דליפת הנפט בערבה: מומחים מייעצים כיצד לטפל בזיהום

המשרד להגנת הסביבה: הפעילות מתמקדת בניסיון לאפשר תנועת מטיילים באזור כך שזיהום הנפט לא יחשוף אותם לסכנה, ושלא יסכן גם את הצמחייה ואת החי

דליפת הנפט בערבה / צילום: רפי קוץ
דליפת הנפט בערבה / צילום: רפי קוץ

המשרד להגנת הסביבה מתייעץ עם מומחים אמריקאים על הטיפול בזיהום הקרקע בשמורת עברונה שבערבה, בעקבות דליפת הנפט בתחילת החודש מקו צינור אשקלון-אילת (קצא"א). באותה דליפה, זרמו מהצינור כ-5 מיליון ליטר של נפט גולמי, שזיהמו שטח של כ-144 דונם.

בימים האחרונים קיימו בכירי המשרד להגנת הסביבה התייעצות עם בעלי תפקידים מה-EPA, המשרד להגנת הסביבה האמריקאי, בנוגע למהלכים הנדרשים לצמצום הנזק בשמורת עברונה, מניעת התפשטות זיהום הנפט ושיקום באזור הפגוע. ההתייעצות נעשתה בעקבות הנחיית סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום (ב') כי בהתייעצות העלו המומחים האמריקאים כמה אפשרויות לשיקום האזור המזוהם, והן נבחנות כעת. במשרד אמרו עוד כי פעילויותיו מתמקדות כעת בניסיון לאפשר תנועת מטיילים באזור זה באופן שזיהום הנפט לא יחשוף אותם לסכנה, ושלא יסכן גם את הצמחייה ואת חיות הבר בשמורה. במשרד הבהירו כי חרף המאמצים הרבים שנעשים בתחום זה - השיקום המלא של האזור המזוהם צפוי להימשך עוד זמן רב. במסגרת עבודות אלה, המשרד להגנת הסביבה צפוי להיעזר בטכנולוגיות חדישות שחלקן כבר הוצעו לו ובכוחן לסייע בטיהור השטח, תוך פירוק החומרים המזהמים.

מאז שהתגלתה דליפת הנפט, ליד היישוב באר אורה, פעלו צוותים גדולים של המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים בניסיון לצמצם את הזיהום ולמנוע את התפשטותו למפרץ אילת. זאת, באמצעות שאיבה של נפט, הקמת סכרים ואגני ניקוז באזור, מחשש שהנפט הרב ייסחף בשיטפונות אל הים האדום. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי עד כה כ-90% מהנפט שזרם אל שמורת עברונה - פונו מן השטח.

חרף זאת, בהנחיה של סגן השר אקוניס, השמורה המזוהמת צפויה להישאר סגורה למטיילים גם במהלך הימים הקרובים ופקחים של רשות הטבע והגנים ממשיכים למנוע גישת מטיילים אל האזור.