סייפרוס איירווייס פשטה רגל ומבטיחה: כל הנוסעים יפוצו

בשנת 2014 טסו עם חברת התעופה הקפריסאית 84 אלף ישראלים ■ ארקיע, המפעילה קו טיסות סדיר לקפריסין, הגדילה את מספר הטיסות ואת היצע המושבים בקו

סייפרוס איירווייס, חברת התעופה הקפריסאית, הפסיקה בסוף השבוע את פעילותה. החברה, הנמצאת בבעלות ממשלת קפריסין (93%), הודיעה על כניסה להליך פשיטת-רגל, וזאת בעקבות החלטת האיחוד האירופי לחייב אותה לפרוע הלוואה אסורה בסך 65 מיליון אירו שניתנה לה על-ידי ממשלת קפריסין.

על-פי חוקי האיחוד האירופי, סבסוד ממשלתי אסור מחשש לפגיעה בתחרות החופשית בין חברות התעופה שמדינותיהן חברות בו.

בהודעה שפרסמה מרגרט וסטאגר, האחראית על רשות התחרות באיחוד האירופי, נאמר כי לא מציאותי שסייפרוס איירווייס תמשיך להתקיים ללא סבסוד ממשלתי, וכי משנת 2007 היא ניזונה מכסף ציבורי שלא מועיל לקידומה: "חברות תעופה צריכות להיות רווחיות ותחרותיות מביסוס יתרונן בשוק ולא מהתבססות על כספי משלם המסים כדי להישאר בשוק באופן מלאכותי".

כתוצאה מכך החליטה ממשלת קפריסין להפסיק את תמיכתה בחברה ובכך להביא להפסקת פעילותה.

יימצא פתרון

ומה באשר לנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה בחברה? ממשלת קפריסין הודיעה כי לא תפקיר את הנוסעים. "ממשלת קפריסין מינתה חברת נסיעות כללית למציאת פתרונות לכל הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה בסייפרוס איירווייס, בעיקר בדרך של מציאת טיסות חלופיות עם חברות תעופה אחרות", כך אמר ל"גלובס" אפרים פורטיס, מנכ"ל חברת "אופן סקיי" המשמשת כסוכנות מכירות כללית של סייפרוס איירוויס בישראל.

לדבריו, לא מדובר במספר ישראלים רב, מאחר שלא מדובר בשיא העונה. "אם זה היה קורה ביולי-אוגוסט, היינו מתקשים במציאת פתרונות מיידיים", אומר פורטיס, שהוסיף כי חברתו דאגה ליידע הבוקר (א') בנושא את כל סוכני הנסיעות הרלבנטיים בארץ.

סייפרוס איירוויס הפעילה טיסה יומית אחת בימים ראשון-שישי בקו תל-אביב-לרנקה. על-פי נתוני רשות שדות התעופה, החברה הטיסה בשנת 2014 כ-84 אלף נוסעים - ירידה של 12% לעומת שנת 2013.

בעקבות הדברים האמורים, חברת התעופה ארקיע, המפעילה קו טיסות סדיר לקפריסין, הודיעה כי היא "נערכה מבעוד מועד לאפשרות שתופסק פעילותה של סייפרוס איירווייס, והגדילה כבר מהשבוע הקרוב את מספר הטיסות ואת היצע המושבים בקו, במטרה לתת מענה לטסים בקו, ובהם נוסעי חברת סייפרוס איירווייס".