הפד סיים את תוכנית רכישות האג"ח השלישית

הריבית נשארה בינתיים ללא שינוי ברמה של 0%-0.25% ■ הפד: שוק העבודה משתפר, ירידת מחירי הנפט לא תשפיע על האינפלציה לטווח ארוך ■ הערכות: הריבית צפויה לעלות במהלך הרבעון השני של 2015

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

זהו, הסתיימו (בינתיים..) התוכניות להקלה כמותית בארה"ב. הפדרל ריזרב הודיע הערב, כצפוי, בתום הישיבה בת היומיים של ועדת השוק הפתוח, שהוא מפסיק את רכישות האג"ח. זו הייתה ההקלה הכמותית השלישית של הפד והיא, כאמור, מסתיימת על רקע השיפור הניכר בכלכלת ארה"ב בחודשים האחרונים ובעיקר בנתוני האבטלה והצמיחה.

הריבית נשארה בינתיים ללא שינוי ברמה של 0%-0.25% וכעת יתמקדו האנליסטים ומנהלי ההשקעות בספקולציות ותחזיות לגבי המועד המדויק שבו תתחיל העלאת ריבית בארה"ב. כעת עומדות התחזיות על הרבעון השני של 2015, אבל הכל כמובן תלוי בנתוני המאקרו כלכלה שיפורסמו בשבועות ובחודשים הקרובים בארה"ב בעיקר ובעולם כולו בכלל.

בהודעת הפד נאמר, בין השאר, כי שוק העבודה משתפר, ירידת מחירי הנפט לא תשפיע על האינפלציה לטווח ארוך. בפעם הראשונה נאמר בהודעה כי הריבית עשויה לעלות מוקדם יותר מהצפוי עם הכלכלה תצמח בקצר מהיר יותר מהצפוי על ידי הבנק. מנגד, צמיחה איטית מהצפוי תדחה את העלאת הריבית.

עם זאת, המינוח considerable period of time הושאר בהודעה (כלומר הריבית צפויה להישאר אפסית בטווח הזמן הנראה לעין...). זאת, "בעיקר אם סביבת האינפלציה תישאר נמוכה מהיעד של 2% לשנה".

מאזן הבנק המרכזי של ארה"ב עומד כיום על כ-4.5 טריליון דולר, פי 6 לעומת מועד התחלת תוכנית ההרחבה הכמותית הראשונה ב-2008.

ההחלטה הנוכחית התקבלה ברוב של 9 בעד מול מתנגד אחד.

אלן גרינספאן, יו"ר הפד לשעבר, אמר היום כי "הפדרל ריזרב לא יוכל להפסיק את תוכנית הרכישות שלו מבלי לגרום ל'מערבולת' (turmoil) כלשהי בשווקים".

בתשובה לשאלה על האינפלציה אמר גרינספאן כי "אין אינפלציה כי אין ביקושים. הפד למעשה נכשל בזירה הזאת של העלאת הביקושים". הסיבה, לדעתו, היא מכיוון ש"הבנקים לא עושים שימוש בהזרמות הנזילות האדירות של הפד אלא שומרים על היתרות הגדולות אצלם ב'מחסנים'".

כאשר הבנק המרכזי האמריקאי התחיל לקנות נכסים בסוף 2008, ההנחה הייתה פשוטה: לשחרר צונאמי של נזילות שיכריח משקיעים עצבניים לעבור מהשקעות בטוחות לכאורה להשקעות מסוכנות יותר.

שנים של ריביות נמוכות והקלה כמותית הציתו תיאבון מוגבר לניירות ערך מסוכנים, כאשר המשקיעים התאמצו לעמוד ביעדי התשואות שלהם. מכונת האיגוח של וול סטריט חזרה להילוך גבוה של הנפקת אג"ח שמחברות יחדיו הלוואות לחברות, משכנתאות מסחריות וכמובן הלוואות ללקוחות מסוכנים לקניית רכב. הנפקת אג"ח קונצרניות בדירוג זבל לבדה הסתכמה בשנה שעברה ב-359 מיליארד דולר לפי נתוני חברת דיאלוג'יק, כאשר החברות ניצלו את הריביות הנמוכות כדי לממן מחדש חובות, והמשקיעים עמדו בתור כדי לקנות את האג"ח הללו.

השאלה כעת היא אם ההתאוששות במכירת נכסים מסוכנים תתברר כמורשת רעילה של ה-QE באותו אופן שבו הפופולריות של האג"ח מגובות משכנתאות הסאב-פריים (ללווים ללא כושר החזר) עלתה בעקבות שנים של ריבית נמוכה לפני המשבר הפיננסי.

"לא הכלכלה הבסיסית מניעה את הדברים, אלא הנזילות של הבנק המרכזי", אמר מט קינג מסיטיגרופ בראיון לפיננשיאל טיימס. מדיניות מוניטרית בלתי שגרתית "טובה מאוד בהעלאת מחירי נכסים, אבל החלחול לדברים כמו אינפלציה בכלכלה הריאלית חלש מאוד".