17,000 בתים מנותקים; איפה לא יתקיימו מחר לימודים?

(עדכון) - עיקר התקלות נרשמו באזור המרכז ובשרון. בחברת החשמל מעריכים כי בשעות הערב יישבר שיא בביקוש לחשמל בכל הזמנים ■ מטוס איזיג'ט נפגע מברק בנתב"ג

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

הסערה הגדולה בשיאה: שלג יורד היום (ד') בהרי הצפון, באזור ירושלים וגוש עציון והמשטרה סגרה את כביש מס' 1 ואת כביש 443 המובילים לירושלים, בשני הכיוונים. במקביל, אלפי בתים בישראל נותקו מחשמל. הגשם והרוחות צפויים להמשיך גם מחר.

בשל מזג האוויר הסוער נרשמו היום הפסקות חשמל רבות ברחבי הארץ והחל משעות אחר הצהריים כ-17 אלף בתי אב נותקו מזרם החשמל. מחברת החשמל נמסר כי הזמן הממוצע לטיפול בתקלה עומד על כשלוש עד ארבע שעות וכי עיקר התקלות נובעות ממשבי רוח עזים שגורמים לעצים ליפול על קווי מתח. נכון לשעה זו, עיקר התקלות הן בנתניה, הרצליה, רעננה, ראשון לציון, פתח תקווה רחובות, אשדוד ואשקלון.

כמו כן, בחברת החשמל מעריכים כי בשעות הערב יישבר שיא בביקוש לחשמל בכל הזמנים. לטענתם, הביקוש צפוי להגיע לכ-12,200 מגה-וואט. זאת, לעומת השיא שנשבר בסופה אשתקד - 11,640 מגה-וואט.

בתוך כך, יישובים רבים בצפון הארץ, באזור ירושלים ובשומרון הודיעו היום כי גם מחר לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך שבשטחם בגלל הסופה הגדולה. משרד החינוך הודיע כי בחינת הבגרות בספרות תתקיים כסדרה ואילו ביישובים שבהם לא יתקיימו לימודים, יינתן לתלמידים מועד חדש. החלטה לגבי הלימודים בירושלים תתקבל סביב השעה 6:00 בבוקר.

היישובים שבהם לא יתקיימו לימודים באזור השומרון: אריאל (כולל אוניברסיטת אריאל), יקיר (כולל הסעות עבור תלמידים הלומדים מחוץ ליישוב), רבבה (כולל הסעות עבור תלמידים הלומדים מחוץ ליישוב) ועמנואל. ביישובים הבאים במועצה האזורית שומרון גם כן לא יתקיימו לימודים: אלון מורה, איתמר, יצהר, הר ברכה, חוות גלעד, כפר תפוח, נופי נחמיה, רחלים ומגדלים.

ביישובים הבאים לא יתקיימו לימודים בגוש עציון: הגבעה הצהובה, אלון שבות, אבי הנחל, אלעזר, בת עין, גבעות, כפר עציון, כרמי צור, מגדל עוז, מעלה עמוס, מיצד, נווה דניאל, פני קדם, ראש צורים, שדה בועז. ביישוב קדר יתקיימו הלימודים כרגיל.

לגבי היישובים כפר אלדד, מעלה רחבעם, נוקדים, שדה בר, תקוע והר גילה, אם יתקיימו לימודים בירושלים, מוסדות החינוך ביישובים הללו ייפתחו בשעה 10:00. אם לא יתקיימו לימודים בירושלים, לא יתקיימו לימודים גם ביישובים אלה. בכל מקרה, הודעה עדכנית תהיה מחר באתר המועצה בשעה 6:30. בחינת הבגרות בספרות לא תתקיים בכל מוסדות החינוך שבשטח המועצה.

היישובים שבהם לא יתקיימו לימודים במחוז ירושלים: גבעת זאב, מבשרת ציון, ביתר עילית, אפרת, בית אל, בית חורון וקריית יערים. ביישובים הבאים במועצה האזורית מטה בנימין גם כן לא יתקיימו לימודים: יישובי גוש שילה, מעלה לבונה, בית חורון, גבעון החדשה, נוה צוף ועטרת, גוש טלמונים, כוכב יעקב, פסגות ומגרון, עלי, עפרה, אדם ורימונים. לימודים במתכונת חלקית יתקיימו ביישובים: כפר האורנים, נילי ונעלה, מצפה יריחו, מכמש, כפר אדומים, מצפה יריחו, מבוא חורון וכוכב השחר.

