כך בתי הקולנוע עובדים עליכם עם "כרטיס ב-10 שקלים"

אם תזמינו באינטרנט ותחסכו לקולנוע עומס בקופות - תשלמו עוד עשרות אחוזים

אולם קולנוע / צילום: איל יצהר
אולם קולנוע / צילום: איל יצהר

מעטים הישראלים שיוותרו על כרטיס לסרט ב-10 שקלים, וזו בדיוק הבעיה. ביום חמישי, 23 באוקטובר, יחול יום הקולנוע, שבו יציעו 40 בתי הקולנוע החברים בהתאחדות ענף הקולנוע כרטיסים לסרט רגיל ב-10 שקלים וכרטיסים לסרט תלת-ממד ב-14 שקל.

אלא שהמזמינים באינטרנט יגלו שהם משלמים יותר מכפי שהיו משלמים בקופות. מדוע? משום שהמחירים כוללים עמלה של 4-4.50 שקלים על כל כרטיס, מה שמייקר את ההוצאה בעשרות אחוזים. באתרים של בתי הקולנוע נמנעים מלכתוב "עמלה", אך מציינים כי המחירים בקופות בתי הקולנוע זולים יותר.

למעשה, כבר בשנה שעברה, עת הכריזה התאחדות בתי הקולנוע על "יום הקולנוע", פרסמנו כאן ב"גלובס" ידיעה המדגישה את חוסר הפרופורציה בין מחיר הכרטיס המוזל לבין גובה העמלה, אלא שדבר לא השתנה. משפחה שביום הקולנוע תזמין באינטרנט 4 כרטיסים, תשלם במקום 40 שקל 60 שקל ואף יותר - וכל זאת רק משום שחסכה לבית הקולנוע עומס בקופות.

כזכור, לפני מספר חודשים פרסמה הרשות להגנת הצרכן הודעה המבשרת לצרכנים כי תבוטל עמלה על הזמנת כרטיסים באינטרנט. אלא שבבתי הקולנוע החליטו שלא לבטל את העמלה, אלא לייקר את הכרטיסים הנמכרים באינטרנט, כאשר העמלה משוקללת במחיר הכרטיס.

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) הבטיח אז כי לא ירפה מהנושא, ואף פנה במכתב לממונה על ההגבלים העסקיים, אלא שחודשים חלפו, והממונה על ההגבלים העסקיים לא פרסם שום הודעה בנושא.

אך הכלבים נובחים, והצרכנים הולכים לסרט. הצרכנים הישראלים, מצדם, בחרו שלא להעניש את בתי הקולנוע על הגבייה השערורייתית, שכזכור מתייחסת לכל כרטיס בנפרד ומייקרת כל כרטיס וכרטיס בשיעור ניכר. האולמות נותרו מלאים. בשנה שעברה פקדו 150 אלף ישראלים את בתי הקולנוע ביום הקולנוע, ויש להניח כי גם הפעם במקום להצביע ברגליים ודווקא ביום הזה להיעדר מהאולמות - גם השנה תהיה התנפלות של צרכנים פראיירים, שאוהבים לבכות אבל לא באמת יודעים למחות.

נותר רק לקוות שאותם צרכנים לא יזמינו כרטיסים באינטרנט, אלא ינהרו אל הקופות בהמוניהם וייצרו עומס בלתי נסבל, שיזכיר להתאחדות בתי הקולנוע למה כדאי לה לעודד הזמנה מראש באינטרנט - ולא להפך.