עדי שלג: "כשהבנתי שנוחי מעורב, ידעתי שאני 'דיפ אין דה שיט'"

(עדכון) - עד המדינה עדי שלג נחקר בחקירה נגדית במשפט הרצת מניות אי.די.בי: "איתי שטרום אמר לי שזה אקט ציוני להציל את אי.די.בי" ■ ההגנה: שלג הבין שעלו על העסקאות המתואמות שלו

עדי שלג / צילום: אלון רון
עדי שלג / צילום: אלון רון

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב החל היום (ג') שלב החקירה הנגדית של הברוקר עדי שלג, עד המדינה במשפטם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום. השניים עומדים לדין בגין הרצת מניות אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012 במטרה לשפר את סיכויי הנפקת מניות החברה.

במהלך העדות דבק שלג בגרסתו המפלילה את דנקנר ושטרום, אך ההגנה הצליחה לחשוף לא מעט בקיעים וסתירות בעדותו, שעלולים להחשב בעייתיים לתביעה. עם זאת, בשלב זה עדיין מוקדם לקבוע האם לאותם בקיעים תהיה השלכה ממשית על גורל התיק.

את עיקר חקירתה הקדישה עו"ד איריס ניב-סבאג, המייצגת את שטרום, כדי לנסות ולבסס את טענת ההגנה כי שלג - שלפי כתב האישום ביצע רכישות של מאסיביות של מניית אי.די.בי בעת ההנפקה, בהוראת שטרום - מסר עדות מפלילה לכאורה נגד דנקנר ושטרום רק כדי למלט את עצמו ואת רעייתו, מאיה, מאימת הדין. זאת, לאחר שהתגלה לרשויות ששלג ורעייתו ביצעו עסקאות מתואמות במניית אי.די.בי אחזקות בין "סיטי ברוקר" חברה פרטית בבעלותם לבין חברת ISP שהייתה בבעלות שטרום ושלג. העסקאות המתואמות הללו הניבו לשלג 180 אלף שקל.

שלג מודה שפעל גם למען עצמו ללא ידיעת שטרום (או דנקנר), אך טוען כי מדובר היה ברווח שהפיק "על הדרך" וששירת את תוכנית הרצת המניות הגדולה שרקמו הנאשמים. "זה היה 'ביי-פרודקט של הרצת המניות והדרך הראשונה בה פעלתי", אמר היום עד המדינה. "היום אני חושב שזה לא בסדר שלא סיפרתי לאיתי (שטרום) על כך, אבל אני מאמין שאם היה יודע, היה מפרגן לי".

פגישה, חצי פגישה?

עו"ד ניב-סבאג תקפה את הגרסה שהציג שלג בעדותו הראשית בתחילת השבוע, לפיה הוא נפגש עם שטרום במשרדו, ואז שטרום הורה לו להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות. הסנגורית הציגה איכון של הטלפון הנייד של שטרום, שמוכיח לדבריה שבאותו הזמן שטרום שהה בביתו, ולכן לא יכול היה להיפגש עם שלג. "בניגוד למה שאמרת, לא הייתה ולא נבראה פגישה בין איתי לבינך, שבה איתי הנחה אותך להרים את מניית אי.די.בי", הטיחה ניב-סבאג בשלג. "יש עובדות קשיחות שהבן אדם (שטרום) פיזית לא היה במשרד אלא בבית, בין היתר, כי נולדה לו ילדה זמן קצר קודם לכן. הוא לא הגיע למשרד ביום שעליו אתה מדבר, לא ישב מולך וגם לא נתן לך הנחיה להשפיע על השער. אתה לא יכול לחלוק על כך".

שלג עמד בתוקף על גרסתו שנערכה פגישה בינו לבין שטרום ובאשר להנחיות ששטרום העביר לו "אני זוכר ב-100% שנפגשתי איתו במשרד", אמר. יצוין כי לטענת הפרקליטות, האיכון שבוצע לטלפון של שטרום הוא איכון סביבתי ולא נקודתי - ולכן הוא כולל גם את ביתו של שטרום וגם את משרדו, המצויים באותו אזור. בשלב זה התערב השופט חאלד כבוב ושאל את שלג אם ייתכן ששטרום הנחה אותו טלפונית ולא פנים אל פנים. "לא יכול להיות. זה היה פנים אל פנים", התעקש עד המדינה.