כמו כן, לא יתקיימו לימודים ביישובים הבאים במועצה האזורית מטה יהודה: נווה אילן, יד השמונה, שורש, בית מאיר, מטע, צור הדסה, מבוא בית"ר, נס הרים, רמת רחל, אורה, אבן ספיר, בית זית, מוצא, גבעת יערים, כיסלון, רמת רזיאל, צובה, עין נקובא, בית נקופא, קריית ענבים, מעלה החמישה, נטף, עמינדב, עין ראפה.

בצפון לא יתקיימו לימודים בבית ג'אן, במועצה האזורית גולן ובצפת. כמו כן, לא יתקיימו לימודים בבית הספר התיכון ובית הספר היסודי בקיבוץ סאסא ובבית הספר היסודי בקיבוץ יראון שבמועצה האזורית גליל עליון.

מחר לא יתקיימו לימודים גם בכל מוסדות החינוך במרום הגליל. זאת, למעט היישובים כפר חנניה, חזון, טפחות, כלנית, שזור ולבנים, שם יתקיימו הלימודים כרגיל רק במעונות בגני הילדים. כמו כן, יהיו הסעות כסדרן לבתי הספר בכרמיאל, במשגב ובטבריה. ההסעה לבתי הספר בכרמיאל ובמשגב מהיישובים כפר שמאי, אמירים, שפר ופרוד תצא בשעה איחור.

כמו כן, לא יצאו הסעות תלמידים מהיישובים הבאים: נווה אטי"ב, נמרוד, אודם, אלרום, מרום גולן, עין זיוון, אורטל, שעל, אלוני הבשן וקשת. תחבורה ציבורית לא תפעל מקו צומת השריון וצפונה.

מטוס איזיג'ט נפגע מברק

אחרי שמגדל הפיקוח בנתב"ג נפגע מוקדם יותר היום מברק, הערב ניזוק קלות מברק גם מטוס של חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט, כפי הנראה בזמן הנחיתה בנתב"ג. כתוצאה מכך, המטוס שהיה אמור להמריא בחזרה ללוטון - לא יצא, והנוסעים פוזרו לבתי מלון ויטוסו מחר עם מטוס חלופי.

כאמור, רשות שדות התעופה דיווחה בצהריים כי ברק פגע במגדל הפיקוח של נמל התעופה בן גוריון. כתוצאה מכך, נמסר, נפגעו כמה מערכות שאינן מסכנות את המטוסים ואת שלום הנוסעים. המגדל עבר לעבוד עם מערכות משנה והגדיל את מרווח הנחיתות וההמראות, וכתוצאה מכך ייתכנו עיבודים של עד שעה בפעילות הטיסות הנכנסות והיוצאת בנמל. עוד נמסר כי בשעה זו צוות טכני מטפל במערכות שנפגעו במגדל.

מרשות שדות התעופה נמסר הערב כי כל המערכות שנפגעו ממכת הברק תוקנו וכך גם מערכת מיתוג הקשר שעברה כיול ופועלת כעת כבשגרה.

הלילה ירד ונערם שלג ביישובי צפון רמת הגולן, מגובה של 800 מטרים מעל פני הים. כך גם בקיבוצים מנרה, משגב עם וסאסא שבתחומי המועצה האזורית הגליל העליון, וכפר חורפיש הסמוך, ששם הצטברה הבוקר שכבה של שלג ושל קרח. בצפת הצטברו יותר מעשרה ס"מ שלג בשעתיים. הבוקר כבר החל לרדת שלג בירושלים, אך הוא טרם החל להיערם. בשל מזג האוויר הקשה, הוחלט הבוקר לבטל את הלימודים באזור הצפון ובירושלים וסביבתה, והרשויות משלימות את ההערכות לקראת הסערה הקשה.

גם נמלי הים מושבתים ומנמל אשדוד נמסר כי "הגלים בנמל בגובה של 6-11 מטרים והרוח נושבת במהירות של כ-60 קשר. בעקבות הסערה נסגר שובר הגלים לסירוגין לכל פעילות שהיא וניתן יהיה להכניס אוניות רק בהפוגות. האוניות העוגנות בנמל חוזקו בשרשרת נוספת".

אזור תעשיה פולג
 אזור תעשיה פולג

סערה - קרית מוצקין / צילום: פנינית איתן
 סערה - קרית מוצקין / צילום: פנינית איתן

בשעות הבוקר חסמה המשטרה לתנועת כלי רכב את כביש 98 שבגולן לכיוון תל פארס, ומחסומים הוקמו בצומת קשת, בצומת השריון, בצומת ווסט ובצומת מפל סער. כמו כן, נחסמו הכבישים המובילים לצפת וליישובי הגליל העליון, והוקמו מחסומים בצמתים נוף כינרת, ביריה, עין זיתים, סאסא, עין אל אסד, אליפלט, חצור, מירון ודישון. הנהגים באזור הגולן והגליל העליון מתבקשים לנסוע בזהירות בשל סכנת החלקה בכבישים.

