרת תפקידו בטוטו. כמה מחברי הדירקטוריון הביעו חוסר שביעות רצון ממסקנות הדוח, וראש ועדת הביקורת עו"ד עופרה שרון - היועצת המשפטית של משרד הספורט ונציגת המשרד בדירקטוריון הטוטו - אף ביקשה לקבל לידיה את חומרי הגלם של דוח הבדיקה.

עד לאן הגיעו הדברים, אפשר היה לראות בישיבת הדירקטוריון מהחודש שעבר. את הישיבה ביקש היו"ר לפתוח במלים אישיות: הוא פנה לחברים בחדר ומנה בפניהם רשימה של "שמועות שאין להן ידיים ורגליים" לטענתו, שמסתובבות לאחרונה מעל לראשו, ונשמעות בפורומים כאלו ואחרים. הסיפורים הללו מאיימים לכאורה, לטענתו, על האינטגריטי שלו כיו"ר הארגון.

גורמים בכירים בטוטו טוענים כי לאור ההתפתחויות האחרונות ומאבקי הכוחות, לא מן הנמנע שפישביין יבקש לקצר את הקדנציה שלו כיו"ר הטוטו שאמורה להסתיים רק ב-2016.

פישביין עצמו התייחס למאבקים הפנימיים בדירקטוריון, כשאמר ל"גלובס": "אני מכבד גם את מי שבוחר להיות באופוזיציה. השאלה המעניינת היא אופוזיציה למה - לשקיפות? לצמיחה של הטוטו? להעברת יותר כסף לספורט? להשקעה מהותית במתקני ספורט? כיו"ר הטוטו תמיד פעלתי בשקיפות מלאה, לטובת הארגון ולמען הספורט בישראל, וכך אמשיך לפעול עד סוף הקדנציה. את תפקידי אני מבצע בהתנדבות, תחת אמות המידה שצברתי בחיי כטייס בחיל האוויר, כמנכ"ל חברה גדולה במשק וכרואה חשבון.

"הגיע העת בטוטו להגדיר את הקו שבין אחריות הדירקטוריון ואחריות ההנהלה, כנהוג בכל חברה ממשלתית גדולה. דירקטוריון לא אמור לחתום על תשלומים במהלך העסקים הרגיל, וחבר דירקטוריון לא אמור להיות שותף פעיל בוועדת מכרזים של הארגון - במיוחד אם הוא באותה עת חבר בוועדת ביקורת. על ההנהלה מוטלת האחריות לכך".