הוד השרון

הסרט על אריאל שרון הערב בערוץ 1 מעניין - אבל לא ממש מחדש

אריאל שרון / צילום: איל יצהר
אריאל שרון / צילום: איל יצהר

"שרון - עכשיו ואז", יום ד' 21:00, ערוץ 1

גם שנה אחרי מותו, מספר שנים אחרי שעבר למצב של חוסר הכרה ועוד עשרות שנים בצבא ובפוליטיקה, נותרה דמותו של אריק שרון אניגמטית. והנה ספוילר: היא תישאר כזאת גם אחרי הסרט הזה.

זה לא שמדובר חלילה בסרט לא מעניין. להיפך - על רקע מערכת הבחירות הנוכחית, אפשר שיעלו בציבור געגועים לשרון גם בקרב מתנגדיו הוותיקים; אבל פשוט נדמה שנאמר כבר הכול על האיש: מילדותו בכפר, דרך שירותו הצבאי, הכריזמה שלו, יכולת הניתוח החדה והמופלאה שלו, ההתנגדות לסמכות המפקדים שמעליו, תהילת צליחת התעלה, ההליכה לפוליטיקה, מלחמת לבנון, בניית ההתנחלויות מעבר לקו הירוק שהפכה אותו ליקיר המתנחלים, הקאמבק דרך "קדימה", ההתנתקות שאפשר שלא נדע לעולם אם הייתה מהלך מדיני-אסטרטגי כושל או ניסיון להתחמק מחקירות שאיימו להשחיר את שלהי הקריירה שלו - ובתווך, החווה, משפחתו, האב שאיבד בן, האלמן, הסב החביב.

הן אמרתי לכם בהתחלה - נאמר כבר הכול. לפיכך טוב עשתה התוכנית הזאת שניסתה לראות דברים דרך פרספקטיבת הזמן שחלף, שהוא למעשה העדות היחידה החדשה ב"תיק שרון".

זה לא מספיק בכדי לגבש מסקנה חותכת, אבל זה מעניין.

* ציון: 8

רצח בקופסה

"אריזות", יום ד' 21:00, ערוץ yes דוקו

פתאום קם אדם בבוקר ומוצא בעליית הגג מכתבים שכתב סבו שהרג את גיסו (של הסב, דוד של יוצר הסרט), כיוון שהלה הפריד, לפחות על-פי ראייתו של הסב הרוצח, בינו לבין אשתו. הסב רצח, התאבד והמשפחה החלה להתפזר.

נשמע מסובך? חכו, כי במקביל (כלומר זה לא באמת במקביל, אבל לעיני הצופה הכול קורה כמעט בו-זמנית) מחליט ברק, היוצר, לצאת מהארון, אחותו מתחילה סדרה של טיפולי פוריות, סבתו נעתרת לבקשתו ומספרת על חייה המורכבים עם הסב האלים, אימו מנסה לאחוז בכל הקצוות לבל תיפרם המשפחה ו... טוב, יכול להיות שהחמצתי משהו כי המון דברים קורים במקביל.

מדובר ביצירה תיעודית טובה ומעניינת שמתנהלת לצילו של סיפור משפחתי טרגי ויוצא דופן, ועדיין התחושה שלי הייתה כי מוטב היה לברק רותם להיצמד לאחד הסיפורים המרכזיים: הרי טיפולי הפוריות של אחותו או ההומוסקסואליות שלו לא קשורים לרצח מלפני 28 שנה.

הניסיון לראות ברצח ההוא מעין אירוע מחולל שהניע תהליכים שנמשכים עד היום בחייה של משפחה, נראה לי קצת בעייתי.

הצצתי, הסתקרנתי, התעייפתי.

* ציון: 7