בחירות 2015: בנט הכי פופולרי ברשת, לפיד מתאושש

נתוני מדד התפיסה של באזילה: הנאומים של לפיד על גלידת הפיסטוק של נתניהו וגילויי השחיתות עושים לו רק טוב ■ גולשים: לבני "מסרסת" את הרצוג

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

נפתלי בנט הוא ללא ספק הפוליטיקאי הכי פופולרי ברשת - כך עולה ממדד התפיסה של באזילה. לפי הנתונים המעודכנים ל-8 בינואר, בנט הוא הפוליטיקאי היחיד שזוכה לציון תפיסתי חיובי, אולם יאיר לפיד ומשה כחלון מתחזקים ככל שהדבר נוגע לשיח ברשת.

באזילה
 באזילה

כאמור, כפי שניתן לראות בנתונים, השיפור המשמעותי ביותר הוא זה של בנט שעלה לציון חיובי של 3.55 נקודות. הסיבה העיקרית לכך היא שהשיח הכלכלי נדחק קצת לפינה, מה שהיטיב עם שר הכלכלה. הדיון בפרשת כפר כנא במבצע "ענבי זעם" בו לחם בנט כקצין חיזק את תדמיתו הביטחונית.

המפה התפיסתית של בנט
 המפה התפיסתית של בנט

דחיקה של השיח הכלכלי הצידה היטיבה גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהציון השלילי שלו השתפר מעט. עם זאת, נתניהו עדיין ממשיך להחזיק בציון תפיסתי שלילי בין היתר בשל נאום "גלידת הפיסטוק" של יאיר לפיד אשר, הגביר את התגובות השליליות על נתניהו.

יש לציין כי שיח חיובי על ראש הממשלה מגיע פעמים רבות מעמודים של נתניהו עצמו, והוא מתמקד בהצהרות תמיכה בו. זרז שלילי נוסף על נתניהו הוא נושא התפקוד בממשלה, כאשר ההתייחסות לתפקודו כראש ממשלה עולה כשלילית (בעיקר בהקשר הכלכלי-חברתי, אך לא רק).

המפה התפיסתית של נתניהו
 המפה התפיסתית של נתניהו

שר החוץ אביגדור ליברמן ממשיך לשמור על ציון תפיסתי נמוך בצל פרשת השחיתות לכאורה בישראל ביתנו, כאשר רוב השיח לגביו היה בנושא של פוליטיקה פנימית, בעיקר הצטרפותו של שרון גל (הזכור מפרשת ההטרדות לכאורה בערוץ 10). גם הסיפור על ההיעלמות לכאורה של מיכאל פלקוב, יועץ תקשורת לשעבר בישראל ביתנו, "תרמה" לשיח השלילי סביב ליברמן.

הציון של אריה דרעי מראה על התאוששות, אולם עדיין קיימת ברשת ביקורת הרואה בו נוכל, שקרן, אסיר משוחרר, כדברי הגולשים. עם זאת, השיפור אצל דרעי מגיע מהצעירים הדתיים, שם יש לו יותר תמיכה (ייתכן שהם לא זוכרים/מכירים לעומק את המאסר ואת הפרשיות שבגינן נכלא). ברשת גם סבורים כי הדלפת הקלטות של הרב עובדיה יוסף היא ספין של דרעי שכוון נגד אלי ישי.

בצד השמאלי של המפה הפוליטית, אצל הצמד הרצוג-לבני השיח חיובי יותר כלפי יצחק הרצוג, וישנו שיפור מינורי לגבי ציפי לבני. הגולשים משתמשים בכינויי גנאי שונים כלפי לבני (ציפורע, ציפיטפוט, ציפור חופשית...) והמעבר שלה בין מפלגות גורר ביקורת ברשת. חלק מהגולשים טוענים כי היא הורסת כל מפלגה ולכן תהרוס גם את מפלגת העבודה. ישנה גם טענה שהיא "משתלטת" על הרצוג ו"מסרסת" אותו.

ובמרכז - שיפור נרשם כאמור אצל כחלון ולפיד. אצל כחלון, השיח מתמקד בגיבוש הרשימה שלו כשחלק מהמינויים נתפסים כחיוביים - בעיקר מינויי הנשים (רחל עזריה, ד"ר יפעת ביטון-שאשא). יש גם התייחסות לגביו בנושא הון-שילטון וטענות שהוא לא באמת חברתי כפי שהוא מתיימר להיות, כשהדוגמה המוצגת לכך היא תפקודו כשר הרווחה. עם זאת, הוא עדיין רוכב על גלי רפורמת הסלולר ונהנה מתגובות חיוביות כמי ש"מגיע עם קבלות".

יאיר לפיד, שנכנס למערכת הבחירות כפוליטיקאי החבוט ביותר, משפר את מעמדו באופן משמעותי. נאומיו החדים וההתמקדות בהישגי מפלגת יש עתיד עושים לו טוב, תוך שהוא דוחק הצידה את הביקורת האישית נגדו ומתמקד במהות. השיח השלילי ברשת סביב לפיד מתמקד בפן האישי (יהיר, חסר תעודת בגרות), אך באופן כללי התפיסה לגביו היא שלפחות הוא ניסה לעשות ולעבוד בממשלה.

בנוסף, מול השיח על השחיתות (שבחלקו נוצר על-ידי לפיד), מפלגת יש עתיד עולה כמפלגה נקיית כפיים, אם כי טענת השחיתות העיקרית היא המקרר שסגן שר האוצר לשעבר, מיקי לוי, רכש לרכב השרד שלו בכ-3,000 שקל. לאט-לאט ניתן לראות יותר אנשים שמצהירים על תמיכתם בלפיד ועל כך שהם מתכוונים להצביע לו בבחירות.