גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה המחקר שיעזור לטפל בפרקינסון, באוטיזם ובאפילפסיה?

תכירו את האופטוגנטיקה, אחד מתחומי המחקר הכי חמים היום, שעוסק בגירוי תאי מוח באמצעות אור ובמניפולציה שלהם ■ בעכברים כבר הצליחו חוקרים לשחזר זיכרונות וחוויות עבר, ובעתיד התחום עשוי לסלול את הדרך להבנת מחלות אצל בני אדם

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

תארו לכם את המחזה הבא: דיסקוטק מלא אנשים החובשים כובע שקוף ומתוכו יוצא סיב אופטי. בכל אחד מהסיבים מתרחשת מסיבה של אורות, והנוכחים מתנהגים באופן מוזר, כאילו כוחות חיצוניים מניעים אותם לכאן ולכאן. והנה, עם הזמן מתגלה דפוס: כל מי שמואר בוורוד רוקד במעגלים בקוטר זהה; כל מי שכובעו מואר בכחול עוצר ובוהה באוויר כאילו נזכר במשהו חשוב; ומי שכובעו מואר בירוק מסתובב ופונה לחבק את חבריו.

מסיבת הדיסקו המשונה הזאת נשמעת כאילו היא לקוחה מסרט מדע בדיוני, אבל כבר היום אפשר לצפות בה ביו-טיוב בגרסת העכברים. העכברים המתנהגים באופן החשוד הזה אינם מחוברים לאלקטרודות המשפיעות על תאי מוחם, זה האור בלבד שגורם לשינוי ההתנהגות שלהם. בשנים האחרונות, הצליחו חוקרים להשפיע על עכברים בעזרת אור במגוון דרכים: בחלק מהעכברים הצליחו לקבע זיכרונות, אצל אחרים מחקו זיכרונות ובקבוצה נוספת הצליחו לשנות את חוויית הזיכרון - ממפחיד לנעים ולהיפך. השינוי התחולל רק בפרק הזמן שבו האור דלק ולעתים גם מיד לאחר שנכבה. כעבור זמן העכברים חזרו לעצמם.

זוהי האופטוגנטיקה, משדות המחקר הכי מלהיבים בתחום חקר המוח. היא מאפשרת, באמצעים שמיד נסביר, להגדיר קבוצה מסוימת של תאי מוח ולשתול בהם מידע גנטי, כך שיוכלו להגיב לתדר מסוים של אור. כאשר מאירים את המקום, קבוצת הנוירונים הזאת מתנהגת כפי שאנחנו רוצים.

למעשה, אופטוגנטיקה היא היום השיטה הכי מדויקת לגרות את המוח. בעוד גירוי מגנטי או חשמלי הוא גס יחסית, גירוי אופטוגנטי הוא ספציפי מאוד, ולכן הוא כלי מחקר קריטי המאפשר להבין טוב יותר אילו תאים בדיוק מעורבים במחלות נפש ומוח מסוימות. מעבר לכך, הוא יוכל אולי בעתיד לשמש כלי טיפולי באמצעות מניפולציה על המוח, ברמות דיוק שלא הכרנו עד כה.

"אופטוגנטיקה מאפשרת להגדיר שנוירונים מסוימים שבחרנו בקפידה יגיבו לתדר מסוים של אור", אומר ד"ר עופר יזהר ממכון ויצמן, אחד המדענים המובילים בתחום בישראל, שהיה חבר בקבוצת המחקר באוניברסיטת סטנפורד, שנחשבת מובילה עולמית בתחום. "מפת הנוירונים במוח מורכבת מאוד, ויכולים להיות שני תאים שיושבים זה לצד זה, אך הם בעלי תפקידים שונים לגמרי. באמצעות אופטוגנטיקה, אנחנו יכולים לבודד כל תא ותא על פי מאפייניו. למשל, אפשר להאיר תאים שמגיבים רק לכימיקל מסוים או רק את התאים באזור מסוים במוח שמתקשרים עם אזור מסוים אחר. ממש ליד יכול לשבת תא שלא מתקשר עם אותו אזור אחר, ונוכל לבחור בדיוק איזה משניהם לגרות.

