אירופה ננעלה בעליות; "יוון תמשיך להיות הבעיה הגדולה"

מדד מנהלי הרכש האירופי רשם קריאה של 51 נקודות, בהתאם לצפי ■ מדד מנהלי הרכש הסיני רשם ירידה אל מתחת לרף ה-50 נקודות ■ הנפט ממשיך לעלות לאחר הזינוק בסוף השבוע

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים ברקע פרסום נתוני מאקרו חיוביים ובצל החשש מפני הממשלה החדשה ביוון.

"מריו דראגי השאיר את הדלת פתוחה להרחבת ההקלה הכמותית במידה ותחזיות האינפלציה לא יתממשו לקראת שנת 2016 ולהמשך ההיחלשות של האירו. בעזרת רכישות אג"ח סוברניות מנסה ה-ECB לייצר תחושת עושר אשר מובילה לעלייה בהוצאות והקטנת החיסכון. מהלך זה אמור לתת אמון בכלכלה ובמטבע ועוד ממצב בו המטבע חלש - אנו צופים כשלון של המהלך. אם נשווה את המצב בארה"ב בתחילת ההקלה הכמותית של הפד, נראה כי הפוטנציאל לאפקט העושר המדובר נמוך בהרבה לעומת ארה"ב - באירופה עומד הממוצע של נכסים פיננסים על 49% מהנטו של משקי הבית לעומת 82% בארה"ב" אומר איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital".

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפרליס, ביקש מהבנק המרכזי האירופי שלא לעצור את התשלומים לבנקים ביוון. הוא טען כי בכוונתו להגיע להסכם עם נושיה של המדינה לכל היותר עד סוף חודש מאי. זאת חרף ההצהרות בימים האחרונים של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לפיהן אין מקום לוותר על חלק מהחובות של יוון. בינתיים הבורסה המקומית ביוון מזנקת לאחר שקרסה ב-13% בינואר.

"יוון תמשיך להיות הבעיה המרכזית שתדאיג את השווקים עד שהיא תגיע להסכם כלשהו", טוען אנדראה וויליאמס, מנהל השקעות בחברת Royal London Asset Management. "בעיה גדולה יותר מיוון תהיה אם מפלגות האנטי-צנע יצליחו לצבור כוח במדינות מרכזיות יותר כגון איטליה וספרד".

בזירת המאקרו פורסמו היום ברחבי היבשת נתוני מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור. ע"פ הנתונים, פעילות הייצור באיטליה וספרד התרחבה בחודש ינואר, אך המדד הכללי של גוש האירו רשם קריאה של 51 נקודות, בהתאם לתחזיות בשוק וללא שינוי מהקריאה הקודמת.

אינטל הודיעה כי היא רוכשת את חברת השבבים הגרמנית Lantiq, פרטי העסקה עדיין לא נחשפו באופן מלא, אך השווי הכספי שלה מוערך בכ-400 מיליון דולר.

הבורסה בשנגחאי נפלה

מגמה שלילית נרשמה הבוקר (ב') בבורסות אסיה ברקע נעילה שלילית בסוף השבוע בוול סטריט ובצל נתוני מאקרו חלשים בסין, שהעלו חששות לגבי איתנות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

מדד מנהל הרכש (PMI) של HSBC עמד בינואר השנה על 49.7 נקודות, מתחת לרף ה-50 נקודות המפריד בין התכווצות להתרחבות כלכלית. מדד ה-PMI הרשמי נפל אף הוא מתחת לרף ה-50 נקודות, לראשונה מאז ספטמבר 2012.

"השילוב של נתונים חלשים בארה"ב, האכזבה מה-PMI הסיני והעובדה כי יוון מצויה במסלול התנגדות עם שאר אירופה אמור להמשיך ולהכביד על סנטימנט הסיכון באסיה", ציינו ב-Westpac Global Strategy Group.

לאחר הזינוק החד במחירי בסוף השבוע, הנפט מסוג WTI יורד ונסחר סביב 47 דולר לחבית.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]