שוק הכדורגל הפרוץ: כמה כסף באמת ליאו מסי "שווה"?

אל הוואקום של שוק הכדורגל הפרוץ והרנדומלי נכנס מכון המחקר CIES, שמעמיד מודל בעל שיעור דיוק די מפתיע לשווי שחקנים

עצרו רגע. זרקו את העט על השולחן, הניחו את פנקס הצ'קים. האם ווילפריד בוני, החלוץ המצוין מחוף השנהב שנמכר השבוע על-ידי סוונזי, באמת שווה את ה-36 מיליון אירו שמנצ'סטר סיטי תשלם עליו, על-פי הדיווחים באנגליה? ועם כל הכבוד לגארת בייל - האם ריאל מדריד לא נסחפה כשהחליטה לשפוך על זוג הרגליים הזריזות האלו 95 מיליון אירו לפני שנה וחצי?

אבל בואו נעזוב לרגע את הזוטרים, ונחזור להתמקד בסופרסטארים האמיתיים של המשחק. הסיפור החם של השבוע הוא כמובן ליונל מסי: ביום שני, שעות ספורות לאחר שהתראיין לטלוויזיה הספרדית ואמר כי הפרסומים על פגישות של אביו עם נציגי צ'לסי ומנצ'סטר סיטי הם "שקריים" - הוא הגיע לטקס כדור הזהב, ושם כבר העניק גרסה מעט שונה: "אני לא יודע איפה אשחק בעונה הבאה", ירה. "תמיד אמרתי שאסיים את הקריירה בברצלונה, אבל בכדורגל דברים יכולים להשתנות בן-לילה".

הפצצה הזאת שהטיל הארגנטיני הקטן עוררה גל גדול של ספקולציות. ואם לוקחים בחשבון את כל ההתרחשויות בברצלונה וסביב הכוכב עצמו, הן לא לגמרי מופרכות. ב"גרדיאן" חישבו כי במידה וברצלונה אכן תשתכנע כי הגיע הזמן לאקזיט, והיא תדרוש עבורו 250 מיליון אירו (סעיף השחרור שמוגדר בחוזה שלו) - אז יש רק שתי קבוצות בעולם שיוכלו לעמוד בסכום המפלצתי הזה: ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד (בהתחשב במצבן הכלכלי ובמגבלות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א).

האם זהו הסכום הריאלי של מסי? מהו בכלל "סכום ריאלי"?

***

למרות ההשלכות העסקיות הנרחבות של רכש כדורגלנים, והסיכוי להינזק באופן חמור במקרה של השקעה כושלת - השוק ממשיך להיות רנדומלי ופרוץ. הוא מתנהל כבית מטבחיים קפיטליסטי חסר כללים, שליטה או רגולציה. מי שמנסה להניח על השולחן מודל שיעשה שכל ויאפשר לקבוצות לבחון בצורה קרה יותר את הערך של שחקנים הוא מכון CIES - הפקולטה לחקר הכדורגל העולמי באוניברסיטת נוישאטל, שווייץ, שמקבלת מהארגון העולמי פיפ"א מעטפת של תמיכה כספית, ולא פחות חשוב מכך - ערימות של ביג דאטה. ב-CIES מציגים פיתוח של מודל מדויק, לטענתם, להערכת שווי שחקנים. הלוי יצחק של שוק ההעברות, אם תרצו. הסוף לכאוס. לפי המודל הזה, מסי שווה כיום 30 מיליון אירו פחות מסעיף השחרור שהגדירה לו בארסה - 220 מיליון אירו "בלבד". אולי כדאי לרוכשים הפוטנציאליים לבקש הנחה קטנה.

