זינגר: "אם זה היה תלוי בי, הייתי הורס את בית גרונר"

הבניין היה מיועד לדיור מוגן אך היזמים מכרו בו דירות לציבור הרחב העירייה נמנעה מלקבוע קריטריונים לאכלוס למרות דרישת ביהמ"ש

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

"מאז שנכנסתי לתפקיד, אני צריך להתמודד עם הרבה דברים לא ראויים שהיו כאן", כך אמר היום ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר בשיחה עם "גלובס", לאחר שחזר לעירייה עד שיתבררו החשדות נגדו, "אם זה היה תלוי בי, הייתי לא רק אוטם קומות בבית ליראור (מקום משכנו של המרכז האקדמי למשפטים) אלא הורס אותו, כדי לא להשאיר זכר לעבירות שבוצעו שם. גם את בית גרונר הייתי הורס אבל שם בניגוד לבית ליראור יש דיירים שיכולים להיפגע".

את הדברים אמר זינגר, בהמשך לישיבת הנהלה שבה התבקשה העירייה לנסח קריטריונים שיקבעו מי יוכל להתגורר בבית גרונר ברחוב ז'בוטינסקי בעיר. המגדל הוקם על ידי החברות דנקנר השקעות וסנאורה בסוף שנות ה-90, ששיווקו בו דירות מגורים רגילות, למרות שייעוד המגרש היה לדיור מוגן. בהמשך נפתח הליך פלילי נגד החברות, שניסו שוב ושוב להכשיר את העבירות שביצעו על ידי הגשת תוכנית חדשה לשינוי ייעוד המגרש למגורים, שבה תמכה גם עיריית רמת גן. התוכנית שאושרה בוועדה המקומית נדחתה על ידי הוועדה המחוזית והמועצה הארצית, וגם ניסיונן של החברות סנאורה ואלעד מגורים (שרכשה ב-2004 את דנקנר השקעות) לשנות את החלטות וועדות התכנון בבית המשפט לא צלח.

בחודש נובמבר האחרון, הורה בית המשפט העליון לצדדים - החברות היזמיות והעירייה - להגיע בתוך 120 יום להסכמות לגבי הקריטריונים שיש לגבש באשר לדיירי הבניין על מנת ליישם את החלטת בית המשפט ולהבטיח כי הבניין ישמש דיור מוגן. החברות ניסחו רשימת קריטריונים, שיהיו תקפים רק לאחר תקופת מעבר של 7 שנים, שלפיהם מי שגר בבניין ביום מתן פסק הדין יהיה רשאי להמשיך להתגורר בו כל ימי חייו. רק מי שיבקש למכור את דירתו במהלך תקופת המעבר, יהיה מחויב למכור את הדירה לרוכש שגילו 47 ויותר, וזה יוכל להתגורר עם משפחתו גם אם גילם נמוך מ-47. קריטריון נוסף קובע כי אם תאושר בעתיד תוכנית לשינוי ייעוד הבניין למגורים רגילים במקום דיור מוגן, יחולו הוראות התוכנית החדשה.

בישיבת הנהלת עיריית רמת גן שהתקיימה בשבוע שעבר, הצביע חבר המועצה עו"ד רועי ברזילי, החבר בוועדה מיוחדת שהוקמה לצורך ניסוח הקריטריונים, כי יש לשנות את הקריטריונים ולהחמיר בהם, כך שגיל הדיירים בבניין יעמוד על מינימום 62 במקום 47, וכי יש לשנות את ההוראה שכל אדם שמחזיק בדירה יחזיק בה עד סוף ימי חייו כולל ילדיו.

הנהלת העיר החליטה שלא לאמת את השינויים ולהשאיר את ההחלטה בידי גורמים אחרים, ובתנאי שתהיה מקובלת על הפרקליטות. "לאחר קיום דיונים יסודיים החליטה ההנהלה להסכים לכל הסדר בדבר הקריטריונים שיהיה מקובל על בעלי הזכויות במגדל גרונר ועל המדינה", נכתב בהחלטת הנהלת העיר, "הודעה על החלטה זו של העירייה תימסר לבית המשפט העליון בתוך המועד שנקבע על ידו. נציג העירייה ישתתף במגעים בין הצדדים בעניין הקריטריונים וידווח על כך לעירייה. אם בית המשפט ידרוש מן העירייה להמציא את עמדתה לגופו של עניין בעניין הקריטריונים שהועלו או אם לא תושג הסכמה בין הצדדים בעניין זה כי אז העירייה תפנה למדינה באמצעות הפרקליטות לצורך היוועצות לגבי הקריטריונים".

לשאלת "גלובס" מדוע נמנעה העירייה מלהביע עמדה השיב זינגר כי "כל החלטה שנקבל עלולה לפגוע בצד מסוים ואנחנו לא רוצים להיות במצב שניתבע ונצטרך לשלם למישהו על חטאי העבר. אנחנו בדעה שהפרקליטות היא הגורם שיודע לשמור הכי טוב על האינטרס הציבורי, ולכן כל פתרון שיהיה מקובל עליה יהיה מקובל עלינו".