שופטי בג"ץ: "דורשים הבהרות לגבי שכר החיילים"

שופטי בג"ץ, שקיבלו רק במהלך הדיון היום את הנתונים על ההחלטה להעלות את שכר חיילי הסדיר, דורשים לקבל הסברים על הקריטריונים שהובילו למהלך

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

אחרי שאתמול (א') נחשפו בחדשות 2 סכומי תוספת השכר שיקבלו חיילי הסדיר, מתחו שופטי בית המשפט העליון ביקורת על התנהלות משרד הביטחון במסגרת ההחלטה להעלות את שכר חיילי החובה במאות שקלים, ודרשו הבהרות מהמדינה על הקריטריונים שהובילו לצעד.

במהלך הדיון שנערך הבוקר (ב') במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין, טענה השופטת אסתר חיות כי על המדינה לציין מדוע הוחלט דווקא על סכום ההעלאה הנוכחי. "לאחר ההודעה על עדכון השכר נדרוש לדעת מהי אמת-המידה לסל, ומשם נתקדם", אמרה השופטת לנציגת המדינה, עו"ד דנה בריסקמן.

"נבקש גם שהתצהיר יכלול הבהרות בכל הקשור לקריטריונים, והבהרה מדוע נבחרה אמת-מידה זו ומהו סל הצריכה שעל-פיו נקבעה אמת המידה לעדכון השכר", הוסיפה השופטת, וקבעה כי הדיון הבא בנושא ייערך בעוד 3 שבועות.

בנוסף, מתחו שופטי העליון ביקורת על כך שהם עודכנו לגבי הנתונים דרך התקשורת. "אני מבינה שיש עניין ציבורי, ולכן התקשורת קיבלה עדכונים", ציינה השופטת חיות. "בחדשות של יום שישי היו כבר עדכונים, ואנחנו האחרונים שמקבלים את זה. לא נוח לי עם העובדה שאנו מתעדכנים בבוקר הדיון".

להגנתה טענה עו"ד בריסקמן מפרקליטות המדינה כי היא קיבלה את הנתונים אודות העלאת השכר רק אתמול, לכן לא ניתן היה לעדכן את השופטים מבעוד מועד.

עוד הוסיפה עו"ד בריסקמן כי המדינה מתנגדת לקריטריונים לקביעת שכר החיילים. "מבחינה עקרונית העמדה שלנו היא שאין מקום לקריטריונים, ועל זה המחלוקת נותרה", הבהירה נציגת הפרקליטות.

עו"ד אמנון לורך, שהגיש את העתירה לבג"ץ, אמר בסוף הדיון כי "בית המשפט יעשה סדר בהתחכמויות של המדינה". לורך הוסיף כי "אי-אפשר לקבוע מספר שרירותי בלי שיש לו הצדקה. איך הצבא הגיע לתוספת של 539 שקל לחיילים עורפיים, לאחר שעיתון 'במחנה' קבע כי סל הצריכה לחייל הוא 1,100 שקל? בית המשפט ביקש הבהרות באשר לסכום, ולא בכדי. 30% מהחיילים שלנו מקבלים ת"ש. מי שיש לו אמא שיכולה לעזור, שפר לו מזלו - זהו מס אימא".

מחוץ לאולם בית המשפט התאספו נציגי עמותת "בית חם לכל חייל", הנאבקים למען תוספת שכר לחיילים. "התוספת לשכר היא לעג לרש", אמר איתי שחר, פעיל בעמותה. "אנחנו דורשים תוספת של 1,000 שקל לכל הפחות. אנחנו מקווים שבית המשפט ישמע את קולנו. לא נהיה מרוצים ולא נסתפק בעדכון החגיגי של צה"ל. נראה שהצבא יוסיף בפועל את התוספת המעודכנת לשכר, ומשם נמשיך במאבק".

אמש נחשפו בחדשות 2 הסכומים המדויקים שייכנסו לחשבון של כל חייל וחייל החל מינואר 2015 - אלה שבעיני המוחים הבוקר מול בית המשפט העליון נחשבים לבלתי מספיקים כשכר עבור חיילי צה"ל:

לוחם בצה"ל, שמקבל היום 860 שקל בחודש, ייהנה מתוספת של למעלה מ-200 שקל, ומשכורתו תעמוד על 1,075 שקל בחודש.

תומכי לחימה, שהשתכרו 682 שקלים בחודש, יזכו לתוספת של 100 שקל ויקבלו 782 שקלים בחודש.

החיילים העורפיים, שהשתכרו 433 שקל בחודש, יזכו לתוספת של כ-100 שקל וירוויחו מדי חודש 539 שקל.