פורטיסימו נערכת לגייס 400 מ' ד' לקרן הגדולה בתולדותיה

בשבועות האחרונים החלו השותפים בקרן, אותה מוביל יובל כהן, להיפגש עם גופים מוסדיים ולהציג בפניהם את תוכנית הגיוס והאסטרטגיה ■ בעבר השקיעה הקרן בסודהסטרים כ-10 מיליון דולר, ולאחר מימושים יצאה ממנה עם כ-200 מיליון דולר

יובל כהן / צילום: איל יצהר
יובל כהן / צילום: איל יצהר

קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית פורטיסימו עומדת לצאת לגיוס קרן רביעית - הגדולה בתולדותיה. ל"גלובס" נודע כי פורטיסימו החלה לקדם גיוס של כ-400 מיליון דולר (כ-1.6 מיליארד שקל) שצפוי לצאת לפועל במהלך 2015 . בשבועות האחרונים החלו השותפים בקרן להיפגש עם גופים מוסדיים ולהציג בפניהם את תוכנית הגיוס והאסטרטגיה. מפורטיסימו לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.

רק לפני כשנתיים השלימה פורטיסימו את הגיוס לקרן השלישית שלה, בהיקף של 265 מיליון דולר. ההחלטה לצאת כעת לגיוס נוסף נובעת מכך שאותה קרן כבר השקיעה קרוב ל-70% מהסכום שגייסה. כבר בתקופת הגיוס שלה, אגב, זכתה הקרן לביקושי יתר מצד המשקיעים, מה שהביא להגדלת הגיוס ב-15 מיליון דולר נוספים. שתי הקרנות הקודמות של פורטיסימו, אותן היא גייסה בשנים 2004 ו-2008, גייסו 80 מיליון דולר ו-150 מיליון דולר, בהתאמה.

ההחלטה להגדיל את היקף גיוס הקרן הנוכחית נבעה בין היתר מהביקושים הגבוהים לה זכה הגיוס הקודם מצד המוסדיים, וכן על רקע העובדה שקרנות הפרייבט אקוויטי - ובראשן קרן פימי, פורטיסימו, סקיי וויולה - הפכו בשנים האחרונות לשחקן הדומיננטי בשוק הרכישות והמיזוגים של עסקים ריאליים בישראל, בד בבד עם נפילתם של הטייקונים המקומיים (ראו מסגרת).

רוב המשקיעים בפורטיסימו הם גופים מוסדיים מקומיים, אבל בשנים האחרונות גם מוסדיים זרים החלו להביע עניין בקרן. הדבר הביא לכך שבניגוד לשתי הקרנות הראשונות שגייסה, בזו השלישית כ-40% מהמשקיעים היו מוסדות פיננסיים בארה"ב ואירופה. בין המשקיעים נמצאות גם קרנות פנסיה גדולות בארה"ב, ולפי גורמים בשוק, גם הפעם הם צפויים לקחת חלק גדול בגיוס.

אחת מהקרנות הבולטות בישראל

פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, הוקמה לפני כעשור והיא אחת מקרנות ההשקעה הבולטות בישראל. מאז ועד היום היא גייסה כחצי מיליארד דולר, בעיקר ממוסדיים מקומיים. מייסדי הקרן - כהן, שמוליק בראשי, אלי בלט, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן - פועלים בצורה ממוקדת: הם משקיעים בחברות בוגרות הנמצאות לפני נקודת מפנה, כך ששינוי בהתנהלותן והזרמת הון עשויים להאיץ את הצמיחה שלהן. עיקר הדגש הוא על חברות מתחום הטכנולוגיה והתעשייה, בהן היא מזהה פוטנציאל לאפסייד משמעותי.

עד היום האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. גולת הכותרת של השקעות הקרן היא חברת סודהסטרים, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות מוגזים, השקעה שבוצעה על ידי הקרן הראשונה. ב-2007 השקיעה פורטיסימו בחברה, שהייתה נתונה אז בקשיים, כ-10 מיליון דולר, ולאחר מימושים (במסגרת הנפקות) יצאה ממנה עם כ-200 מיליון דולר. השקעה זו היא אחת הסיבות להחזר המרשים של הקרן הראשונה: תשואה פנימית (IRR) של כ-42% לשנה, ובסך הכל פי שישה על ההשקעה.

גם הקרן השנייה של פורטיסימו הציגה ביצועים מוצלחים, למשל במקרה של ההשקעה בחברת התוכנה קדנט (Cadent). ב-2011 מכרה פורטיסימו את קדנט לחברת הציוד הרפואי אליין ב-190 מיליון דולר, והציגה החזר של פי 3 על הכסף תוך שנתיים בלבד. בשנים האחרונות השקיעה הקרן בחברות מתחומים שונים, כשברשימה נכללים בין היתר: מפעל הזכוכית פניציה, סטאר הום מבית קומברס טכנולוג'י, סולקון, וקורנית דיגיטל. חברות נוספות שהושבחו על ידי הקרן הן AOD, ונור מקרופרינטרס.

בחודשים האחרונים קידמה פורטיסימו את הנפקתה של חברת ציוד התקשורת טלרד נטוורקס לפי שווי של 300 מיליון שקל "לפני הכסף", אולם זו לא יצאה לפועל. ההחלטה על דחיית ההנפקה התקבלה בעקבות דרישת הגופים המוסדיים לחתוך את שווי החברה ב-25%, ובטלרד החליטו כי הם לא מעוניינים לבצע את המהלך בכל מחיר. פורטיסימו רכשה את השליטה בטלרד (87.6%) ב-2004 לפי שווי של כ-100 מיליון שקל, כך שמחיר ההנפקה המתוכננת היה גבוה פי 3 מההשקעה.