מחזיקי אג"ח אי.די.בי: "משהו חולה בהתנהלות החברה"

בשבועות האחרונים צנחה מניית החברה בכ-20% ■ אי.די.בי: "בכוונת בעלי השליטה להמשיך ולקיים את התחייבויותיהם בעתיד, בהתאם להוראות ההסדר"

אדוארדו אלשטיין  ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה לאחר העברת השליטה בקונצרן אי.די.בי , במסגרת הסדר חוב, שבו החששות ללוות את המשקיעים בניירות הערך של החברה. נראה כי הסנטימנט השלילי בני"ע של אי.די.בי בחודש האחרון מטריד במיוחד את מחזיקי האג"ח הפרטיים, שכעת בוחנים את האפשרויות העומדות בפניהם למול בעלי השליטה החדשים, מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, כולל צעדים משפטיים.

במכתב שפרסם אתמול אוהד אלוני, המייצג חלק מבעלי האג"ח הפרטיים, הוא כותב כי "משהו חולה במסחר במניה, משהו חולה בהתנהלות הנהלת החברה ובעלי השליטה. משהו חולה באמון בבעלי השליטה ובדרך שבה הם מנווטים את הספינה, והחולי נעוץ בחוסר הוודאות בו נמצא השוק".

נראה כי הקיפאון ביחסים בין צמד בעלי השליטה, וחוסר הצלחתם לקדם מהלכים משמעותיים בחברות הקבוצה מאז רכשו את השליטה, מגבירים את חששם של המשקיעים לגבי עתיד הקבוצה. בחודש האחרון באו החששות הללו לידי ביטוי בדמות צניחה של יותר מ-20% במניית החברה, המסכמת אובדן של כרבע מערכה מאז שחזרה להיסחר בחודש מאי האחרון, לשווי שוק של כ-950 מיליון שקל. המגמה השלילית התגברה בימים האחרונים, ומתחילת השבוע צנחה מניית אי.די.בי פתוח ב-13%.

ירידות שערים חדות מאפיינות לאחרונה גם את המסחר באג"ח אי.די.בי פתוח, שגם הן התגברו בימים האחרונים, והקפיצו את התשואות על האג"ח לעד 11% - נתונים המשקפים חוסר אמון גובר של המחזיקים ביכולתם של בן משה ואלשטיין להוביל שינוי מהותי במצבה הפיננסי של אי.די.בי.

לפי אלוני, חוסר הוודאות האופף את אי.די.בי "הינו תוצר ישיר של התנהלות בעלי השליטה, כאשר לא ברור אם הם שומרים את הקלפים קרוב לחזה או שיש בחברה שיתוף מערכות. הדבר צורם ומקומם, שכן לאורך כל הליך ההתמודדות על השליטה הם הציגו כי בידיהם תוכניות עבודה מסודרות להבראת החברה, וכי אלו יוצגו מיד לאחר הזכייה. כגודל הציפייה כך גודל האכזבה".

אלוני, בשם "הארגון להגנה על חסכונות הציבור", מסביר כי "חלפו למעלה מתשעה חודשים מאז נודע לבעלי השליטה כי הצעת ההשקעה שלהם אושרה, הרבה מעבר ל-100 ימי החסד הנהוגים במקומותינו, ועדיין לא נשמע קולם. עדיין לא יצאה מצגת אחת לרפואה ממנה אפשר יהיה ללמוד מהי האג'נדה ומהן תוכניות העבודה של בעלי השליטה, ולאן הם מנווטים את הספינה".

עד כה השקיעו 1.2 מיליארד שקל

מאי.די.בי נמסר היום בתגובה כי "בעלי השליטה באי.די.בי פתוח עמדו בכל התחייבויותיהם על פי ההסדר, ובמסגרת זו השקיעו קרוב ל-1.2 מיליארד שקל. בכוונתם להמשיך ולקיים במלואן את התחייבויותיהם בעתיד, הכול בהתאם ועל פי הוראות ההסדר".

רק לפני חודשים ספורים, התמונה נראתה שונה לגמרי. במהלך חודש מאי נחתם סופית הסדר החוב בקבוצה והושלם השלב הראשון בו, עם הזרמה של 650 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח. בסך הכול הזרימו בן משה ואלשטיין עד כה כאמור סכום ענק של כ-1.2 מיליארד שקל.

בסוף השנה הנוכחית מתוכננת הנפקת זכויות בחברה, בהיקף שטרם נקבע, במטרה לחזק את ההון והנזילות, וב-2015 התחייבו השניים להעביר לאי.די.בי פתוח כחצי מיליארד שקל נוספים. התחייבויותיהם לפי הסדר החוב כוללות גם ביצוע הצעת רכש ל-60% ממניות הציבור בפתוח, בסוף 2015 ובסוף 2016, במחירים של 8.3 שקלים ו-8.7 שקלים למניה בהתאמה. מחיר זה משקף פרמיה של 145%-155% לעומת שווי המניה היום.

