לאחר הקיפאון: אושרה הגדלת המכסות בענף הסולארי

ההחלטה שעברה היום בממשלה מאפשרת להסיט מכסות של 330 מגה-וואט שמלכתחילה ניתנו לייצור חשמל ירוק באמצעים אחרים, והוחלט כי יינתנו לייצור חשמל בטכנולוגיה ה-PV

אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס
אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס

בשורה משמחת לענף הסולארי: אושרה הגדלת המכסות לייצור חשמל באמצעות גגות סולאריים. לאחר ציפייה של שנתיים בהם מצוי הענף הסולארי בקיפאון מוחלט, הצביעה הממשלה על הגדלת המכסות לייצור חשמל באמצעות גגות סולאריים פוטו-וולטאיים (PV) .

ההחלטה שעברה היום (ד') בממשלה מאפשרת להסיט מכסות של 330 מגה-וואט שמלכתחילה ניתנו לייצור חשמל ירוק באמצעים אחרים (רוח וייצור אנרגיה מטיפול בפסולת), והוחלט כי יינתנו לייצור חשמל בטכנולוגיה ה-PV. זאת משום שבשנים האחרונות חלה הוזלה משמעותית במחירה של טכנולוגיית ה-PV.

כמו כן, אישרה הממשלה הסבה של 180 מגה-וואט במשאבי שדה וצאלים שמלכתחילה ניתנו להקמת פאנלים סולאריים בטכנולוגיה תרמו-סולארית (הסבה שעל פי האוצר צפויה לחסוך למשק 2 מיליארד שקל למשק), מכסה בסך 30 מגה-וואט של PV באשלים ועוד 30 מגה-וואט בשטחי יהודה ושומרון.

התעשייה הסולארית בישראל סובלת ונמצאת במצב הקשה ביותר מאז תחילת פעילותה - בתקווה עד היום. כיום, האפשרות היחידה להקים מתקן סולארי היא בהסדרת מונה-נטו, שמאפשרת ייצור עצמי ולמעשה קיזוז של הייצור מחשבון החשמל. מדובר בהסדרות קשות למימון בהן אין תעריף הזנה מובטח, והן חשופות לשינויים במחירי החשמל.

התחום הסולארי בישראל מקודם החל משנת 2008 ע"י משרד האנרגיה, ומתנהל לפי מכסות שקובעת הממשלה. בשנת 2010 קבע משרד האנרגיה מדיניות לתחום האנרגיה המתחדשת שם נקבעו מכסות לענפים הסולאריים של יותר מאלף מגה-וואט, ובשנת 2012 ביקש המשרד להגדיל את המכסות הסולאריות. בגלל ערר שהגיש בזמנו משרד האוצר, בחירות, חילופי הממשלה ועיכובים נוספים, חודש הדיון רק בחודש פברואר השנה.

הסיבה היחידה שעיכבה את אשור המכסות עד היום, הוא ערר שהגיש שר האוצר לפיד בנוגע להקמת המכסות בסך 30 מגה-וואט ביהודה ושומרון. לפיד לא הסכים לסעיף המבטיח פיצוי לבעלי מתקנים בשטחי יו"ש במקרה של הסדר קבע, ולכן במשק שנתיים לא התקדם דבר.

יעדי הייצור מאנרגיה מתחדשת, נקבעו בהחלטת ממשלה משנת 2009, אשר קבעה יעד ביניים לשנת 2014 של 5% ייצור ממקורות מתחדשים ויעד של 10% לשנת 2020 . אך נכון להיום, אחראית האנרגיה המתחדשת על ייצור של כ-1% מסך צריכת החשמל השנתית (כאשר 98% ממנו מגיעים ממתקנים סולאריים פוטו-וולטאים).

גם בעולם, מתקדמים לכיוון הפקת חשמל מאנרגיה סולארית. לפי נתונים שפרסם ארגון האנרגיה הבינלאומי (IEA) בספטמבר האחרון, מעריכים כי עד 2050 עשויה אנרגיה סולארית להפוך למקור החשמל המרכזי, וכי כבר ב-2030 יהוו המערכות סולאריות כ-6% מצריכת החשמל העולמית.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום: "החלטת הממשלה היום מקדמת את תחום האנרגיות המתחדשות צעד ענק קדימה. על ידי יצירת שוק אנרגיות מתחדשות משמעותי וגדול נוכל לפתח ולהתקדם לקראת השגת היעד של 10% ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בשנת 2020".

עוד אמר שלום: "חלוקה שווה בין מכסות המיועדות להולכה ובין אלו המיועדות לחלוקה תצמצם את השימוש בשטחים פתוחים, תרחיב את השימוש בגגות כך שיתאפשר לרשויות מקומיות להקים מתקנים על הגגות ותאפשר לחברות קטנות רבות יותר להשתלב במשק החשמל המתחדש".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "ממשלת ישראל מזניקה את השוק הסולארי. לאחר שנתיים של קיפאון יוקמו בשנים הקרובות מתקנים סולאריים בשווי של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בגלגל הצלה לתחום הסולארי שממתין מאז 2012 לאישור מכסות נוספות. אנו מברכים את שר האנרגיה סילבן שלום שמקדם את התחום בנחישות מאז כניסתו לתפקיד ופועל לקידום משק אנרגיה ירוקה בישראל. הפרויקטים צפויים לקום בעיקר בפריפריה ולספק תעסוקה ומקורות הכנסה במקומות הנדרשים ביותר".

עו"ד אורית מרום, ראש תחום איכות סביבה וקלינטק במשרד שבלת ושות': "הדיון שהתקיים היום בממשלה לאישור מכסות חדשות לתחום הסולארי חשוב ביותר, אפילו קרדינלי, לשוק הסולארי בישראל שתקוע כבר זמן רב. הזרמת מכסות חדשות נותנות אופק חדש ליזמים ומשקיעים מהארץ ומחו"ל אשר שמו את יהוום בתחום וספגו מכה לא קלה נוכח האטה ואף עצירה מוחלטת של התחום".