אז נשארים בארץ? נוכחות דלה בכנס של "עולים לברלין"

מארגני מחאת יוקר המחיה שקוראים להגירה לגרמניה ציפו לאלפים, אך רק עשרות הגיעו לכנס בכיכר רבין בו מציעים המארגים מידע על הגירה

שער ברנדנבורג / צילום: רויטרס
שער ברנדנבורג / צילום: רויטרס

יריד המתעניינים של "מחאת ברלין" סחף מעטים: רק עשרות ישראלים הגיעו הערב (ג') לכיכר רבין בתל-אביב, לאירוע שיזם יוצר דף הפייסבוק "עולים לברלין". יותר מ-2,300 איש אישרו בפייסבוק את הגעתם, אך הכיכר נותרה ברובה ריקה. המתעניינים בהגירה לאירופה גילו כי הכיכר ריקה כמעט מדוכנים ושלטים. יוזם המחאה עצמו, שמסרב לחשוף את זהותו, הודיע מראש כי לא יגיע.

רועי, בן 28 מתל-אביב שהגיע לכיכר, סיפר לחדשות 2 Online כי יוקר המחיה "שבר" אותו. לדבריו, הוא אינו מעוניין במבצעים, אלא בהוגנות: "המילקי הוא רק מטאפורה - איפה שרק אפשר דופקים אותנו. מעבר לחו"ל מבחינתי הוא הפתרון". רועי ציין כי חי בעבר שבע וחצי שנים בארצות הברית ושב בגלל ציונות, אך יוקר המחיה מבריח אותו: "אני אעבור לכל מקום שייתן לי אשרת עבודה. בישראל כשהאזרח סובל המדינה נהנית - אם צריך לעזוב את המדינה כדי להביע מורת רוח מאיך שהיא מתנהלת, אז זה מה שאני עושה".

גם אילי, מהנדס בן 35 מאשקלון, הביע התעניינות במעבר לגרמניה, בה להערכתו יצליח למצוא תעסוקה: "קשה לי למצוא עבודה כאן, התחרות פה עצומה. האנטישמיות בגרמניה לא מרתיעה אותי - כולם כאן שונאים את כולם". גדי, מוזיקאי בן 34 מתל-אביב, טען כי הוא שוקל לעזוב את הארץ כי "אין פה דרך, המצב הכלכלי הוא רק נדבך אחד בהרבה דברים, ואני מרגיש שהגענו למבוי סתום".

המחאה זכתה לביקורת מכיוון לא צפוי: רמו, תושב הולנד שעבר באזור, שאל לפשר האירוע, התפלא מתלונות התושבים ואמר: "אני לא חושב שהגירה היא הפתרון - יש דברים יותר יקרים ויש דברים שפחות, לדוגמה הפירות והירקות פה הם במחירים שאנחנו רק יכולים לחלום עליהם, וגם אלקטרוניקה. לא משנה מאיפה אתה, תמיד אפשר למצוא סיבה להתלונן - אנשים לא מרוצים יש בכל מקום. קל להתלונן על מה שאין, קשה להיות מסופק ממה שיש - בכל מקום בעולם החיים לא קלים".

לעומתו, תושב העיר בן 80 שעלה לארץ מפולין, הביע תמיכה בבהיגרה: "ההפגנה פה היא מוצדקת - בישראל צריכים לשנות דברים מהיסוד. הכל פה קומבינה מאחורי הגב של האזרחים. ממשלת ישראל קיבלה מיליארדים על גבם של ניצולי השואה - ומה הם מקבלים היום? קדחת".

עוד לפני היריד, היוזם אמר לחדשות 2 Online כי מטרת היריד היא למסור למתעניינים מידע על הגירה למדינות זרות, ואף הצהיר כי יפנה ל"כל מנהיגי העולם המערבי" כדי שיעניקו לישראלים "ויזות פליטי יוקר מחיה". "אין שום נציג מטעמי", סיפר היוזם, שאמר כי ביריד "האנשים יקבלו פרטים על כל מקום שאפשר לקנות בו בית ולהיכנס לסופר מבלי להישחט".