פרשת השוחד: "5 שרים ו-4 מנכ"לים ממשלתיים קיבלו כסף"

חדשות ערוץ 10 חשפו שיחה טלפונית שבה תיאר חיים בן שושן, מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון לשעבר, איך הועברו לכאורה כספים מ"ישראל ביתנו" לכיסוי חובות החברה לפיתוח שומרון תמורת כספים למקורבי קירשנבאום

פאינה קירשנבאום / צילום: ארז ביטון
פאינה קירשנבאום / צילום: ארז ביטון

חדשות ערוץ 10 חשפו אמש (ג') הקלטות מפרשת השוחד לכאורה במפלגת "ישראל ביתנו", ובהן אחד החשודים המרכזיים בפרשה, חיים בן שושן, מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון לשעבר, מגלה איך הועברו כספים מ"ישראל ביתנו" לכיסוי חובות החברה האזורית שומרון תמורת כספים למקורבי סגנית השר פאינה קירשנבאום.

החשוד מגדיר בהקלטות את השיטה כ"מעשים פליליים", שלדבריו ישלחו את המעורבים בהם אל מאחורי הסורגים.

ההקלטות חשפו אירוע מיוני 2013, אז בן שושן חויב לפרוש מתפקידו בגלל דוח חמור שהזמין נגדו ראש מועצת השומרון, גרשון מסיקה. בן שושן, שחש נבגד, שוחח על כך בטלפון עם מכר.

להלן תמלילי השיחה כפי שפורסמו בנענע10:

בן שושן: "עם כל החומרים שיש לי, אני יכול מחר לשלוח את גרשון ל-7-8 שנים בבית סוהר. מחר אני יכול לשלוח אותו".

י': "אדוני, אל תחוס עליו".

בן שושן: "תקשיב טוב, אז אני רוצה לשבת, אני לא רוצה לעשות שום דבר מהבטן. בוא נשב, מה שנחליט לעשות, נעשה".

י': "חיים, אתה במלחמה, אתה יודע".

בן שושן: "תקשיב, תקשיב, אני אזיין אותם. תקשיב לי רגע, תקשיב, אם אתה הולך איתי, אני אזיין אותם. למה? כי עד היום זו הייתה קומבינה שאף אחד לא יכול היה לפרוץ אותה".

אז מבהיר החשוד כי הוא לא יהיה זה שישלם לבדו את מחיר השחיתות:

"אני בא לגרשון, ואני אומר לו: 'תקשיב גרשון - אני לא נאחז בקרנות המזבח, אבל אני אומר לך דבר אחד, אני הולך מפה רק בראש מורם, בתנאי אחד. אני מזיין את כולכם. תפרתם לי פה תיק? אני כולכם מסדר (תופר) לכם חליפה... אני רק אומר לך שאם אני הולך... אתה הבא בתור'".

השחיתות המדוברת לכאורה באה לידי ביטוי בכך שהמדינה תומכת, למשל, בכסף שהוא מעין הלוואה עבור בנייה ליישובים המוגדרים כיישובי סוכנות. אלא שאם הכסף לא משמש בפועל לבנייה, יש להחזירו למדינה. וזה מה שהייתה אמורה לעשות החברה לפיתוח שומרון. בן שושן מדבר על כך בהקלטות:

"גרשון עשה עבירות פליליות. במשך 15 שנה, 16 שנה, אני אומר לך עכשיו את קודש-הקודשים, שהחברה קיבלה מהמדינה הלוואות לבניית בתים שנקראים הלוואות בתי אגודה. תשמע טוב, משרד השיכון, בכל היישובים הסוכנותיים בא ואמר לחברה לפיתוח דרך המועצה: 'קחו כסף, תפתחו את המקום, של המגרשים, של ההסתדרות הציונית, תבנו את הבתים, וכשתמכרו אותם תחזירו לי רק 50% ממה שקיבלתם'".

י': "או.קיי, מה הוא עשה?"

בן שושן: "תקשיב, תקשיב, סכומים של 70 מיליון שקל. מה עושה המועצה עם בנצי (ראש המועצה הקודם, בנצי ליברמן) וגרשון? לוקחת את הכסף. ובנו גם כמה בתים, ובנו כמה בתים ולא מכרו, אבל איפה הבעיה היותר גדולה? ההלוואות האלה יושבות כחובות על החברה לפיתוח. אי-אפשר לפרוע אותם, למה? כי לא בניתם, לא עשיתם כלום, תחזירו את ההלוואות".

אז מי ישלם? כאן מתגייס, לכאורה, המנגנון של "ישראל ביתנו". המפלגה העבירה לכאורה כסף קואליציוני לכיסוי החוב של החברה למדינה, ובתמורה לכך כסף הועבר לכאורה לאנשיה של סגנית השר פאינה קירשנבאום.

בן שושן: "הוא יסבך את פאינה. למה, כי הם מה עשו? פאינה העבירה 3.5 מיליון שקל למחיקה של הלוואות בתי אגודה".

י': "בתור מה היא העבירה את זה?"

בן שושן: "היא העבירה כספים קואליציוניים לאוצר, העבירה, ואלה מחקו 3.5 מיליון. פאינה מצאה את גרשון, גרשון מוציא מכתב: תעבירו מיליון וחצי שקל לפלוני אלמוני, אלמוני פלוני - ומעבירים בחשבוניות לאנשים של פאינה כסף, בחשבוניות, בהנחיה של גרשון".

י': "על מה?"

בן שושן: "חוזים פיקטיביים, על זה שהם לא עשו כלום מקבלים כסף, תקשיב..."

י': "מה שאתה מדבר עכשיו זה, זה..."

בן שושן: "מאפיה".

י': "אז אתה מפגר? בוא תסיט אליהם הכול".

בן שושן: "תקשיב, ועוד לא פתחתי הכול - יש שם עוד 5 שרים ו-4 מנכ"לים של משרדי ממשלה... שקיבלו כסף, קיבלו כסף".

י': "שוחד קיבלו?"

בן שושן: "כן. כסף מזומן הם קיבלו. 'גרשון, תוציא להם כסף דחוף'".

י': "בואנה, אז אתה הולך לפתוח עכשיו תיבת פנדורה".

תגובת נציגיו של מסיקה: "הוא מכחיש מכל וכל את כל החשדות כלפיו. הקלטת, אם היא לא 'מבושלת', יש בה דברי התרברבות שאין קשר בינם לבין המציאות. היחידה החוקרת הבהירה באופן חד וברור בבית המשפט כי מר מסיקה אינו נחשד בלקיחת שוחד לכיסו. מסיקה פעל במסגרת החוק על מנת להציל את החברה לפיתוח השומרון מקריסתה ומסגירתה, דבר שהיה מביא לפיטורי 150 עובדים".

תגובת בן שושן: "הדברים שנאמרו בהקלטה נאמרו בעידנא דריתחא, ואילו את הגרסה האמיתית חוקרי המשטרה שמעו מפי ומכירים אותה".