המבקר יבדוק את "הדסה"; בסביבתו רומזים לתלונות חמורות

בין הנושאים האפשריים שייבדקו: סכומי-העתק ליועצים והפעלת שר"פ בבוקר בניגוד לסיכומים

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

לראשונה בתולדות המדינה, בתי החולים של הדסה בעין כרם ובהר הצופים יוכפפו לביקורת ישירה ושוטפת של משרד מבקר המדינה כך החליט המבקר, השופט (בדימוס) יוסף שפירא. ההחלטה בעניין התקבלה ונחתמה ביום ד' האחרון, אולם נמסרה רשמית רק היום להנהלת בית החולים.

ל"גלובס" נודע כי ההחלטה נובעת לא רק מן העובדה שהמדינה הסכימה לתמוך כלכלית בהדסה במסגרת תוכנית ההבראה שנחתמה אשתקד ולא רק בשל התלונות שהגיעו לאחרונה למשרד המבקר אלא גם בגלל חומרת האישומים שעולים מן העדויות הראשוניות ולאור רצינותם ובכירותם של המתלוננים. כפי הנראה, מדובר בין היתר על מינויים והעסקת יועצים בשכר עתק דווקא בשיא המשבר הפיננסי אליו נקלע המוסד.

לאחרונה פורסם ב"הארץ" כי הדסה שילמה מעל 2 מיליון שקל בשנה לשני יועצי תקשורת סכום הנחשב גבוה לאין שיעור מהמקובל ועד פי 10 מהסכומים שמשלמים גופים ציבוריים. כל זה קרה בתקופה שבה קוצצו משכורות העובדים ועוכבו תשלומים לספקים. עוד פורסם לא מכבר כי בניגוד גמור לסיכומים מול משרדי האוצר והבריאות, בהדסה ממשיכים לספק שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) גם בשעות הבוקר הפעם לא באופן פורמלי באמצעות מוקד זימון התורים אלא באמצעות פנייה ישירה לרופאים.

"הואיל והסתדרות מדיצינית הדסה נתמכת על ידי הממשלה והואיל והדבר נראה לי דרוש לצרכי מילוי תפקידי ביקורת המדינה, החלטתי בתוקף סמכותי לפי סעיף 9 (8) לחוק, להפעיל את ביקורת המדינה על הסתדרות מדיצינית הדסה בכל התחומים שאליהם מתייחס החוק האמור וכן את הפרק השביעי בחוק שעניינו בירור תלונות הציבור", כך לשון החלטת המבקר.

גורמים המעורים בהחלטה מציינים כי לאור מבנה הבעלות בהדסה, שנחשב עד היום לגוף ציבורי שאינו מתוקצב על ידי המדינה אלא נתמך על ידי ארגון נשות הדסה העולמי, בדיקות המבקר בהדסה נעשו עד היום באופן מינורי מאוד ורק בהינתן "רצונו הטוב" של בית החולים להעביר מידע ולשתף פעולה. כעת, הם מדגישים, ביקורת המדינה לא תלויה עוד ברצונו הטוב של איש, וכי ההחלטה התקבלה ללא היוועצות עם נשות הארגון.

1.3 מיליארד שקל גירעון

נזכיר כי בשנה שעברה נחשף עומק המשבר הפיננסי בהדסה, כאשר התברר כי המוסד הרפואי סוחב גירעון מצטבר של 1.3 מיליארד שקל ומייצר גירעון שוטף של 300 מיליון שקל בשנה. לאחר מסע של כיפופי ידיים בין נציגי המדינה, נשות הדסה וארגוני העובדים בהדסה, הוסכם על תוכנית הבראה עד שנת 2020. במסגרת התוכנית נקבע כי המדינה תזרים את מלוא הסכום המצטבר של הגירעון עד כה ואילו נשות הדסה ימשיכו להעביר תמיכה שוטפת לבית החולים, זאת בתמורה לשורה של שינויים במבנה הניהול והפיקוח בבתי החולים.

בין היתר הוחלט כי חצי מהדירקטוריון של הדסה ייבחר על ידי המדינה וכי הממונה על השכר במשרד האוצר יפקח על הסכמי העבודה של העובדים ויאשר אותם. נשות הדסה הורשו להמליץ בעצמן על דמותו של יו"ר הדירקטוריון אולם למדינה ניתן זכות וטו לאשר או לדחות את המינוי. עוד הוחלט (וכאמור לא יושם כראוי) כי שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) יפעלו רק בשעות אחר הצהריים, כאשר חלקם של הרופאים מפעילות השר"פ תעמוד על 70% מההכנסות לעומת 90% בעבר.

כן הוחלט לפטר 275 עובדי מנהל ומשק בנוסף ל-275 שכבר פוטרו במהלך השנתיים האחרונות וזאת בצד "פרישה מרצון" של 30 רופאים וקיצוץ בשיעור 4.5% בשכר הרופאים במשך שלוש שנים (הקיצוץ הוגדר כהלוואה שתוחזר לרופאים כעבור עשור). בשיא המשבר שקדם לחתימה על התוכנית, הושבתו חדרי הניתוח בהדסה ורופאים בכירים איימו לעזוב לטובת בתי חולים אחרים.

גם לאחר החתימה על תוכנית ההבראה טענו רופאי הדסה ל"כאוס ניהולי", מה שהתבטא בין היתר בגל של עזיבות מצד מספר מנהלי מחלקות. אלה טענו להפרת הסיכומים עם הרופאים מצד הנהלת בית החולים, למינויים תמוהים לכאורה ואף ל"התנכלויות" כלפי כמה מבעלי התפקידים הבכירים במוסד. במקביל התפטר יו"ר הדירקטוריון אבי בלשניקוב יחד עם שני דירקטורים נוספים. עם זה לא מספיק, לאחרונה נטען כי נציגי המדינה ונציגי נשות הדסה נמצאים במחלוקת על אופן יישום תוכנית ההבראה, והדבר כבר עיכב בפועל את הזרמת הכספים שנדרשו בהתאם לתוכנית.

בניסיון לייצב את השדרה הניהולית במרכז הרפואי, נבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר דירקטוריון הדסה ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל וחברת נטפים. מלצר גבר בהתמודדות על אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ, ודוד בלומברג, לשעבר יו"ר בנק ירושלים. ועדת איתור אמורה לבחור בימים הקרובים מנכ"ל חדש להדסה, ולאור הרמיזות העבות של מבקר המדינה לא ברור כמה ירצו לקפוץ על התפקיד. מי שכן צפויה להתמודד רשמית היא מי שכבר ממלאת בפועל את תפקיד המנכ"ל, פרופ' תמר פרץ.

מהנהלת הדסה נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי הדסה פועל בשקיפות מלאה תוך הקפדה על נהלי עבודה מקצועיים. בחודשים האחרונים ישנה התייצבות של המערכת וחזרנו לעבודה תקינה לטובת החולים. איננו מכירים את הבדיקה המדווחת, אך נדגיש כי אנו פתוחים לביקורת שתיערך על ידי מבקר המדינה ונפעל עמו בשיתוף פעולה מלא".