ומה שמלהיב עוד יותר, אנחנו יכולים לבצע פעולות התלויות בזמן. למשל, אם אחשוף את הנבדק לתמונה של פיל במשך שעה, אוכל אחר כך לקבוע שרק תאים שפעלו באותה שעה יגיבו לאור, ואז בכל פעם שאדליק את האור במוח הנבדק, יעלה בעיני רוחו הזיכרון של תמונת הפיל, אפילו אם הוא חושב עכשיו על משהו אחר לגמרי. כמובן, זה עדיין לא ישים בבני אדם".

תיאורטית, אם הוא בדיוק צריך ללכת לשירותים, אז בכל פעם שתאיר את המוח שלו, הוא גם יראה לנגד עיניו פיל וגם יצטרך ללכת לשירותים?

"יש כאן ספציפיות כפולה: גם של סוג התאים וגם של האזור במוח. אם אנחנו מאירים אזור במוח שקשור בזיכרון, נפעיל רק את התאים שנמצאים שם. התאים הקשורים להליכה לשירותים בכלל נמצאים באזור אחר. בגלל מכלול התכונות הללו, השיטה כל כך מדויקת".

מחקר נולד: כשאצות פוגשות הנדסה גנטית

המחקר בתחום האופטוגנטיקה התחיל בכלל משני כיוונים שונים ולא קשורים: חקר אצות והנדסה גנטית.

קבוצה מסוימת, שבסיסה בסן פרנסיסקו, חקרה זן מסוים של אצות ושל חיידקים המגיבים באופן מיוחד לאור - כאשר מדליקים אור בסביבתם הם מתחילים לנוע כאחד לעבר מקור האור. אותם חיידקים ואצות זקוקים לאור למחייתם, הם מפיקים ממנו אנרגיה. התברר שהם מגיבים לאור באמצעות תעלות דומות מאוד לאלה המצויות בתאי העצב של בני האדם ושל חיות אחרות. אלא שאצלנו התעלות נפתחות ונסגרות בתגובה לגירוי כימי, ואילו אצל האצות והחיידקים - בתגובה לאור. במוח שלנו, כאשר התעלות נפתחות ונסגרות, הן גורמות לפעילות הנוירון.

החוקרים התעמקו בתחום בלי שחשבו שיהיה קשור מתישהו בעתיד בחקר המוח. הם זיהו עוד ועוד תעלות באצות ובחיידקים - תעלות שמכניסות זרם חשמלי חיובי, תעלות שמכניסות זרם חשמלי שלילי, תעלות שנפתחות ונסגרות בקצב שונה ותעלות שמגיבות לתדרים שונים. הם גם הבינו איך נראה אותו חלק בגנום של האצה, שמקודד את החלבונים שהופכים לאותן תעלות. כך הם יכלו לייצר את התעלות הללו במעבדה, מתוך רצפי הדנ"א הללו, בתוך האצה או מחוץ לה.

במקביל, התפתח תחום ההנדסה הגנטית, המשמשת היום רבות בחקלאות וגם יש לה יישומים ראשוניים בבני אדם. הנדסה גנטית פועלת באופן הבא: מאתרים רצף גנטי רצוי, מחדירים אותו לווירוס ושולחים את הווירוס להדביק תאים ספציפיים. כשהווירוס מדביק את התא, הוא מחדיר לתוכו את החומר הגנטי הרצוי (זה שהחדרנו באופן מלאכותי לווירוס מלכתחילה). כתוצאה מכך התא מתחיל לפעול באופן שונה - הוא מייצר חלבונים חדשים ומפתח תכונות חדשות. כך, למשל, תירס יכול לבטא גנים של בננה, ותא עצב אנושי יכול לבטא גן של אצה.