על מה מתבסס המודל? מאז 2009, אספו בפקולטה מגוון נתונים על יותר מ-1,500 כדורגלנים מחמש הליגות הבכירות (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת) ששולמו עבורם דמי רכישה. באמצעות ניתוח סטטיסטי מעמיק, זוהו שישה אינדיקטורים מרכזיים שיכולים להסביר את גובה התשלום שבסופו של דבר עבר בין המועדונים המעורבים בעסקאות: א' - העמדה של השחקן על המגרש (חלוצים שווים יותר, בעיקר כי הם מתמחים באומנות-העל של המשחק - כיבוש שערים); ב' - הגיל (פר צעיר שהשנים הגדולות לפניו - שווה יותר); ג' - כמה שנים נותרו לחוזה (ככל שנותרו יותר שנים - כך הערך קופץ, בין היתר בשל תקנות בוסמן שמאפשרות מעבר חופשי בין מועדונים בסוף הסכם); ד' - רמת התחרות בה התנסה השחקן (חלוץ שכובש בצרורות בבונדסליגה שווה יותר מן הסתם מחלוץ בליגה הישראלית; שחקן שהופיע עם נבחרתו במונדיאל שווה יותר משחקן שהניסיון הבינלאומי שלו מסתכם בגביע אוקיאניה); ה' - התוצאות שמשיגה הקבוצה (שחקנים עם רקורד של תארים בארון הפרטי, או מאבקי צמרת - תמיד שווים יותר); ו' - האינדיקטור החשוב מכולם: התצוגות של השחקן על המגרש. כמה הוא כובש, כמה הוא מבשל, כמה מסירות שלו מגיעות ליעדן, תיקולים מוצלחים, קילומ טרז', דריבלים, איבודי כדור, וכו' וכו'.

אולי חלק מהפרמטרים האלו נשמעים מעט אלמנטריים. אבל הנוסחה הייחודית של CIES חיברה בפעם הראשונה את כולם יחד, וכך הצליחה לחזות בקיץ 2014, ברמת דיוק די מדהימה של 81% (!) - את המחיר של כל השחקנים שהגיעו או עזבו קבוצות מחמש הליגות הבכירות.

ב-CIES הצליחו, למעשה, למצוא רציונל בשוק שנהוג לחשוב כי אין בו טיפת רציונליות.

***

אז הנה הרציונל של השוק, לפי הנתונים של CIES שמעודכנים לפתיחת החלון הנוכחי - ינואר 2015: מסי, כאמור, מעל כולם עם שווי של 220 מיליון אירו; כריסטיאנו רונאלדו, למרות שהועדף על-פני הנמסיס מברצלונה בבחירות של שחקן השנה בעולם השבוע - רק במקום השני עם ערך של 133 מיליון אירו (אגב, ברשימת 100 השחקנים הכי יקרים כיום של CIES ישנם הכי הרבה נציגים לריאל - 11 בסך הכל).

אדן הזארד, הבלגי הפנטסטי של צ'לסי - שלישי בדירוג עם 99 מיליון; עמיתו לקבוצה הלונדונית, דייגו קוסטה הספרדי - מיד אחריו עם 84 מיליון אירו (ב-CIES מדגישים כי צ'לסי עשתה עסקה מצוינת עם רכישתו בקיץ, שמוערכת ב-38 מיליון אירו בלבד - סכום שהיה מעוגן במסגרת סעיף שחרור בחוזהו). את החמישייה הראשונה משלים הקשר האקספלוסיבי של יובנטוס, פול פוגבה הצרפתי - שבגיל 21 נחשב לאחד הכישרונות הגדולים ביבשת.

לגבי התהיות שהועלו בתחילת כתבה זו - הרי שגארת בייל, נכון להיום, שווה 60 מיליון אירו בלבד (מקום 10 בדירוג) - ירידה של כ-37% ביחס למחיר שריאל מדריד שילמה עבורו; גם סיטי הולכת לפתוח את הארנק של השייח' טיפה יותר מדי - 11 מיליון אירו יותר מדי ליתר דיוק - בשביל להביא את ווילפריד בוני, אותו מעריכה CIES ב-25 מיליון בלבד.

השחקנים היקרים בעולם
 השחקנים היקרים בעולם