הדוחות הכספיים האחרונים של אי.די.בי פתוח, שפורסמו בסוף אוגוסט, מעידים כי החברה עוד רחוקה מיציבות פיננסית. זאת, כשהערת "עסק חי" ממשיכה ללוות את דוחותיה, ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לכמה בעיות משמעותיות, בהן גירעון של 335 מיליון שקל בהונה העצמי, ירידה בהיקף הדיבידנדים שמחלקות החברות שלה, הצורך בהסדרת אמות המידה הפיננסיות מול הגורמים המממנים, ועוד.

סוגיית כלל ביטוח ממשיכה להעיב

לצד הנתונים הפיננסיים המאתגרים, גם הפעילות השוטפת של חלק מעסקיה של אי.די.בי רחוקה מלהיות אופטימלית. במרכז העניינים המטרידים את המשקיעים נמצאת סוגיית עתיד החזקותיה (55%) בקבוצת כלל ביטוח, שנמצאות כיום בבעלות החברה אך בידי הנאמן שמונה מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי.

מוקדם יותר השנה לא צלחה מכירת השליטה בחברת הביטוח לקבוצת משקיעים סינים, בעקבות סירובה של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר לאשר את העסקה. אלשטיין ובן משה הביעו את רצונם לקבל לידיהם את השליטה בכלל ביטוח (כלומר, להשיב את זכויות השליטה לידי קונצרן אי.די.בי), ואף הגישו בקשה רשמית למשרד האוצר. ואולם, המפקחת שפכה עליהם מים קרים לאחרונה, כשהבהירה כי מהמידע שהגיע לידיה עד כה היא אינה צפויה לאשר לשניים לקבל לידיהם את השליטה בקבוצת הביטוח.

במקביל הודיעה סלינגר כי תקפיד על לוח הזמנים שקבעה בנובמבר אשתקד, ולפיו על אלשטיין ובן משה לקבל אישור שליטה בכלל ביטוח או לחתום על הסכם למכירת השליטה בה לצד ג' עד סוף השנה. אחרת, היא תורה לטרי לממש את מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח בכל אופן שיראה לנכון.

בשוק מעריכים כי אם לא יימצא קונה חדש לכלל ביטוח עד סוף השנה (ולאחר מכן גם יאושר על ידי הפיקוח על הביטוח, בתוך פרק זמן לחוץ במיוחד של חצי שנה), טרי ימכור את מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח בבורסה. במקרה כזה לא רק שלא תהיה פרמיית שליטה (שהייתה מאוד נדיבה בעסקה שכשלה מול הסינים), אלא שסביר כי הזינוק בהיצע המניות-למכירה של כלל ביטוח ילחץ כלפי מטה את מחיר מניית כלל ביטוח, מעבר למה שיקרה עם המניה בנסיבות "כלכליות שגרתיות".

גזרה מטרידה נוספת נוגעת לפעילות רשת קמעונאות המזון שופרסל, שלפני כמה חודשים הודיעה על תוכנית התייעלות שגררה אותה לסכם את מחצית השנה הראשונה בהפסד של 125 מיליון שקל, וצפויה להמשיך להעיב על תוצאותיה הכספיות ברבעונים הקרובים.

צרות גם בדסק"ש: בעלי מניות דורשים חלוקת דיבידנד

צרות לבעלי אי.די.בי גם בחברה הבת המרכזית בקבוצה - דסק"ש. בימים האחרונים שלחו בעלי מניות בחברה, המחזיקים ב-5.1% מהונה, מכתב לחברה היוצא נגד הימנעותה של דסק"ש מלחלק דיבידנדים אחרי פרסום דוחותיה לרבעון השני של השנה.

בדסק"ש מציינים כי במכתב נדרש דירקטוריון החברה בין היתר "לדון ולהחליט על חלוקה מיידית של דיבידנד, בהתחשב בהזדמנויות ההשקעה העומדות בפני דסק"ש, מצב נזילותה והתחייבויותיה הצפויות".

כן דורשים בעלי המניות מדסק"ש לכנס אסיפה מיוחדת של בעלי המניות, בה ידונו בהימנעות החברה מחלוקת דיבידנד, וכן ב"קבלת החלטות מיוחדת לתיקון תקנון החברה, בין היתר בקשר לדיונים של הדירקטוריון בדבר האפשרות לחלק דיבידנדים".

כיום מחזיקה אי.די.בי פתוח בכ-74% מהונה של דסק"ש - באמצעותה היא מחזיקה בכמה חברות שהמרכזיות שבהן הן שופרסל, סלקום, נכסים ובנין ואדמה (לשעבר מכתשים אגן). לדסק"ש, הנסחרת לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל, אין מדיניות חלוקת דיבידנדים והיא נמנעת מלחלקם מאז 2012.

בחודש אוגוסט האחרון הודיעה קבוצת אי.די.בי על מינוי ועדה מייעצת שתבחן חלופות שונות להתמודדות עם השלכות חוק הריכוזיות ועמידה במגבלות הקבועות בו, ובין אלה בחינת האפשרות להפוך את דסק"ש לחברה פרטית, או לחלופין למזג בין השתיים. כמה חודשים קודם לכך הושלם מהלך המיזוג בין דסק"ש לבין החברה הבת כור, בהשקעה של יותר מ-1 מיליארד שקל.