דרמה בחד"ש: היו"ר ברכה הסיר מועמדותו לפני הפריימריז

ח"כ מוחמד ברכה, שעמד בראש המפלגה מאז הכנסת ה-17, הודיע הבוקר טרם הבחירות המקדימות כי אין בכוונתו להתמודד שוב ■ במקביל נערכים פריימריז גם בבל"ד, על רקע האפשרות לגיבוש רשימה ערבית משותפת

יו"ר חד"ש, חבר הכנסת מוחמד ברכה, הודיע היום (שבת) בפני ועידת המפלגה כי אין בכוונתו להתמודד על התפקיד פעם נוספת. ברכה, שעמד בראש המפלגה מאז הכנסת ה-17, הוסיף כי הוא לא יתמודד גם על האפשרות להוביל רשימה משותפת של המפלגות הערביות בבחירות הקרובות. הודעתו של ברכה הפתיעה את רוב הנוכחים בוועידה, שאמורה להרכיב היום את רשימת חד"ש לכנסת, בתום בחירות מקדימות הנערכות במפלגה, ובמקביל גם בבל"ד.

בשתי המפלגות, שבאופן עקרוני תומכות בריצה משותפת בבחירות, מקווים כי לאחר שייוודע הרכב הרשימות שלהן, יהיה קל יותר להתקדם במשא ומתן בין המפלגות השונות, שאחד הקשיים שהתעוררו במסגרתו הוא אופן השיבוץ של נציגי הרשימות השונות ברשימה המשותפת.

על כל פנים, בבל"ד ובחד"ש מעוניינים שהשותפות בתקופת הבחירות תהיה מוגבלת עד ליום ההצבעה, ולא תכפה על הסיעות הערביות השונות לפעול כגוף אחד גם בכנסת הבאה. מטרת המהלך, בעיני חברי הכנסת ובכירי מפלגות אלו, היא להגדיל את הייצוג של הציבור הערבי בכנסת ולמנוע מהעלאת אחוז החסימה למחוק מפלגה ערבית כלשהי. זאת, מבלי להעלים את ההבדלים האידיאולוגיים בין המפלגות השונות.

גורמים שמעורים במשא ומתן בין המפלגות העריכו כי הסיכוי לריצה משותפת עומד בימים אלה על כ-50%. עם זאת, סקר שנערך השבוע מראה כי המועמד המועדף על הציבור הערבי להובלת רשימה כזו הוא ח"כ אחמד טיבי.

על פי הסקר של מכון מסאר ומרכז מהא לסקרים, כ-49% מהמשיבים מעדיפים לראות את טיבי כראש הרשימה אם אכן יוחלט על ריצה משותפת בבחירות. כ-16% היו מעדיפים לראות את ח"כ ברכה הפורש מוביל את הרשימה, ואילו 11% היו מעדיפים את ח"כ ג'מאל זחאלקה מבל"ד. כ-18% נוספים אמרו שהם מעדיפים שבראש הרשימה תוצב "אישיות לא מפלגתית".

הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 465 מרואיינים מכלל המגזר הערבי, גם חוזה עלייה קלה בשיעור ההצבעה של האזרחים הערבים. בבחירות הקודמות הצביעו כ-56% מאזרחי ישראל הערבים, ואילו בסקר שנערך השבוע השיבו 60% מהנשאלים שבכוונתם להשתתף בהצבעה. מדובר במגמה עקבית בסקרים מהשבועות האחרונים, וההערכות הן שאם אכן תהיה ריצה משותפת, אחוז ההצבעה רק יגבר.

הסקר בדק גם את האפשרות שהמפלגות הערביות לא ירוצו במשותף, אלא בשתי רשימות נפרדות: אחת שתכלול את חד"ש ואת מפלגת תע"ל של טיבי, ושנייה שתכלול את בל"ד והתנועה האיסלאמית. בתסריט כזה, 37% אמרו שיתמכו ברשימה של חד"ש ותע"ל, לעומת 25% שאמרו שיתמכו בבל"ד והתנועה האיסלאמית. 22% אמרו שטרם החליטו, ו-10% נוספים אמרו שיצביעו למפלגה שאינה ערבית או ישימו פתק לבן בקלפי.

למפלגות הערביות נותרו פחות משבועיים כדי לקבל החלטה בנושא הריצה המשותפת, או לחלופין ריצה בשתי רשימות.