קבינט הדיור אישר רכישת בניינים מקבלנים והשכרת דירות

הקבינט אישר את התוכנית החדשה של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" במסגרתה לצד פעילות לקידום מכרזים חדשים היא גם תיזום בעצמה פרויקטים

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד אישר היום (ב') שורה של החלטות חדשות בתחום הדיור. הקבינט אישר את התוכנית החדשה של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" במסגרתה לצד פעילות לקידום מכרזים חדשים היא גם תיזום בעצמה פרויקטים.

תוכנית זו, שגובשה בין היתר על ידי מנכ"ל החברה הממשלתית החדשה עוזי לוי, מתבססת על 400 מיליון שקל אותם התחייב משרד האוצר להעביר לחברה. באמצעות סכום זה, שיהווה את ההון העצמי של "דירה להשכיר" מתעתדת החברה לרכוש בנייני מגורים שלמים שטרם נבנו מקבלנים, לקדם את בנייתם, לתפעל אותם כפרויקטים לשכירות ארוכת טווח על ידי חברות אחזקה בשוק הפרטי.

מטרת היעד של התוכנית היא ליצור היצע גדול של בניינים להשכרה בנויים ופועלים ולמכור אותם לגופים מוסדיים. בשלב הראשון מדובר על רכישת כ-2,000 דירות למטרה זו ברחבי הארץ כאשר 200 מיליון שקל יועברו כבר כעת לחברה הממשלתית כדי להתחיל ולרכוש בנייני מגורים מקבלנים. מכיוון שמדובר בהון עצמי בשיעור 25% מדובר על רכישות שמתכוונת החברה לערוך בהיקף של כמיליארד שקל בשלב הראשון.

נושא נוסף שעלה על הפרק בישיבת הקבינט ואושר עסק הסבת מתחם הגדנ"ע בדרום תל אביב ממתחם רגיל למגורים אותו הייתה אמורה לשווק חברת חלמיש למתחם להשכרה ארוכת טווח שישווק על ידי משרד האוצר. נציין החלטה זו קובעת כי כל התקבולים שתקבל המדינה על הקרקע המאפשרת בניית 390 יחידות דיור להשכרה יועברו למשרד השיכון שיעשה בהם שימוש לטובת הדיור הציבורי בלבד.

נושאים נוספים שעלו בישיבה ואושרו הם הכרזה על עוד מתחמים מועדפים לדיור בהם תוכל לדון הותמ"ל (ועדה לתוכניות מועדפות לדיור) בהיקף של 6,405 יחידות דיור ביישובים שוהם, טורעאן, צור הדסה ואור יהודה. במסגרת תוכניות אלו נקבע כי 30% מכל תוכנית שכזו תכלול דיור להשכרה ארוכת טווח שמחציתו מיועד לשכירות מפוקחת. נושא אחר שאושר הוא קביעת מתווה להקצאת קרקע ציבורית לרשויות מקומיות לבניית דיור להשכרה בעקבות הצו עליו חתם שר הפנים היוצא גדעון סער בשבוע שעבר.

במסגרת הישיבה נערכה בפעם הראשונה סקירה לחברי הקבינט על מצב הדיור במגזר הערבי והמצוקות איתן מתמודדים ביישובים הערביים. את הסקירה העבירו אנשי המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי. לאחר הסקירה הוחלט בקבינט הדיור כי יוקם צוות לבחינת פתרונות דיור במגזר הערבי על מנת להביא להגדלת היצע הדיור במגזר הלא-יהודי.