בוב מארלי "יקדם" סדרת מוצרים המבוססים על מריחואנה

חברת השקעות פרטית חתמה על הסכם עם יורשיו של זמר הרגאיי המנוח ■ מספר מדינות בארה"ב אימצו לאחרונה חקיקה להתרת ייצור ושימוש בקנאביס

בוב מארלי/ צילום: רויטרס
בוב מארלי/ צילום: רויטרס

הליברליזציה האחרונה בחוקי הקנאביס בארה"ב הציתה נהירה של חברות ומשקיעים לשוק זה.

Privateer Holdings, חברת השקעות פרטיות מסיאטל שמשקיעה בתעשיית המריחואנה, חתמה באחרונה על הסכם עם אגודת היורשים של זמר הרגאיי המנוח בוב מארלי, לקידום מוצריה.

לקראת סוף השנה הבאה תתחיל החברה-הבת - "מארלי נצ'ורל" - לשווק מוצרים כמו "פסי שיער קנאביס ג'מאיקני", קרמים לעור עם מריחואנה, שפתונים וציוד עישון כמו משאפי קנאביס ומקטרות "שמתבססים על מה שבוב אהב".

זוהי החדירה הגדולה ביותר של Privateer לשוק הצרכני הפורח של מריחואנה לצורכי הנאה - שוק שנולד כאשר כמה ממדינות ארה"ב וכן אורגוואי אימצו חקיקה ללגליזציה של שימוש וייצור לצורכי הנאה, יחד עם ביטול השימוש במריחואנה כעבירה פלילית והגברת האימוץ של מריחואנה לצרכים רפואיים במדינות נוספות.

בארה"ב לבדה, השוק הכולל של מריחואנה לצרכים רפואיים ולהנאה צפוי להגיע השנה להיקף של 2.6 מיליארד דולר. בשנת 2010 נאמד שוק המריחואנה הלא חוקי ב-40 מיליארד דולר.

ברנדן קנדי, מנכ"ל Privateer, מסביר את ההחלטה לשתף פעולה עם משפחת הזמר: "השאלה ששאלנו את עצמנו במשך 4.5 שנים הייתה איך ייראה המותג הראשון במגזר הזה. אם היית צריך לבחור בדמות ההיסטורית שהיתה הכי מזוהה עם המוצר, היא תהיה בוב מארלי. יש לו מוניטין גלובלי".

מעמדו האייקוני התרבותי של מארלי לא התעמעם מאז מותו ב-1981. הכנסות אגודת היורשים אשתקד היו 20 מיליון דולר, והוא תפס את המקום החמישי ברשימה השנתית של הכנסות הסלבריטאים שהלכו לעולמם של "פורבס" - אחרי מייקל ג'קסון ואלביס פרסלי, אבל לפני מרילין מונרו וג'ון לנון. אלבומו הגדול ביותר של מארלי, "לג'נד", שיצא לאור לראשונה ב-1984, הגיע בספטמבר למקום החמישי במכירות ב-Billboard sales chart.

היורשים מסחרו את שמו של מארלי כדי להשיק כמה עסקים, כמו "האוס אוף מרלי", רשת של אוזניות ואביזרי אודיו ו"מארלי קפה". המשפחה נקלעה במרוצת השנים לסכסוכים משפטיים עם חברת ההקלטות של מארלי על השליטה בנכסיו, תמונותיו, שמו והמוזיקה שלו. הזמר לא הותיר אחריו צוואה.

"ההחלטה להיכנס לשוק המריחואנה החוקי עולה בקנה אחד עם דעותיו הידועות של מארלי בזכות לגליזציה של הסם וצדק חברתי", אומרת סדילה מארלי, בתו של הזמר. "העמדות ביחס לקנאביס משתנות. אנשים מכירים בתועלת של העשב הזה", היא אמרה. "אבא שלנו הוביל את השיחה הזו במשך 50 שנה, ולכן טבעי שהוא חלק מהדיון גם היום".

מוצרי "מארלי נצ'ורל" יימכרו במדינות שבהן העשב חוקי, והחברה תמכור גם את העשב בכמה שווקים. קנדי אמר הוא מתעניין בשווקים כמו הולנד, אורוגוואי, קנדה, ספרד וישראל.

פרטים כספיים על העסקה לא נמסרו, אבל "מארלי נצ'ורל" תהיה חברה-בת בבעלות מלאה של Privateer, והמשפחה תהיה בעלת מניות ב-Privateer.

חברה זו גייסה 22 מיליון דולר במניות והלוואות גישור להמרה למניות. היא מצויה כעת בסבב גיוס נוסף של 50 מיליון דולר. עסקיה כוללים את טילריי - יצרנית מריחואנה רפואית בקנדה, וליפליי - אתר אינטרנט לדירוג סוגי קנאביס.