דודי ויסמן הודח מניהול קבוצת אלון והוחלף בידי אביגדור קפלן

ויסמן ממשיך בשלב זה למלא את תפקידיו בחברות הציבוריות שבשליטת הקבוצה, ובראשם מנכ"ל חברת אלון רבוע כחול, ולכהן בהן כדירקטור

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

אמש (ב') נפל דבר בחברת ההחזקות קבוצת אלון. דירקטוריון החברה החליט למנות את אביגדור קפלן למנכ"ל הקבוצה במקומו של דודי ויסמן, שהודח מהתפקיד על-ידי שותפו לשליטה בקבוצה, עו"ד שרגא בירן, עם תום חוזה ההעסקה שלו שהסתיים בשבוע שעבר.

מהלך זה מסמן שפל חדש במערכת היחסים העכורה בין בירן לויסמן בשנים האחרונות, לאחר יותר מ-20 שנות שותפות. קפלן, המנכ"ל החדש של הקבוצה, שימש בעבר כמנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח וכמנכ"ל בית-החולים הדסה.

עם מינויו של קפלן דוחק בירן את ויסמן מניהול חברת ההחזקות, אולם בשלב זה ממשיך האחרון למלא את תפקידיו בחברות הציבוריות שבשליטתה, ובראשם מנכ"ל חברת אלון רבוע כחול , ולכהן בהן כדירקטור.

קבוצת אלון, שהיא אחת מחברות ההחזקה הגדולות בישראל, מחזיקה בכמה חברות ציבוריות, הכוללות מלבד אלון רבוע כחול גם את אלון חיפושי גז, רבוע כחול נדל"ן וחברת הזיקוק אלון USA הנסחרת בניו-יורק.

במקביל למינויו של קפלן כמנכ"ל קבוצת אלון, מונה לתפקיד יו"ר החברה עמית בן-יצחק, העומד בראש חברת ההחזקות של הקיבוצים והמושבים, גרנות.

בירן שולט בקבוצת אלון באמצעות ביילסול הפרטית, וביתרת מניותיה מחזיקים הקיבוצים. בידי בירן 80% ממניות ביילסול, וביתרה (20%) מחזיק ויסמן, הנחשב לכוח היוזם והמניע של הקבוצה בשנות השותפות.

הסכסוך שפרץ בין השניים, שפנו לאחרונה לגישור, עשוי להסתיים ביציאתו של אחד מהם מהבעלות בקבוצה. ויסמן המודח הביע ככל הידוע רצון לרכוש את חלקו של בירן, אולם בשלב הנוכחי לא נראה כי הוא קרוב לגייס הון בהיקף מאות מיליוני השקלים הנדרשים למהלך. ויסמן מכר באחרונה את החזקותיו הפרטיות באלון רבוע כחול (1%), תמורת כ-7 מיליון שקל.

בשנים האחרונות הידרדרו התוצאות העסקיות של קבוצת אלון, בעיקר בתחום קמעונאות המזון שבו היא פועלת באמצעות אלון רבוע כחול - בעלת רשת השיווק מגה, תחנות הדלק דור-אלון, רבוע נדל"ן, רשת כלי הבית נעמן ופעילות קמעונאית.

בשנים האחרונות בירן לא היה שבע-רצון ממהלכים שנקט ויסמן בתחום זה. בשנה האחרונה החריפה ההידרדרות בעסקיה של מגה, ומניית אלון רבוע כחול איבדה בתקופה זו יותר מ-30% מערכה.

איתות אזהרה להידרדרות במצבה העסקי והפיננסי של קבוצת אלון הגיע בחודשים האחרונים עם הפחתת ענק, בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל, שנדרשו לבצע הגופים המוסדיים בישראל משווי החזקותיהם באג"ח הפרטית שהנפיקה להם הקבוצה (בהיקף של 2.4 מיליארד שקל).

שורשיה של אימפריית אלון נעוצים בתחנת דלק בשם ביילסול, לא רחוק מבית-החולים בילינסון בפתח-תקווה, שנרכשה ב-1973 על-ידי בירן, ונוהלה בחלק מהשנים על-ידי יוסף ויסמן, אביו של דודי (ויסמן הוא בנה של בת דודתו של בירן). כעשור לאחר מכן הוקמה חברה בשם השקעות ביילסול, שלימים הפכה בעלת השליטה בקבוצת אלון. הקבוצה הוקמה ב-1992, בשותפות עם הקיבוצים (בעלי 47% ממניות קבוצת אלון), על רקע הרפורמה בשוק הדלק בישראל.

ויסמן מחזיק אמנם מניות מיעוט בקבוצה, אולם לזכותו נזקפות הובלה ובנייה של הקבוצה במשך שנים רבות לכדי מעצמה שמחזיקה כיום בעסקים נרחבים בתחומי הקמעונות והאנרגיה. הוא הפך למזוהה מאוד עם הקבוצה, ופעמים רבות אף נחשב בטעות לבעל השליטה. אפילו באתר הרשמי של החברה, ברשימת בעלי המניות, הוא מצוין לפני משפחת בירן.

ויסמן בירן
 ויסמן בירן