המפגש בין שני התחומים התרחש במעבדתו של פרופ' קרל דייסרות (אז עדיין לא פרופסור). הוא היה הראשון שהשתמש בטכנולוגיה של הנדסה גנטית כדי להחדיר לנוירון תעלות מגיבות לאור, שמקורן באותן אצות. תחילה זה נראה חסר סיכוי, אבל הניסוי הצליח. התעלות החדשות שהוחדרו נוספו ליתר התעלות באותו נוירון, והוא המשיך לתפקד כרגיל, עם תכונה אחת מיוחדת נוספת - הוא פועל לא רק בנוכחות החומרים הכימיים הנפוצים במוח, אלא גם בנוכחות אור. המאמר הראשון שדיווח על נוירון אנושי או של חיה המגיב לאור פורסם בסך הכול ב-2005. מאז המחקר בתחום מתפוצץ.

אפשרות למיפוי המוח האנושי

המחקרים שנעשו עד כה בעכברים הם מדהימים. באחד מהם הצליחו החוקרים להאיר את הנוירונים הקשורים במנגנון החיזוק החיובי. בכל פעם שעכבר שהה בצד מסוים של החדר הופעלו באמצעות אור אותם נוירונים, ולאחר מכן בכל פעם שהעכבר הגיע לאותו חדר הוא נטה לשהות בצד ה"חיובי" שלו, אף שמעולם לא קיבל שם פרס. על פי אותו עיקרון, הפעלת נוירונים באמצעות אור בעכבר שנחשף לגירוי מפחיד גרמה לו לפחד שוב אף שהיה בחדר אחר שלא היה בו דבר מפחיד. ברגע שכיבו את האור, העכבר הפסיק לפחד וחזר לענייניו.

למעשה, החוקרים עוררו בו זיכרון מהעבר, כמו בניסוי תמונת הפיל שהזכרנו קודם לכן. ההשלכות העתידיות של זה הן שאולי נוכל "לתעד" חוויות שעברנו באופן הרבה יותר מדויק. נוכל לקבע, למשל, את הזיכרון מיום החתונה ולשחזר את החוויה המלאה - מראות, רגשות, ריחות, מגע - באמצעות הארת פנים המוח שלנו, מתי שרק נרצה. עכשיו רק נשאלת השאלה מה שווה הזיכרון הזה אם אי אפשר להעלות אותו לפייסבוק.

"קיבוע זיכרונות בבני אדם הוא מדע בדיוני רחוק, אך על פי מה שאנחנו רואים בעכברים, זה בהחלט יכול להיות אפשרי", אומר יזהר. "כמובן, זו לא תהיה האפליקציה הראשונה".

בניסוי אחר, עוררו חוקרים מאוניברסיטת קלטק בקליפורניה באמצעות אור מנגנונים הקשורים להתנהגות אלימה של עכברים. "אפשר להפוך עכבר ל'קילר'", אומר יזהר, "כשאתה מפעיל את האור, הוא תוקף כל דבר בסביבתו - זכרים שדומיננטיים ממנו, נקבות שאותם עכברים זכרים אף פעם לא תוקפים וגם עצמים נייחים". ניסוי נוסף עסק בשחזור החוויה מינית, אבל נשאיר אותו לדמיונכם.

המטרה האולטימטיבית היא לבנות מפה מדויקת של המוח האנושי - של המוח הממוצע ושל זה של כל אחד מאיתנו - שבה יתוארו כל התאים לפי המיקום שלהם, התפקיד המדויק שלהם, התאים הנוספים שהם קשורים אליהם ואילו חומרים מפעילים אותם.

המוח הוא איבר המשתנה כל הזמן, בהתאם לגירויים מהסביבה ומהגוף עצמו, ולכן המפה שלו משתנה באופן תמידי ומאוד קשה לעקוב אחריה. הודות לאופטוגנטיקה, לראשונה נראה שמיפוי ברזולוציה כזאת או רק קצת יותר גסה, הוא אפשרי.