בעדותו בתחילת השבוע תיאר שלג פגישה נוספת שהייתה בינו לבין שטרום. לדבריו, במהלך הפגישה, שגם היא נערכה במשרדו של שטרום, עישן האחרון סיגר ושכנע אותו כי המהלכים לרכישת מניות אי.די.בי הם מעשה "ציוני".

"גם הפגישה הזו לא הייתה ולא נבראה", הטיחה הסנגורית של שטרום בשלג. "כל התיאור שלך לגבי הסיגר ושיחת המוטיבציה של איתי הוא לא נכון, כיוון שלא הייתה פגישה כזו". גם הפעם שלג עמד על גרסתו וטען שהתיאור שלו אותנטי ושהפגישה התקיימה.

"זה היה אירוע מלחיץ"

בחקירתו הראשונה ברשות ניירות ערך, כשעדיין היה בבחינת חשוד ולא עד מדינה, לא הזכיר שלג את פגישת "נאום הציונות" עם שטרום, שבה הוא דבק היום. ההגנה טוענת כי הגרסה הראשונה של שלג במשטרה היא הנכונה, ואילו הגרסה שהוא מציג כעת היא שקרית ונולדה עם הסדר עד המדינה שחתם.

לגרסת ההגנה, השיחות שניהל שטרום עם שלג נעשו בטלפון, ושטרום אכן אמר לו לרכוש מניות אי.די.בי, אך הדבר נבע ממניעים כלכליים וכשרים ולא לצורכי תרמית כלשהי. "גבירתי טועה. איתי אמר לי להרים את המניות", התעקש שלג.

"בחקירתך הראשונה ברשות נלחמת על כך שאיתי לא ביקש ממך להרים את השער", אמרה הסנגורית, ושלג השיב: "בחקירה הראשונה עשיתי מה שיכולתי כדי להגן על הקו שאיתי התווה לי".

בהמשך עימתה עו"ד ניב-סבאג את שלג עם התהליך שעבר, לדבריה, במהלך חקירתו ברשות ניירות ערך שבסופו החליט לחתום על הסכם עד מדינה. לטענת ההגנה, במהלך החקירה הבין שלג שהרשויות חשפו את העסקאות המתואמות שביצעו הוא ורעייתו בזמן הנפקת אי.די.בי, כי זה היה המניע המרכזי להחלטתו לחתום על הסדר עד מדינה - להציל את עצמו ואת רעייתו.

"לא אריאלה ממפעל הפיס התקשרה. זה היה אירוע מלחיץ.. אני ביצעתי פעולות להרמת השער, לבקשת איתי, אבל מי שמרכזי פה הוא נוחי דנקנר", אמר שלג. לדבריו, "(בחקירה) הייתי בחרדה לאשתי. אני מאוד אוהב אותה, והיא הייתה בתקופה לא קלה... התלבטתי המון לפני שחתמתי על הסכם עד מדינה. עם כל זה שאני יודע שעדותי פוגעת מאוד בנוחי ואיתי, בחרתי להגן על המשפחה שלי והילדים שלי ולעשות מעשה חריג ולבוא ולהודות בכל המעשים. העדות שלי היא עדות אמת, ואני משלם עליה מחיר גבוה".

בשלב זה הסנגורית שאלה את שלג האם בהחלטתו להיות עד מדינה הוא הושפע מכך ששמואל דכנר המנוח גויס להיות עד מדינה במשפט הולילנד, ושלג הבין שלהיות עד מדינה זה דבר לגיטימי. שלג ענה: "הייתי מעדיף שאף אחד מהעיתונאים לא יהיה פה".

