צפו בטבלת המחירים: הדירות התייקרו ב-0.3% ברבעון

רק בשלוש ערים ניתן למצוא דירות 4 חדרים בפחות ממיליון שקל - אילת, אשקלון ובאר שבע ■ בהשוואה לרבעון השלישי של 2013 נרשמו עליות של עד 10% במחירי הדירות בערים הגדולות

שמעון בן צבי 50, גבעתיים / צילום: אלי יהב
שמעון בן צבי 50, גבעתיים / צילום: אלי יהב

האטה בקצב עליית מחירי הדירות: לפי נתונים שפרסם היום (א') השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי, מחירי הדירות עלו ב-0.3% בלבד ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני. בשש ערים נרשמו אפילו ירידות, כולל בת"א שם ירדו מחירי דירות 4 חדרים ב-2% ל-2.7 מיליון שקל.

בסקירות השמאי הממשלתי הראשי נבדקות דירות 4 חדרים בלבד, שהן המוצר המבוקש ביותר בשוק הנדל"ן למגורים בישראל, חדשות ויד שנייה. נציין כי בסקירה הקודמת שפרסם השמאי הממשלתי שהתייחסה לרבעון השני של 2014, נרשמו עליות מחירים משמעותיות יותר - 1.6% בין הרבעון השני של 2014 לרבעון הראשון של 2014, ועלייה של 6% בין הרבעון השני של 2014 לרבעון השני של 2013. מסיבה זו נראה שנתוני הרבעון השלישי שפרסם היום המשאי הממשלתי עשויים להעיד על מגמת האטה בעליות המחירים, אך לא על שינוי מגמה.

"בתקופה הנסקרת הואטה עד כדי עצירה המגמה של עליית המחירים המתונה אשר אפיינה את השנה האחרונה", נכתב בסקירת השמאי. "בסוף חודש מארס פורסמה החלטת קבינט הדיור בדבר הצעדים להוזלת מחירי הדיור, בין היתר תכניות 'מחיר מטרה' ומע"מ בשיעור אפס. במהלך הרבעון הנסקר טרם הבשילו תכניות אלה לכלל מימוש ויישום. כמו כן במהלך תקופה זו נערך מבצע 'צוק איתן'. שני גורמים אלה הביאו לירידה חדה במספר העסקאות בחודשי הקיץ, אשר תוקנה חלקית במהלך חודש ספטמבר, בו נצפתה עלייה במספר העסקאות לעומת החודשים שקדמו לו".

נציין כי בהשוואה לרבעון מקביל בשנה שעברה (רבעון שלישי של 2013) לא נרשמה אף לא ירידת מחירים אחת בכל אחת מ-16 הערים הנסקרות. אולם בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון שני 2014), כאמור, נרשמו ירידות מחירים בשש ערים ברמה של בין אחוז אחד ל-3%. הערים בהן נרשמו ירידות מחירים במחיר הממוצע של דירות 4 חדרים הן: אילת (ירידה של 2%), הרצליה (2%), חיפה (1%), רחובות (1%), רמלה (3%) ותל אביב-יפו בה ירדו המחירים ב-2%. במקביל, את העלייה המשמעותית ביותר שנרשמה בין הרבעון הנסקר לרבעון שקדם לו ניתן למצוא בירושלים שם עלו המחירים ב-4%.

בהשוואה לנתוני הרבעון המקביל אשתקד מעידה הטבלה על עלייה של 10% במחירי הדירות בירושלים, עליה של 7% בפתח תקווה ואשדוד, עליה של 6% במחירי דירות 4 חדרים באשקלון ועלייה של 5% במודיעין מכבים רעות.

יצוין כי עפ"י נתוני משרד השיכון, מלאי הדירות החדשות הלא-מכורות עלה ברבעון השלישי לרמה 26,920 יח"ד.

 מחירי דירות
  מחירי דירות