בשורה לחולי אפילפסיה?

סימון מדויק של תאים המעורבים בתהליכים שונים יכול לשפוך אור, תרתי משמע, על מנגנונים המעורבים במחלות כמו סכיזופרניה, פרקינסון, אוטיזם, דיכאון, הפרעת קשב או חרדה, ואכן אחוז ניכר מהמחקרים המתפרסמים היום בתחום הנוירולוגיה משתמשים גם בשיטות של אופטוגנטיקה. למשל, במעבדה של יזהר חוקרים כעת התנהגות חברתית: ממפים את המנגנונים של המוח האחראים לה ומשווים את פעילותם בעכברים שהונדסו כך שיפגינו תסמינים דומים לאוטיזם. החוקרים מקווים כי המחקר הזה יאפשר לנו להבין התנהגות חברתית בכלל ואת הביטויים החריגים שלה באוטיזם בפרט.

אבל לאופטוגנטיקה יש גם שימושיים טיפוליים, לא רק מחקריים. "אחת מקבוצות המחקר הראתה בעכברים שניתן לזהות את הנוירונים המעורבים בהתחלה של התקף אפילפטי", מסביר יזהר. "הם השתילו בתאים הללו תעלות מעכבות שמגיבות לאור צהוב, ובהבזק אחד של אור צהוב, הצליחו לדכא את ההתקף".

היום יש מכשירים לגירוי חשמלי של העצבים המושתלים בחולי אפליפסיה ומדכאים התקפים באופן יעיל אך לא מושלם וגם יש להם תופעות לוואי. בעזרת טכנולוגיית האור, ייתכן שבעתיד ניתן יהיה להציע טיפולים הרבה פחות אגרסיביים ויותר מדויקים.

עד כמה העתיד הזה רחוק? כנראה רחוק מאוד, אבל מספיק קרוב כדי שחברת המכשור הרפואי מדטרוניק, מהגדולות בתחומה, תקים קבוצת מחקר לפיתוח טכנולוגיות עתידיות בתחום.

"החסם העיקרי, לדעתי, יהיה דווקא מכיוון התרפיה הגנטית", אומר יזהר. אפשר תיאורטית לטפל בבני אדם בדיוק באותם וירוסים שיש לי בפריזר, שהיום אנחנו משתמשים בהם בחיות. אך למרות שהטכנולוגיה הזאת כבר משמשת ברפואה, למשל לטיפול בחולי סרטן, אני לא בטוח עד כמה אנשים יתלהבו לאפשר לווירוס להיכנס להם למוח ולהדביק את התאים שלהם ולשנות את הגנטיקה של תאי המוח שלהם. הווירוס הוא חסר נזק ככל שאנחנו יודעים, אבל ברור שזה עוד דורש הוכחות אינספור. אנחנו גם יודעים שהתעלות, מרגע שהוחדרו לנוירון, אינן מגיבות לדבר חוץ מלאור. הן מדויקות כמעט כמו התעלות של הנוירון עצמו וגורמות לו לפעול ממש כאילו הופעל על ידי המנגנונים שלו עצמו. אבל גם את זה אנחנו עוד נצטרף להוכיח שוב ושוב, לפני שאפשר יהיה לחשוב לבצע זאת בבני אדם".

כך עובדת טכנולוגיית האופטוגנטיקה

1 המדענים לומדים את הרצף הגנטי של אצות, המאפשר להן לייצר חלבונים המגיבים לאור

2 המדענים משחזרים את הרצף הגנטי במעבדה ומשתילים אותו בווירוס שיודע להדביק רק סוג מסוים ומוגדר של תא מוח

3 הווירוס מוזרק למוחו של המטופל (כיום מדובר בחיות מעבדה), בניתוח

4 עת בתאי מוח ספציפיים יש תעלות המגיבות לאור בתדר מסוים.

