"יש עתיד" חושפת תוכנית למיגור השחיתות הציבורית

יש עתיד: "המדינה שלנו צריכה להיות שייכת למעמד הביניים ולאלה שנאבקים להיות חלק ממנו. לא למושחתים, לפוליטיקאים שעסוקים בעצמם ובטובתם האישית, לבעלי האינטרסים, לתאגידים הגדולים או לוועדים הגדולים"

יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

מפלגת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד חושפת היום (ב') את התוכנית שלה לטיפול בשחיתות הציבורית, הכוללת הגברת השקיפות, הטלת מגבלות על אישי ציבור תחת חקירה, חיזוק ההגנה על חושפי שחיתויות והסדרת פעילות הלוביסטים בכנסת.

"השחיתות השלטונית הפכה לאיום אסטרטגי על החברה ועל הדמוקרטיה הישראלית", נמסר מ"יש עתיד". "היא מעדיפה אינטרסים פוליטיים, אישיים וכלכליים על פני נבחרי ציבור, שהם נאמניו, ולנגד עיניהם האינטרס הציבורי. בעצם נוכחותה חותרת השחיתות השלטונית תחת אמון הציבור במוסדות השלטון ובשיטה הדמוקרטית. השחיתות הציבורית נוגסת בשוויון ההזדמנויות וסותרת את חובת הנאמנות של נבחרי הציבור ומשרתיו לציבור. היא פוגעת בלכידות החברתית, באיכות החיים של אזרחי המדינה ותושביה ובצמיחה הכלכלית.

"המדינה שלנו צריכה להיות שייכת למעמד הביניים ולאלה שנאבקים להיות חלק ממנו. לא למושחתים, לפוליטיקאים שעסוקים בעצמם ובטובתם האישית, לבעלי האינטרסים, לתאגידים הגדולים או לוועדים הגדולים. במשך שנים התנהל בישראל משחק לא הוגן ששירת קבוצות אינטרסים, בעלי הון וועדי עובדים. במשחק הזה מיליארדי שקלים עברו מצד לצד בלי שקיפות ובלי פיקוח. פוליטיקאים קיבלו כיבודים ריקים מתוכן - כמו התפקיד האבסורדי הקרוי 'שר ללא תיק' - רק כדי שתהיה סיבה לתת להם נהג ולשכה. קומבינטורים מונו לנהל חברות ממשלתיות לא בזכות הכישורים, אלא רק בגלל הקשרים.

"המאבק בשחיתות הציבורית חייב להיות רב-מערכתי, לאורכן ולרוחבן של מערכות השלטון, כדי לטפל בתסמיני השחיתות, אבל בעיקר בשורשיה. לעצב מחדש את כללי המשחק באמצעות מגבלות וכללים משפטיים ברורים. לאתר את הסדקים המבניים דרכם השחיתות מחלחלת למכרזי הממשלה, לקבוע בחקיקה את המגבלות המוטלות על איש ציבור אשר נחקר, נאשם או מורשע. להגביר את שקיפות המערכות השלטוניות, כבלם הכרחי מפני שחיתות, ניגודי עניינים ושימוש לרעה בכספי ציבור".

במפלגה מדגישים כי התוכנית תעוגן בכל הסכם קואליציוני עתידי כדי להבטיח את מימושה בדיוק כמו שנעשה בעבר עם השוויון בנטל.

להלן עיקרי התוכנית של "יש עתיד":

■ חקיקת מגבלות על אישי ציבור נחקרים, נאשמים ומורשעים - מי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון לא יוכל לחזור לכנסת.

■ הגדרת עבירת הפרת אמונים בחקיקה - ההגדרה תכלול פעולות שלטוניות המבוצעות תוך ניגוד עניינים; קבלת טובות הנאה; מרמה ציבורית והטעיה מכוונת של עובד ציבור או הסתרת מידע ממנו כדי להשפיע על שיקול דעתו והחלטותיו; שימוש פסול במידע פנימי לשם קידום ענין אישי; פעולה, או הימנעות מפעולה, בניגוד לאינטרס הציבורי.

■ הגברת השקיפות השלטונית.

■ תקציבים ייעודיים שקופים במקום כספים קואליציוניים - ביטול הכספים הקואליציוניים, איסור העברת תקציבים לגופים לא מפוקחים ולא שקופים.

■ הסדרת פעילותם של הלוביסטים בכנסת ובממשלה.

■ הגברת השימוש במכרזים פומביים למשרות ולרכש ממשלתי.

■ הקמת יחידה למניעת שחיתות מנהלית ומבנית.

■ חיזוק ההגנה על חושפי שחיתויות.

■ חיזוק מעמדם של שומרי הסף בגופים ציבוריים וברשויות המקומיות.