בסיוע אייפקס: זהבית כהן גייסה 250 מ' ד' לקרן השקעות חדשה

קרן AMI תתמקד בחברות ישראליות בגודל בינוני ■ מעל רבע מהכסף יגיע מאייפקס ומהשותפים בה

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

זה לקח קצת יותר משנה, אבל זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, הצליחה סוף סוף להשלים את הליך גיוס ההון לקרן ההשקעות החדשה שלה -

Apax MiddleMarket Israel (AMI). מלבד הזמן הממושך יחסית (גיוס לקרן פרייבט אקוויטי נמשך ברוב המקרים חודשים ספורים), הקרן גייסה 250 מיליון דולר, בעוד הסכום ההתחלתי שאותו כהן ביקשה לגייס היה 300 מיליון דולר.

משקיעים מוסדיים זרים ומקומיים

רוב המשקיעים בקרן, שתתמקד בחברות ישראליות בגודל בינוני, הם מוסדיים זרים מארה"ב, אוסטרליה וסינגפור, וכן משקיעים מקומיים כגון הבנקים לאומי והפועלים וקרן הפנסיה הוותיקה עמיתים.

ואולם, נתח נכבד מסכום הגיוס - 25% לפחות - יגיע מקרן אייפקס העולמית והשותפים בה. הללו ישקיעו 40 מיליון דולר מהונם האישי (לרבות כהן, שמונתה לאחרונה כשותפה), וקרן אייפקס עצמה תשקיע עשרות מיליוני דולרים נוספים. באייפקס מציגים הזרמה זו כמחויבות מצד השותפים, אולם בפועל הדבר עשוי להצביע על מצוקה. הסיבה: בקרנות פרייבט אקוויטי לא נהוג שהשותפים משקיעים מכספם האישי.

במארס האחרון פורסמה ברויטרס התייחסות של ניקו הנסן, שותף ויו"ר ועדת ההשקעות של אייפקס העולמית, שאמר כי הקרן החדשה תבצע כ-10 רכישות של חברות ישראליות בתחומי הטכנולוגיה, טלקום, צרכנות ובריאות, בטווח של 25-100 מיליון דולר, וכן כי הקרן צפויה לגייס 500 מיליון דולר ממשקיעים מקומיים.

לצד ההשקעה של השותפים, AMI ייחודית גם בהיבט נוסף: זו הפעם הראשונה שבה אייפקס מקימה קרן לטובת השקעות במדינה מסוימת. אייפקס העולמית ביצעה בישראל כמה רכישות בשנים אחרונות, אך בעיקר חברות גדולות ומובילות. מבין אלה נזכיר את החזקותיה בענקית התקשורת בזק (שמומשו ברווח גדול), בקונצרן המזון תנובה (שעומדת להימכר לברייטפוד הסינית) ובית ההשקעות הגדול בישראל פסגות (76%). בסביבת אייפקס מציינים כי רכישות אלה הניבו למשקיעי הקרן תשואה של למעלה מ-30%.

השקעותיה של אייפקס בישראל כוללות לרוב חברות ששולטות בתחום פעילותן. בחודשים האחרונים, למרות שהייתה עדיין בהליכי גיוס הון, נקשר שמה של קרן AMI כמתעניינת בכמה חברות, ובהן ניו פארם - רשת הדראגסטור השנייה בגודלה בישראל, חברת הצבעים טמבור, אתר האינטרנט יד2 וקבוצת האינטרנט זאפ. כל אלה לא הבשילו לכדי עסקה. סביר להניח כי כעת, עם השלמת גיוס ההון לקרן החדשה, הפורטפוליו של הקרן יתחיל בקרוב להתמלא.