הקבלנים ממש לא מתלהבים מהתוכנית לדירות מוזלות

סמנכ"לית חברת יורו ישראל: "אני בתור קבלן שפוי לא חושבת שכדאי לי לגשת למכרזים כאלו"

בנייה באשקלון / צילום: תמר מצפי
בנייה באשקלון / צילום: תמר מצפי

שעות ספורות לאחר פרסום הטיוטא הראשונית של מכרזי מחיר מטרה מתחילות להגיע תגובות מהענף. בעוד רבים מהקבלנים והעוסקים בענף מברכים על התוכנית, לאחר סקירת מכרזי המכרז מציינים רבים מהם כי חלק מהסעיפים שהכניס משרד השיכול למכרז יקשו על יישומו וימנעו מקבלנים לגשת למכרזים.

"גם בעבר, עם מכרזי מחיר למשתכן, אנחנו לא רצנו להשתתף במכרזים ובדקנו בציציות, וכשהחלטנו לגשת זה היה רק באזורי ביקוש. אנחנו מדברים פה למעשה על אותה גברת בשינוי אדרת, רק שבמחיר מטרה הוסיפו מספר סעיפים דרקוניים כמו זה שרק שיש היתר בניה ניתן למכור את הדירות שמיועדות למחיר מטרה", כך אומרת היום (א') עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל.

עוד מוסיפה חדד כי "במכרז הוסיפו גם פרוצדורות משפטיות שמסבכות את הקבלנים. משרד השיכון מהווה שוטר לכל מהלך , מכיוון שצריך לדווח על כל דבר זה יוביל לעיכוב המכירות וקבלת ההיתרים שיכול להגיע גם לחצי שנה. במקביל, הופכים את הקבלנים לשוטרים של הדיירים, ואני לא מבינה למה אני כקבלן צריכה את זה. בל נשכח שהקבלנים עדיין יצטרכו להתחרות במתן מחיר קרקע הכי גבוה כדי לזכות במכרז, כאשר מחיר הפיתוח מהווה סכום לא מבוטל וגבוה יחסית לעלות הקרקע. בשורה התחתונה אני בתור קבלן שפוי לא חושבת שכדאי לי לגשת למכרזים כאלו".

צבי פוקס מנכ"ל ובעלים של חברת צ.פ. חברה לבניין תוקף גם הוא את נוסח המכרז שפורסם להערות הציבור: "ניכר שנעשתה עבודה ולקחו הרבה דברים בחשבון אולם יש מספר סעיפים שעלולים להוות חסם בהצלחת התכנית. כך לדוגמא, האיסור לגבות תשלום עבור שינויים במפרט הטכני יגבילו מאוד את רוכשי הדירות שישקיעו את מיטב כספם בדירה חדשה ולא יוכלו אפילו להזיז קיר או לבנות את מטבח חלומותיהם. כל נושא ההצמדות מגביל מאוד את התכנון של הפרויקט, אפשר וניתן ליצור את ההצמדות בתנאי שהם יהיו באופן יחסי לגודל הדירות והחניות לפי התקן".

עוד מציין פוקס כי במסגרת המכרז נכתב שרשויות מקומיות יוכלו לגבות תשלומים נוספים מהזוכה במכרז וטוען שמדובר בסעיף בעייתי: "העובדה שהרשויות המקומיות לגבות מהזוכים סכומי כסף שאינם ידועים מראש בגיל היטלים ואגרות יקשה מאוד על קביעת המחיר הנכון במסגרת המכרז".

במקביל, בהתאחדות בוני הארץ, מסרו היום כי הם לומדים את מסמכי המכרז אותם ראו היום בפעם הראשונה: "הנוסח של מכרזי מחיר מטרה הגיע אלינו רק היום יחד עם פרסומו בכלי התקשורת", נמסר מההתאחדות, "אנחנו לומדים את משמעויות המכרזים החדשים". נציין כי ההתייחסות של התאחדות בוני הארץ מעידה על כך שככל הנראה לא התקיימו ישיבות עבודה או התייעצות עם נציגי הקבלנים במסגרת ניסוח המכרז.

לצד הביקורת על המכרזים החדשים, יש גם כאלו שתומכים בתוכנית מחיר מטרה ובוחרים דווקא להמשיך ולבקר את התוכנית המקבילה - מע"מ בשיעור 0%.

"באופן פרדוקסלי ממחישה תוכנית מחיר מטרה את חוסר הרלוונטיות שבתוכנית ביטול המע"מ", אמר היום ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, "שתי התוכניות לא רק שאינן משלימות אחת את השנייה, אלא מתנגשות אחת עם רעותה ומבלבלות את רוכשי הדירות. אם ממשלת ישראל רוצה להוריד את מחירי הדיור ובראש ובראשונה לסייע לאוכלוסיית זכאים , אז שתחליט מה היא רוצה. לטעמי, היתרון הבולט של תוכנית מחיר מטרה היא בכך שהיא מפורטת, ברורה ועם קריטריונים חד משמעים. ביטול המע"מ יצא שכרו בהפסדו, הקבלנים ינסו לגלגל לעצמם את הרווח ובסופו של דבר הצרכן לא ירוויח דבר וחצי דבר . לסיכום, מחיר מטרה כן. ביטול המע"מ לא".