5 במוחו של המטופל משתילים סיב אופטי המקרין אור באזור מסוים של המוח

6 בכל פעם שהאור בתדר הנכון מופעל, התעלות בנוירונים הספציפיים שהודבקו בווירוס נפתחות וגורמות להפעלת הנוירון

7 ההפעלה החיצונית של הנוירונים ע"י אור יוצרת התנהגות שוות ערך לזו שהייתה מתקבלת אם היו מופעלים באופן טבעי. כך ניתן להביא באופן מלאכותי לתנועה, חוויה חושית, זיכרון, חיזוק חיובי וכדומה, וכן להתערב במנגנוני מחלה במוח

עין מלאכותית ומוח בצנצנת ג'ל

במעבדתו של פרופ' שי שהם מהטכניון כבר עובדים על יישום ברור של האופטוגנטיקה, אם כי גם הוא עדיין אינו קרוב לשימוש בבני אדם, אפילו לא באופן ניסיוני. מדובר במערכת שתאפשר לשחזר את הראייה לעיוורים שקולטני האור ברשתית שלהם נפגעו. שהם: "הרשתית, אף שהיא דקה, מכילה כמה שכבות של תאים. אנחנו עושים מניפולציה אופטוגנטית לחלק מתאי הרשתית כך שיגיבו לאור, ומנגד אנחנו בונים מעין מקרן שיתרגם את התמונה מבחוץ להבזקים של אור שאכן יכול לעורר אותם תאים. יש כמה קבוצות שעובדות על הרעיון הזה, ואנחנו מתרכזים יותר במקרן".

עצם העובדה שהמוח מקבל שדרים מנוירונים שהושתלו בהן חלבונים המגיבים לאור, אין פירושה שהוא "רואה". אפקט הראייה מתקבל משום שהנוירונים המופעלים הם נוירונים בעין המתקשרים עם אזורי הראייה במוח. ועדיין, לא ברור איזו תמונה תתקבל במוח כתוצאה מגירוי שלהם.

"יש חוקרים שמאמינים כי איזה דפוס גירוי שלא נשדר, המוח ילמד עם הזמן לתרגם אותו לתמונה שקיימת בחוץ", אומר שהם, "אני קצת פחות בטוח, ובצוות שלי אנחנו משתדלים מאוד ללמוד את האופן שבו מערכת הראייה מקודדת מידע מבחוץ ולחקות זאת באופן הקרוב ביותר".

כבר היום קיימות מערכות ניסיוניות ואפילו משווקות המתרגמות תמונה שמתקבלת ממצלמה לגירוי חשמלי שמפעיל את הנוירונים ברשתית, אולם יכולת הראייה היא מוגבלת והניתוח דורש השתלה של רכיב פולשני בתוך העין. שהם שואף לפתח טכנולוגיה פחות פולשנית והרבה יותר מדויקת, הדומה יותר לתמונה טבעית.

במעבדה של שהם מתרחשת פעילות מעניינת נוספת: גידול רשת נוירונית בתוך ג'ל שקוף. "מדובר ברשת נוירונים שיש בה קישוריות, אבל ככל הידוע לנו הקישורית הזאת עדיין אינה מייצגת שום אינפורמציה, כלומר זה מוח טיפש".

מה שה"המוח" הזה יכול לעשות, בשילוב עם כלים אופטוגנטיים, הוא לשמש למחקר ובמיוחד למחקר של תגובת נוירונים מסוימים לתרופות. בעתיד, יהיה ניתן אולי לפתח לכל אחד מאיתנו, מתוך תאי הגזע, נוירונים אישיים ולגדלם כמוח בתוך ג'ל שעליו יבחנו, בעת הצורך, תרופות שונות למחלות נוירודגנרטיביות שיותאמו אישית לחולה.

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון