אירופה תתרום כסף לכבל חשמל בין קפריסין וישראל

על-פי דיווחים בקפריסין, האיחוד האירופי יתרום סכום של 1.32 מיליון אירו ■ הכבל יונח בחדרה ויגיע עד לוסיליקוס שבקפריסין, משם לכרתים ולאתונה

קפריסין / מאייר: עמית שני
קפריסין / מאייר: עמית שני

האיחוד האירופאי הודיע לפני מספר ימים כי יתרום כסף למימון כבל חשמל תת-ימי שיחבר את ישראל לקפריסין, ועל-פי דיווחים בקפריסין, מדובר בסכום של 1.32 מיליון אירו.

במסגרת תוכנית "חיבור אירופה לרשת" או the programme Connecting Europe Facility (CEF)"" הסכים האיחוד האירופאי לתרום כסף למימון הכבל שיחבר בין ישראל לקפריסין. הכבל יונח בחדרה ויגיע עד לוסיליקוס שבקפריסין, משם לכרתים ולאתונה.

הכבל יאפשר מעבר חשמל דו-כיווני יהיה בעל הספק של 2,000 מגה-וואט באורך של 1,518 ק"מ: 329 ק"מ בין ישראל לקפריסין, 879 ק"מ בין קפריסין לכרתים, ו-310 ק"מ בין כרתים לאתונה.

בעבר פרסם משרד האנרגיה כי עלות הפרויקט כולו (ישראל-קפריסין-כריתים), מוערכת בכ-1.5 מיליארד יורו, כאשר המקטע שבין ישראל לקפריסין מוערך בכחצי מיליארד אירו. כמו כן, פרסם המשרד כי התשואה הכוללת הצפויה מהפרויקט היא של כ-17.5 מיליארד יורו, וכי ההשקעה בו תוחזר בתוך פחות מ-4 שנים.

במסגרת תוכנית ה-CEF יממן האיחוד האירופאי פרויקטים בסך 647 מיליון אירו: 16 קשורים לגז טבעי ו-18 למשק החשמל. התוכנית נועדה להגביר את ביטחון אספקת החשמל והגז של אירופה, ולעזור לחבר מדינות מבודדות (כמו למשל קפריסין) למשק האנרגיה של אירופה. "המשבר הגיאופוליטי הציף את הצורך לחבר בין רשתות אנרגיה" אמר נשיא הנציבות האירופאית האמון על אנרגיה, גאנטר אאוטינגר. עוד הוסיף אאוטינגר, כי רוב הכסף ילך למימון פרויקטים שקשורים בגז טבעי. חוץ מבניה של צינורות גז נוספים, יכללו הפרויקטים מסופים להובלת גז טבעי נוזלי (LNG) באיזור הים הבלטי ומזרח אירופה.

ובכל זאת קיימות שאלות רבות לא פתורות, כמו למשל מה צפוי להיות משך הפרויקט, כמה ממנו תצטרך ישראל לממן, מיקומה האפשרי של תחנת הכוח שתצטרך להיבנות בשטח ישראל, אחוזי החשמל שיאבדו בדרך ועוד. כמו כן, עולה השאלה האם הכבל בין ישראל לקפריסין אשר יונח בעומק של 2000 מטר הוא בכלל אפשרי.

בינתיים חברת החשמל מתכוננת. בספטמבר האחרון פרסמה מסמך בו מבקשת לקבל מידע (RFI) בנושא סקר ימי בתוואי קו החשמל הפוטנציאלי שיונח בין ישראל (מקו החוף באזור חדרה) וקפריסין. הפניה היא לנותני שירות פוטנציאליים והיא נוגעת לנושאים כמו: זיהוי מרכיבי הסביבה הימית כמו האקולוגיה, מרכיבי מסלע וקרקע, איתור תשתיות הנדסיות קיימות או מתוכננות וגם שימושים כמו דייג ופעילות צבאית. כמו כן, מעוניינת החברה לבחון את יחסי הגומלין וההשפעות הסביבתיות האפשריות בין כבל החשמל לסביבה הימית.