"הפד ינסה להכין השווקים להעלאת ריבית מוקדם מהצפוי"

אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי במיטב דש: התחזית המגולמת להעלאת הריבית הראשונה הוקדמה בקושי בחודש אחד והשווקים עדיין צופים שהריבית לא תעלה לפני הרבעון השלישי של 2015, מצב המגדיל סיכון לשוק האג"ח

מנצ'סטר יונייטד בוול סטריט / צלם: רויטרס
מנצ'סטר יונייטד בוול סטריט / צלם: רויטרס

התחילה הספירה לאחור של Considerable time. הבנק המרכזי האמריקאי פרסם בשבוע שעבר הודעת ריבית "נצית" יותר ממה שהשווקים ציפו. השינוי בעיקר מתבטא בהכרה שמצבו של שוק העבודה השתפר משמעותית ואי ניצולת משאבים שהייתה בו ירדה.

בנוסף, הוועדה המוניטארית לא ציינה שקיימת עוד השפעה מצד המדיניות הפיסקאלית המרסנת (ראו זאת בנתוני התוצר האחרונים). ביחס לאינפלציה, הוועדה מעריכה שחלק גדול מהירידה הנוכחית באינפלציה נובעת מסיבות זמניות וציפיות האינפלציה לטווח ארוך של החזאים נותרו יציבות. כך כותב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, בסקירתו השבועית בעקבות הועדת הפד בשבוע שעבר.

להערכתו, ה-FED מרגיש שהפער בין מה שהוא משדר ביחס לשינוי העתידי בריבית לבין תפיסת השוק גדול מדי. התוואי החזוי של הריבית, לפי החוזים על הריבית, נמוך בסוף שנת 2015 בכ-1% לעומת התחזית האחרונה של ה-FED. בסוף שנת 2016 הפער עולה ל-1.4% ובסוף 2017 ל-1.6%. גם אחרי הודעת ה-FED חלה תזוזה קלה בלבד בעקום ציפיות הריבית לפי החוזים.

התחזית המגולמת להעלאת הריבית הראשונה הוקדמה בקושי בחודש אחד והשווקים עדיין צופים שהריבית לא תעלה לפני הרבעון השלישי של 2015. מצב זה מגדיל סיכון לשוק האג"ח. אם בישיבתו הבאה (16-17 לדצמבר) יחזור ה-FED לתחזית האחרונה שלו להעלאת הריבית שפורסמה בחודש ספטמבר, שוק האג"ח עלול לעבור תיקון חד.

לפי הודעת הריבית האחרונה, שכפי שציינו הייתה יותר אופטימית ממה שציפו, הסיכוי לכך די גבוה. לכן, להערכת זבז'ינסקי, נשמע במהלך התקופה הקרובה ניסיון של נגידי ה-FED להכין את השווקים לתרחיש של עליית הריבית מוקדמת ממה שהשווקים צופים. לפיכך, הסיכון לעליית התשואות האמריקאיות בחודשים הקרובים עלה.

יחד עם זאת, אומר זבז'ינסקי, שום דבר לא קבוע מראש ומובטח והצעדים של ה-FED יהיו תלויים בנתונים הכלכליים ובהתפתחויות בשווקים.