סערה - מרום גולן / צילום: ציונה ישורון
 סערה - מרום גולן / צילום: ציונה ישורון

קפוא בצפון

בהרי הגליל העליון ינועו הטמפרטורות היום בין מעלה אחת לשתי מעלות מתחת לאפס במהלך הלילה. בירושלים ינועו הטמפרטורות בין 4 מעלות במהלך היום ל-0 מעלות בלילה, ברמת הגולן 5-0 מעלות, בחיפה 7-4, בטבריה 10-8, בנצרת 6-4, בעפולה 9-6, בעמק בית שאן 11-8, בתל אביב 10-7, בבאר שבע 10-4 ובים המלח 16-9. בנגב ובערבה צפוי אובך כבד, ובמצפה רמון ינועו הטמפרטורות בין חמש מעלות במהלך היום לאפס מעלות בלילה. באילת החמימה ינועו הטמפרטורות בין 16 מעלות היום ל-7 מעלות בלילה.

מזג האוויר היום ימשיך להיות גשום וסוער בצפון הארץ ובמרכזה, והגשם יתפשט עד לצפון הנגב. רוחות עזות ינשבו ברחבי הארץ, ובדרום ישרור אובך ויתחוללו סופות חול. יש חשש לשיטפונות ולהצפות. משעות הערב ייתכן שלג גם בהר הנגב.

כמו כן, הים יהיה סוער. הלילה נשבו רוחות סערה עזות במהירות של 50-70 קמ"ש, עם משבים של עד 90 קמ"ש, אולם לקראת שעות הבוקר נרגעו מעט הרוחות, והן נושבות במהירות של 20-50 קמ"ש ברחבי הארץ. בתל אביב ובמישור החוף הרוחות ינשבו היום במהירות של 60 קמ"ש, ובחיפה הן יגיעו עד ל-70 קמ"ש.

סערה - מבצר נמרוד והבניאס / צילום: עופר שנער ונתי רגב
 סערה - מבצר נמרוד והבניאס / צילום: עופר שנער ונתי רגב

לקראת סוף השבוע צפוי להיות קר, במיוחד ביום שישי. השלג יוסיף לרדת בעיקר בהרי המרכז, וגם ירד מדי פעם מצפון הארץ ועד הנגב. עם זאת, הרוחות ייחלשו. ביום שבת יהיה מעונן חלקית והטמפרטורות יעלו במקצת, אולם הן יוסיפו להיות נמוכות מהממוצע לעונה. משעות הצהריים צפויים ממטרים בצפון הארץ ובמרכזה, מלווים בסופות רעמים ובברד.

עיריית צפת החליטה הבוקר שלא לפתוח את מוסדות החינוך בעיר בשל מזג האוויר הקשה. בשעות הבוקר נחסמו צירי הגישה לעיר עם הצטברות שלג על הכבישים. בשעות הבוקר המוקדמות החל לרדת שלג מעורב בברד בשכונותיה הצפוניות של העיר.

גם בכפר ורדים שבגליל המערבי נערם שלג, והמועצה המקומית הודיעה על ביטול הלימודים במקום. במעלות-תרשיחא הסמוכה לא הצטבר שלג, אולם הלימודים בוטלו בשל מזג האוויר הסוער.

הלימודים בבתי הספר במרום גולן ובקשת לא יתקיימו היום. כמו כן, לא יצאו הסעות מהיישובים נווה אטי"ב, נמרוד, אודם, אלרום, מרום גולן, עין זיוון, אורטל, אלוני הבשן וקשת. כמו כן, הלימודים בבית ג'אן, בפקיעין, בחורפיש, בג'וליס, בבוקעתא, במסעדה, בעין קיניה ובמג'דל שמס בוטלו אף הם, וכך גם בבתי הספר שבתחומי המועצה האזורית מרום הגליל, בבית הספר לחינוך מיוחד "כישורית" שבקיבוץ כישור, בבתי הספר היסודי והתיכון בקיבוץ סאסא ובבית הספר היסודי בקיבוץ יראון.

ממשרד החינוך עוד נמסר כי בשל השלג הצפוי לרדת היום בירושלים ובסביבתה, החליטה העירייה שלא לקיים את הלימודים בבתי הספר, בגני הילדים ובמעונות היום, כדי לא לסכן את בטיחות התלמידים והתושבים. מלבד הבירה עצמה, גם בהתנחלות אפרת שבגוש עציון וביישובי המועצה, ביישובים הגבוהים של המועצה האזורית מטה יהודה, בדרום הר חברון, במועצה האזורית מטה בנימין, בביתר עילית, במבשרת ציון לא ילמדו היום בכל מוסדות החינוך.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הנחתה את מערכת החינוך להיערך לקראת פגעי מזג האוויר הצפויים בהמשך השבוע. במסגרת זו, נערך המשרד לפתוח חדרי מצב במחוזות ובמטה בירושלים. משרד החינוך יעמיד לרשות הציבור מוקד טלפוני, שמספרו 1-800-250025. מידע נוסף יהיה זמין גם באתר האינטרנט של משרד החינוך ובדף הפייסבוק.

