התרסקות מחירי הנפט: השוק, לא אופ"ק, יאזן את ההיצע

שרי קרטל הנפט החליטו לסטות משמעותית ממדיניותם המסורתית והותירו את רמות ההפקה הנוכחיות ללא שינוי שר האנרגיה של איחוד האמירויות: "יש עודף היצע, אבל זו לא בעיה של אופ"ק"

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

שר האנרגיה של אחת המפיקות הגדולות באופ"ק סיפק בשבוע שעבר הצצה נדירה לאופן החשיבה של מדינות המפרץ הפרסי לפני כינוס שרי הארגון ביום ה' שעבר בווינה.

"אופ"ק אינו לבד בהפקת הנפט", אמר סוהייל בין מוחמד אל-מזרועי, שר האנרגיה של איחוד האמירויות הערביות. "יש עודף היצע, אבל זו לא בעיה של אופ"ק". ארה"ב צריכה להכיר בתפקידה בדחיפת מחיר הנפט לשפל של ארבע שנים, לפי אל-מזרועי. מחיר חבית נפט צנח ביותר מ-40% ממחצית יוני עד השבוע שעבר, אל מתחת ל-70 דולר לחבית.

לדברי השר, תעשיית נפט הפצלים בארה"ב התחילה בצורה צנועה ואילו כעת היא "תורמת גדולה להיצע העולמי". לדעתו, המפיקות החדשות צריכות לעבוד עם המפיקות הוותיקות.

ההשקפה הזו של מדינות המפרץ בהובלת סעודיה הכתיבה את החלטת שרי הארגון ביום ה' לשמור על רמת ההפקה הנוכחית, 30 מיליון חביות ביום, לפחות מיליון חביות ביום מעל תחזית הביקוש של אופ"ק למחצית הראשונה של 2015.

ההחלטה מהווה סטייה משמעותית מהמדיניות המסורתית של אופ"ק, של צמצום הפקה כדי לייצב ירידות של מחירים. במשבר הפיננסי של 2008-2009, אופ"ק ביצע קיצוצים עמוקים בתפוקתו כדי למנוע צניחה חדה עוד יותר במחירי הנפט. הפעם, הקרטל נצר את האש שלו, ולמעשה הפעיל בכך לחץ על מקורות הפקת הנפט בעלויות גבוהות - מן הפצלים, מן החולות בקנדה, מהים הארקטי ומבארות המים העמוקים של ברזיל ומקסיקו.

מייק וויטנר, אנליסט נפט בסוסייטה ז'נרל, אומר שהמהלך של אופ"ק מראה שהקרטל בראשות סעודיה "כבר לא יהיה המנגנון שמאזן את השוק מצד ההיצע שלו".

"הם ויתרו על התפקיד הזה. השוק עצמו - ובמילים אחרות המחירים - יהיה המנגנון לאיזון המחודש של השוק. אי אפשר להגזים בעומק ובדרמטיות של השינוי הזה בשביל שוק הנפט", הוא אמר.

המפיקות בעלויות נמוכות במדינות המפרץ כולל סעודיה, המפיקה הגדולה באופ"ק, כוויית, קטאר ואיחוד האמירויות, מוכנות יותר לעמוד בתקופה של מחירים נמוכים כדי לשמור על נתחי השוק שלהן בטווח הארוך יותר.

ההתייחסות הברורה ביותר לאסטרטגיה הזו באה מעלי אל-נעימי, שר הנפט הסעודי, לפני הכינוס, כשהוא אמר שהוא מצפה ששוק הנפט "ייצב את עצמו בסופו של דבר". עלי סאלח אל עומאר, שר הנפט הכווייתי, אמר שארצו "תחיה" עם מחיר שוק של "60, 80 או 100 דולר לחבית".

העמדה הזו מנוגדת לעמדת מפיקות כמו ונצואלה ואיראן, שזקוקות למחירים גבוהים יותר כדי לאזן את תקציביהן ולשפר את מצבן הפיסקלי בטווח הקצר. הן היו להוטות לכך שהקרטל ירסן ירידות מחיר נוספות, ועסקו בפעילות דיפלומטית במטרה להשיג קיצוץ מתואם בתפוקה - ללא הועיל.

החלטה לצמצם תפוקה הייתה מחייבת סדרת קיצוצים של המדינות המפיקות המסורתיות, וזאת כאשר הפקת הנפט מהפצלים בארה"ב הייתה ממשיכה לגדול על רקע הביקוש החלש, אומר וויטנר. להערכתו, קיצוץ חד של 1-1.5 מיליון חביות ביום היה מעלה את מחיר הנפט חזרה לכ-90 דולר לחבית. "הם היו זוכים בניצחון זמני למשך שנתיים, אבל מפסידים בסופו של דבר את המלחמה", הוא אומר.

למרות זאת, עדיין לא ברור עד כמה אפקטיבית תהיה האסטרטגיה החדשה של אופ"ק. כמה משקיפים אומרים שהמחירים עשויים לצנוח יותר מדי - עלויות ההפקה משדות פצלים רבים עדיין נמוכות בהרבה מהמחירים הנוכחיים - ולגרום נזק בלתי הפיך לרבות ממדינות אופ"ק. אחרים אומרים שההחלטה תיצור אולי שווקים בלתי יציבים ותניב בסופו של דבר גאות במחיר אם המחירים הנמוכים הנוכחיים יעכבו השקעה ויובילו להפקה נמוכה מדי.

ג'יימי ובסטר, אנליסט בחברת IHS Energy, אומר שזו טקטיקה ניסיונית של סעודיה. "ההחלטה האחרונה של אופ"ק אינה המילה האחרונה. זוהי הקדמה להתייעצויות ופגישות נוספות, כאשר הארגון ינסה להסתגל למציאות החדשה בשוק".

ביג'אן זנגנה, שר הנפט האיראני, אמר לכתב העת "ארגוס מדיה" שרוב מדינות אופ"ק מאמינות שחלק גדול מההפקה בעלויות גבוהות יהיה בסכנה עד לישיבה הבאה של שרי הקרטל בעוד שישה חודשים. אבל בתשובה לשאלה אם הוא מסכים להחלטת הקרטל, הוא הוסיף ש"יידרשו שנים, לא חודשים", לצמצם משמעותית את הפקת נפט הפצלים.

שרת הנפט הניגרית, דיזאני אליסון-מדוקה, אמרה לכתבים ש"נדרשו התייעצויות ודיונים רבים" כדי להגיע להחלטה שהתקבלה לשמור על התפוקה הנוכחית. היא הוסיפה שדרוש זמן מה כדי לראות אם האסטרטגיה הזו תעבוד. "כולנו נהיה שותפים באחריות לכל מה שיקרה בשוק בטווח הבינוני", היא הוסיפה.