הסנגורית ביקשה לתקוף גם את עצם תהליך ההגעה להסדר עד מדינה שנחתם ב-13 במאי 2013 בין הפרקליטות לעורך דינו של שלג, גיל דחוח. "אני מניח שעשו בדיקה יסודית ומעמיקה של הגרסה שלי לפני שחתמו איתי על ההסדר.. אחד התנאים שלי היה שאני ומאיה נצא נקיים מהעניין הזה", אמר שלג, ועו"ד ניב-סבג תקפה: "ההגנה על משפחתך היא שגרמה לך לתת גרסה שקרית?"; על כך השיב שלג: "זו לא בושה להגן על משפחתי, ואני נותן גרסה מלאה, גרסת אמת".

שלג ציין גם שרעייתו לא ידעה על בקשתו של שטרום ממנו "להרים" את המניה. עו"ד ניב-סבאג תהתה: "האישה שאתה ישן איתה בלילה ושאיתה אתה מבצע עסקאות מתואמות באופן אינטנסיבי לאורך היום תוך כדי שיחות און-ליין, לא יודעת מהבקשה לכאורה של איתי? זה בלתי מתקבל על הדעת"; שלג השיב: "אני מבין שזה פרט פיקנטי במשפט שזו אשתי. אשתי ביצעה את העסקאות המתואמות, כי זה היה יותר נוח שהיא ולא מישהו אחר יעשה את זה, אבל היא לא ידעה מהבקשה של איתי, שאני ארים את מניית אי.די.בי, והיא לא שאלה מה אנחנו עושים. רק לאבא שלי אמרתי שאני עוזר לאיתי ולנוחי".

"יש לך כמה כסף שצריך"

נקודה נוספת שאותה תקפה עורכת דינו של שטרום נגעה לעדותו של שלג בדיון הקודם, שלפיה הוא נענה לבקשת שטרום לסחור במניות עבור חברת ISP (שהייתה בבעלות השניים), מכיוון שחש נאמנות לשטרום שמהשותפות עמו נפרד רק שבועיים לפני ימי ההרצה לכאורה. עו"ד ניב-סבאג שאלה את שלג כיצד הנאמנות עליה הוא מדבר מתיישבת עם העובדה ששלג גנב 180 אלף שקל משטרום, באמצעות העסקאות המתואמות שביצע ללא ידיעתו.

שלג לא ממש הצליח לישב את הסתירה הזו, וגם לא סיפק הסבר מניח את הדעת לעובדה שאחרי הרצת המניות שביצע, לדבריו, עם שטרום, עדיין עמד האחרון על כך ששלג יחזיר לו כספים ששלג חייב לו מתקופת עבודתם המשותפת.

נזכיר כי בעדותו הראשית בתחילת השבוע, קשר שלג את דנקנר למסחר האסור לכאורה שהוא ושטרום ביצעו. "בבוקר של ה-22 בפברואר (2012) נפגשתי עם איתי ואז הבנתי לראשונה שנוחי בסיפור. איתי אמר לי: 'דיברתי עם נוחי ויש לך כמה כסף שאתה צריך'", העיד שלג. היום חזר שלג על הדברים באומרו כי "ברגע שהבנתי שנוחי מעורב בזה, ידעתי שאני 'דיפ אין דה שיט'". "הטחת הבוץ בשלג מדגישה עד כמה דנקנר ושטרום במצוקה"

בתום היום הראשון של החקירה הנגדית של עד המדינה, עדי שלג, מסרו עורכי דינו, גיל דחוח וגלית רוטנברג כי: "הטחת הבוץ והרפש בשלג מצד הנאשמים ואנשיהם רק מדגישה עד כמה הם במצוקה, לנוכח הדברים החמורים שנחשפו כנגדם בעדותו בבית המשפט".

לדברי באי-כוחו של שלג, "הניסיון ההולך ומתעצם להשחיר את עדי דווקא במהלך עדותו, רק מבהיר ומדגיש לבית המשפט את אמיתות דבריו, אשר מגובים בראיות מוצקות, כולל אס.אם.אסים ושיחות טלפון מזמן אמת של המעורבים. צר לנו על התנהלותם של הנאשמים ועל טענותיהם הנפסדות, וברורה לנו המבוכה הרבה שבה הם שרויים, נוכח חשיפת המניפולציה שיצרו במניית איי.די.בי, במסגרת עדותו".חן מענית