עד יום שישי לא יתקיימו טיולים במקומות שבהם צפוי לרדת שלג או שייתכנו בהם שיטפונות. טיולים שהיו אמורים להתקיים באזורים אלו יועברו למסלולים אחרים. כמו כן, נמסר כי בחינת הבגרות בספרות תתקיים מחר כסדרה בבתי ספר שלא נסגרו. מענה חלופי יינתן לתלמידים בבתי הספר שבהם בוטלו הלימודים.

סערה - ירושלים, הרצליה פיתוח ויישובי השומרון / צילום: איל יצהר, רינה שביט, מ``מ דוברת מ.א שומרון
 סערה - ירושלים, הרצליה פיתוח ויישובי השומרון / צילום: איל יצהר, רינה שביט, מ``מ דוברת מ.א שומרון

המשטרה בכוננות עליונה

בתום הערכת מצב שקיים אתמול המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו הוחלט לעבור לכוננות עליונה ברמה ג' בכל רחבי הארץ. לנוכח מזג האוויר הסוער ובהתאם לתחזית, ביקשו במשטרה מנהגי כלי רכב כבדים להימנע מלנסוע היום בכביש 1 ו-443. "המטרה היא לדלל עד כמה שניתן את התנועה בצירים הללו לנוכח הצפי לחסימתם", נמסר מהמשטרה. "אגף התנועה ממליץ לציבור הנהגים בכלל להימנע מלנסוע בצירים הצפויים להיחסם, וזאת למען שלומם וביטחונם".

מאגף התנועה של המשטרה נמסר כי עם תחילת השלג ייחסמו הצירים המובילים לירושלים - בכלל זה כביש 1, כביש 443, וכביש 375 מכיוון בית שמש. משטרת ירושלים, בסיוע משטרת התנועה הארצית, נערכת לאפשרות של סגירת צירי הכניסה לירושלים החל מהשעה 10:00. בשל הגשמים יש חשש קל שנתיבי איילון יוצפו, ובמידת הצורך תופנה התנועה לכביש 1 ולכביש 4. אם יוצף כביש 4 בקטע שבין אלוף שדה לבר אילן, תחסום המשטרה את התנועה צפונה למחלף אלוף שדה ותפנה את הנהגים ליציאה מהמחלף.

בצפון, בהתאם לגשמים, ייתכן שייחסם כביש 65 מצומת כפר תבור לצומת נעורה. נהגים יוכלו לנסוע בכבישים 71, 716 ו-767. כביש החוף ייחסם לתנועה במחלף עתלית במקרה של הצפה, והתנועה תופנה משם. כביש מספר 70 עשוי להיחסם לתנועה בצומת אחיהוד, והתנועה תופנה חזרה לכביש 85 ודרך כביש 4.

בדרום יש חשש לשיטפונות, ולפיכך ייתכנו חסימות בצירים המרכזיים. במקרה של שיטפונות בכביש 40 ייחסם הכביש בצומת מצפה רמון, בצומת חלוקים, בצומת ציחור ובצומת קטורה, והתנועה תופנה לכביש 90 ולכביש 12. כמו כן, במקרה של שיטפונות בכביש 90 בקטע שבין צומת הערבה לצומת עין גדי, ייחסם הקטע והתנועה תופנה לכביש 25.

משרד התחבורה פתח חדר מצב מיוחד בבית דגן שיופעל 24 שעות ביממה. הוא יספק מענה למפגעים וירכז דיווחים מהגופים הכפופים העוסקים בהם: רשות שדות התעופה, חברת נתיבי ישראל, רכבת ישראל, הרכבת הקלה, חברות התחבורה הציבורית ונמלי הים. חברת "סיטיפס" המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים קיבלה הנחיה לשמור על הצירים נקיים משלג כדי לאפשר את תנועת הרכבת ללא הפרעה.

עקב תנאי מזג האוויר יחולו שינויים בפעילות הרכבת לכיוון ירושלים. הנוסעים לבירה יתבקשו להחליף רכבת בבית שמש, ששם תמתין רכבת עם מספר מקומות כפול מהרגיל - דבר שנועד לספק פתרון לעומס הנוסעים המבקשים לעלות לבירה לחזות בשלג.