קרן הסל האירופית הזאת תעמוד ב"מבחן לחץ"

קרן הסל BNK עוקבת אחרי מדד הכולל את 60 הבנקים הגדולים באירופה ■ מספר גורמים, שהתלכדו בעת האחרונה, צפויים לאפשר למגזר הפיננסים ביבשת לשגשג בתקופה הקרובה

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בנקים האירופיים סבלו מלא מעט אתגרים בשנים האחרונות. המצב הכלכלי הרעוע בגוש האירו ובאירופה בכלל הכביד מאוד על פעילות הבנקאות המסורתית, גרם להרעה באיכות האשראי והכריח את הבנקים לרשום הפרשות עתק לחובות מסופקים. גם פעילות בנקאות ההשקעות סבלה ממספר גורמים שליליים, כמו ירידה בהיקפי המסחר והתגברות הלחץ הרגולטורי.

התוצאה הברורה של התהליכים האלו הייתה ירידה חדה ברווחיות של המגזר הבנקים, שבאה כמובן גם לידי ביטוי בביצועי המניות שלהם - תת-המגזר של מניות הבנקים במדד Stoxx 600 החזיר תשואה שלילית של 15% ב-5 השנים האחרונות, לעומת תשואה חיובית של כ-35% במדד הכללי.

בעקבות מספר התפתחויות בחודשים האחרונים, ייתכן שהלחץ הכבד שבו נמצאו הבנקים האירופיים, יתחיל להתפוגג, והדבר יעזור גם למניות תת-המגזר לתפקד טוב יותר.

הגורם המרכזי שהשתנה מגיע בעקבות ביצוע הערכה של מצב הבנקים, מצד הבנק המרכזי בגוש האירו. בדיקה זו, שמכונה גם "מבחני לחץ", כוללת בחינה מדוקדקת של מאזני הבנקים ובדיקת אמידותם לזעזועים מקרו-כלכליים חדים. תוצאות הבדיקה, שנערכה במשך כשנה וכללה 130 בנקים בגוש האירו, התפרסמו באחרונה, ולימדו, כי המצב לא כל כך גרוע - לאחר התחשבות בהון שגייסו הבנקים שנבדקו בשנת 2014, קיימים חוסרי הון רק ב-13 בנקים, שמסתכמים בסכום כולל של כ-9.5 מיליארד אירו. התחזיות המוקדמות היו לתוצאות פחות טובות ולצורכי גיוס הון גבוהים בהרבה.

לתוצאות אלו ישנן שתי משמעויות מרכזיות עבור הבנקים בגוש האירו: תחילה, הן נותנות סוג של תעודת כשרות למצב המאזנים שלהם; ובנוסף, הן מסירות עבור רבים מהם את חשש גיוסי ההון המסיביים, שעשויים לגרום לדילול לבעלי המניות.

בתקופה האחרונה ציינו מספר בכירים במגזר הבנקאות האירופי, כי הבנקים בגוש האירו ובאיחוד האירופי עשויים לחזור להגדיל את מאזניהם במקרה שמבחני הלחץ יעברו בצורה טובה יחסית. הסרת עננת אי-הוודאות, שנבעה ממבחני הלחץ, ביחד עם תוכניות הגברת הנזילות שמספק הבנק המרכזי בגוש האירו בתקופה הנוכחית, עשויות לסייע לבנקים לחזור, אחרי שנים רבות של התכווצות, להגדיל את המאזנים שלהם.

אל התפתחות חיובית זו אפשר להוסיף עונת דוחות טובה למדי עבור הבנקים האירופיים ברבעון השלישי. מספר בנקים מרכזיים דיווחו על שיפור באיכות האשראי, שבא לידי ביטוי בהפרשות נמוכות יותר לחובות מסופקים.

הסיכון: תלות ביציבות ביבשת

המעוניינים להשקיע בתת-המגזר של בנקים באירופה, יכולים לעשות זאת באמצעות קרן סל Lyxor ETF STOXX Europe 600 Banks (סימול: BNK:FP), שהושקה בסוף השנה שעברה ועוקבת אחר מדד Stoxx 600 Banks, הכולל את 60 הבנקים הגדולים ביבשת.

לקרן הסל BNK דמי ניהול של 0.3%, והמחזור הממוצע היומי שלה מסתכם בכ-275,000 מניות (כ-6 מיליון אירו). ההחזקות הגדולות של הקרן הן של הבנק הבריטי HSBC (15%), הבנק הספרדי Santander (8%) והבנק הצרפתי BNP Paribas (5%).

להערכתנו, גורם הסיכון המרכזי בהשקעה במדד המניות של הבנקים האירופיים, הוא התלות ביציבות המצב הכלכלי ביבשת. התוצאות העסקיות של הבנקים נוטות להיות מתואמות מאוד עם המצב המקרו-הכלכלי בשווקים שבהם הם פעילים. לכן, כדי להציג שיפור מתמשך בפעילות הבנקים האירופיים, נדרשת כלכלה אירופית חזקה יותר. גם החשיפה הגבוהה של הבנקים האירופיים לחוב הממשלתי ביבשת מציבה אותם בסכנה של הפסדי הון משמעותיים, במקרה של התפרצות מחודשת של משבר החובות.

אנחנו מעריכים, כי תוצאות בדיקת מאזני הבנקים, ביחד עם השיפור ההדרגתי באיכות האשראי והכוונה הראשונית לייצב את היקפי המאזנים שלהם, עשויים לאפשר למניות מגזר הפיננסים באירופה להציג תשואת יתר בתקופה הקרובה.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם