גל"צ: אוליגרכים מבוקשים מצאו מקלט בישראל; אחד מהם ברח

האוליגרך יורי בוריסוב ומכרו שר האנרגיה לשעבר של אוקראינה, אדוארד סטביצקי, מבוקשים בחו"ל ומצאו מקלט בישראל ■ בוריסוב ברח לאחר מעצרה של פאינה קירשנבאום

שוחד / צילום: thinkstock
שוחד / צילום: thinkstock

איל הון אוקראיני בשם יורי בוריסוב, המבוקש באוקראינה בגין מעילה בכספים והלבנת הון, ברח והגיע לישראל לפני כמה חודשים, וקיבל בארץ אשרת תייר (יחד עם בני משפחתו) למשך חצי שנה בנימוק שהיא שוהה כאן לצרכים רפואיים. כך חושפת היום (ג') הדס שטייף בגלי צה"ל.

לפי הדיווח, ארה"ב חושדת כי בורסוב גנב כספי סיוע שהעניקו האמריקאים לאוקראינה בסך 40 מיליארד דולר. גם האינטרפול מעורב בפרשה. עפ"י החשד, בוריסוב קיבל את האשרות בישראל לאחר ששיחד פקידים במשרד הפנים.

בוריסוב כיהן בעבר כמנכ"ל חברת נפט באוקראינה. עפ"י הדיווח בגל"צ, הוא ברח מישראל לאחר מעצרה של פאינה קירשנבאום והתפוצצות פרשת ישראל ביתנו.

עוד חושפת שטייף, בהתבסס על חקירתו של החוקר הפרטי ריצ'רד בן חיים, כי אוליגרך נוסף בשם אדוארד סטביצקי מצא גם כן מקלט בישראל והתיישב בהרצליה פיתוח.

"מדובר בשר לשעבר מאוקראינה שכאשר הגיע לישראל קיבל אזרחות, מקלט וגם קנה רכוש", הסביר בן חיים. "באופן מפתיע, המדינה ומשרד הפנים שכחו לבדוק שלבחור הזה יש עבר פלילי ושהוא פשוט נוצרי".

סטיביצקי היה שר האנרגיה של אוקראינה והכיר היטב את בוריסוב. הוא נמלט לישראל לאחר שנתפס מועל בכספי המדינה ונחשד גם בהלבנת הון. לפי הדיווח בגל"צ, כשהוא נמלט לישראל פשטו המשטרה האוקראינית ונציגים אמריקאים על ביתו ומצאו שם 4.5 מליון דולר במזומן, כמה קילוגרמים של מטילי זהב ושעונים יוקרתיים ששווים מיליוני דולרים. גם סטיביצקי, כמו בוריסוב, זכה בתוך חודש ימים לאשרת שהיה בישראל, ומיד אחר כך בתעודות זהות ודרכונים ישראלים - לו ולבני משפחתו