בזק: נמכור למתחרים קווי אינטרנט; מה עם טלפוניה?

מפעילים שפנו לחברה במסגרת יישום כללי התחרות החדשים מקבלים תשובה שהחברה תעמוד בהוראות משרד התקשורת ותוך 3 חודשים תמכור קווי אינטרנט ■ לגבי מכירת קווי טלפוניה, כאן התשובה מעורפלת ובלתי מתחייבת

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בזק מתכוונת לעמוד בהוראות משרד התקשורת ולהציע למפעילים את שירות הגישה לאינטרנט הבסיסי במסגרת האסדרה החדשה בשוק התקשורת הקווי, כך עולה משיחות שמקיימת בזק עם המפעילים שפנו אליה לאחרונה וביקשו לקבל עדכון במסגרת היערכותם להרחבת התחרות. יחד עם זאת, סוגיית הטלפוניה במסגרת השוק הסיטונאי נותרה פתוחה והמסרים שמקבלים המפעילים הוא של אי-ודאות גדולה. בזק סירבה להתייחס לעניין.

מאז פרסם משרד התקשורת את מדיניותו לגבי אסדרת שוק התקשורת הקווי לא ניכרת התלהבות גדולה מצד המפעילים לממש את המדיניות ולהיכנס ולהתחרות על-פי התנאים החדשים. למרות התגובה המתונה פנו לבזק כמה מפעילים וביקשו לברר כיצד ניתן יהיה להתחבר אליה לשירותים השונים במסגרת השוק הקווי ובעיקר לשירות הבסיסי הקרוי ביט סטרים אקסס שהוא למעשה קו אינטרנט מקצה לקצה שבזק חויבה למכור למתחרים.

על-פי מדיניות המשרד, בזק חייבת להקצות את השירות למתחרים בתוך 3 חודשים מיום פרסום המדיניות (למעשה נותרו כחודשיים). התשובה של בזק למפעילים היא שהיא תעמוד בהוראות המשרד, כלומר השירות יהיה זמין במועד. כאשר המפעילים שואלים לגבי הטלפוניה, שהיא חלק מהחבילה שמפעילים יוכלו לרכוש מבזק, כאן התשובה כבר יותר מעורפלת, ובזק נמנעת מלתת תשובות.

כזכור, הטלפוניה היא המוצר שבזק נלחמת להוציא מאסדרת השוק הקווי, ומשרד התקשורת הקצה לה חצי שנה כדי שתספק אותו למתחריה. בזק טענה וטוענת כי הכללת הטלפוניה באסדרה היא לא רק טעות ושגיאה רגולטורית, אלא מדובר בדבר שהיא אינה יכולה לבצע משום שזה כרוך בהשקעות כבדות מאד מבחינתה, וייתכן כי מדובר בהחלפת מערכת המיתוג של החברה.

טענה זו נדחתה על-ידי משרד התקשורת וישנה כאן מחלוקת מקצועית קשה, שכן המשרד סבור כי מערכת המיתוג הטלפונית של החברה יכולה להתאים את עצמה למבנה השוק הסיטונאי החדש על-ידי רכישת רישיונות מהיצרנים.

נסביר, כי באסדרה החדשה הלקוח נשאר עם הטלפון הביתי והקו של בזק, ואילו השירות הופך להיות שירות של המתחרה. מכיוון שהטלפוניה של בזק נתפסת כמוצר בסיסי ובעל מוניטין, המתחרים ניהלו מאבק קשה להכלילו בתוך האסדרה החדשה כאשר בזק התנגדה ועדיין מתנגדת לכך בכל תוקף.

השאלה כרגע היא מה יהיה הצעד הבא של בזק והאם היא תמשיך במאבק נגד הכללת שירות הטלפוניה במסגרת השוק הסיטונאי החדש, או שתבקש לדחות את היישום. אפשרות שלישית היא להגיש בג"ץ נגד ההחלטה אך נדמה שהזמן לא פועל לטובת בזק שכן להגיש את העתירה במרחק זמן גדול מדי ממועד ההחלטה של משרד התקשורת לא מעיד על חומרת הבעיה.