ר"מ יוון מנסה למנוע כניסה של גוש האירו למשבר נוסף

מחר ייערך בפרלמנט היווני הסבב הקובע לבחירת מחליף לנשיא המדינה ■ אם לא תושג הכרעה, תלך יוון לבחירות כלליות לפי סקרים אחרונים מפגרת מפלגת השלטון אחרי מפלגת סיריזה, הדורשת לפתוח מחדש את המו"מ על חבילת ההצלה הבינלאומית שקיבלה יוון

אנטוניס סמארראס / צילום: רויטרס
אנטוניס סמארראס / צילום: רויטרס

ראש ממשלתה עתיר-הקשיים של יוון, אנטוניס סמאראס, יצא אתמול (שבת) בקריאה של הרגע האחרון לחברי הפרלמנט להימנע מבחירות בזק שיגררו בוודאות כמעט מלאה את גוש האירו למשבר מחודש.

סמאראס הזהיר את חברי הפרלמנט מפני בחירות הבזק שייערכו אם הוא ינחל מחר תבוסה במאמציו להביא לבחירת נשיא חדש למדינה. עם זאת, הביע סמאראס ביטחון כי אם אכן ייערכו בחירות כלליות - הוא ינצח בהן.

סקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה מראים כי מפלגתו השמרנית של סמאראס, מפלגת הדמוקרטיה החדשה, מצמצמת את הפער שלה מול מפלגת השמאל, סיריזה, הדורשת לפתוח מחדש את המו"מ על חבילת ההצלה הבינלאומית שקיבלה יוון ולהפחית מחומרתם של צעדי הצנע - אך עדיין מפגרת אחרי סיריזה בשלושה אחוזים.

מחר ייערך הסבב הקובע לבחירת מחליף לנשיא המדינה, קרולוס פפוליאס, וסמאראס אמר אתמול כי עריכת בחירות כלליות - כנדרש בחוק במידה שלא ניתן למנות נשיא חדש - תהיה מנוגדת לאינטרס הלאומי.

"העם היווני אינו רוצה בחירות מוקדמות", אמר סמאראס בראיון לטלוויזיה הממלכתית. "עשיתי - ואני ממשיך לעשות - כל שניתן כדי להבטיח בחירת נשיא ומניעת בחירות בזק".

קורא לשת"פ

סמאראס שב על הזמנתו למפלגות אחרות לשתף עמו פעולה בתמורה להסכם על עריכת בחירות לקראת סוף השנה הבאה. עם זאת, הוא כמעט שלא מסר פרטים קונקרטיים.

סמאראס דחה את תוכניתה של סיריזה לפתוח מחדש את המו"מ עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית על הסכם ההצלה בסך כמה מיליארדי אירו, ולהפחית מחומרתם של צעדי הצנע שנאכפו על יוון במסגרת התוכנית. הוא כינה את תוכניתה של סיריזה "בדיחה" והאשים את המפלגה ב"סחיטה פוליטית".

אתמול הזהיר גם שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובלה כי כל ממשלה יוונית שהיא תצטרך לכבד את התחייבויות קודמותיה.

מהטון הלא-מתפשר שנוקט סמאראס משתמע שהוא כבר חושב על מסע בחירות שעשוי להיערך לאחר ההצבעה מחר.

"אם ייערכו בחירות, אנחנו ננצח. אני יכול להרגיש את זה", אמר סמאראס. "אבל אל תחשבו שהעם היווני יסכים שיובילו אותו באמצעות הבטחות קלות-דעת חזרה לסף התהום שעליה הוא ניצב לפני שנתיים וחצי.

"למרות שבחירות יהיו נוחות מבחינתי, אני רוצה לראות את הספינה מגיעה בבטחה אל הנמל", הוסיף סמאראס.

סיריזה הגיבה בזלזול לדבריו, והאשימה אותו ב"שיכרון כוח".

סקר דעת קהל שערך אתמול מכון אלקו הראה את סיריזה מובילה ביתרון של 3.3% על מפלגת הדמוקרטיה החדשה - פער צר יותר מאשר בסקר הקודם. לו נערכו הבחירות כעת, הייתה סיריזה זוכה ב-28.3% ומפלגת הדמוקרטיה החדשה של סמאראס ב-25%.

סקר אחר שערכה קאפה ריסרץ' מעניק לסיריזה 27.2% - יתרון של 2.5% על פני הדמוקרטיה החדשה, שהייתה זוכה ב-24.7%. לפי סקר זה, 58% מהבוחרים מתנגדים לעריכת בחירות כעת.