דמרי: "לכו לקנות בתים וקרקעות - מצוקת הנדל"ן רק תגדל"

יגאל דמרי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, שמנייתה זינקה ב-40% בשנה האחרונה: "מיום ההנפקה שלנו ב-2004, שוק ההון אף פעם לא העריך אותנו נכון. אנחנו מגיעים ומציגים נתונים ואחר כך שוכחים מאיתנו"

יגאל דמרי / צלם: איל יצהר
יגאל דמרי / צלם: איל יצהר

"בטווח של 5-10 שנים הבאות, מצוקת הנדל"ן תגדל, ואני מציע לכם ללכת לקנות בתים וקרקעות. בניגוד למה שרבים חושבים, לפי מצב המאקרו והנתונים הקיימים היום, עליית הריבית לא תייצר שינוי בשוק, ואנשים ימשיכו לרכוש דירות". כך אמר היום יגאל דמרי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, בכנס מניות יתר שערכה בבורסה בת"א חברת אייזנברג אליאש קשרי משקיעים ויחסי ציבור.

דמרי הסביר כי "ככל שהריבית תעלה, מחירי הדירות ימשיכו לעלות, משום שכיזם, כשאני בונה פרויקט אני מתייחס לעלויות, וביניהן עלויות המימון. לכן, ככל שהריבית תעלה, מחיר הדירה יעלה".

לדבריו, "כל קרקע היום בארץ היא טובה ועם פוטנציאל, והפוטנציאל הכי גדול הוא בפריפריה, משום שבמרכז כוח הקנייה מצטמצם. בפרויקטים שלנו בנתיבות ובשדרות, דירה שנמכרה לפני כחצי שנה בכ-720 אלף שקל, היום נמכרת בכ-900 אלף שקל".

דמרי גם מתח ביקורת על המשקיעים בשוק ההון ועל היחס שלו זכתה מהם במהלך השנים החברה שייסד לפני כ-25 שנה: "מיום ההנפקה שלנו ב-2004 שוק ההון אף פעם לא העריך נכון את החברה. לאורך שנים אנחנו מגיעים לשוק, מדברים ומציגים נתונים, ואחר כך שוכחים מאיתנו, אבל בסוף האמת מנצחת. עוד כשהנפקנו הרבה פעילים בשוק ההון הרימו גבה לגבי הנתונים שהצגנו, ואפשר לקחת את התשקיף שלנו מ-2004 ולראות שביחס לתחזיות שהצגנו שם המצב שלנו כיום הוא 150%-200% ביחס למה שמופיע שם. לכן, כשאני מדבר על עתיד החברה, כדאי גם להסתכל על העבר שלה".

"אי אפשר לייצר קרקע מהיום למחר"

חברת דמרי הנמצאת בשליטת יגאל דמרי ומנוהלת על ידו מתרכזת בייזום פרויקטים למגורים ברחבי ישראל. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-670 מיליון שקל, אחרי קפיצה של יותר מ-40% בערכה בשנה האחרונה. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2014 נהנתה דמרי מרווח חד פעמי ממימוש קרקע, וכן מהגדלת המכירות, ובשורה התחתונה רווחיה זינקו כמעט פי 7, ל-129 מיליון שקל, והכנסותיה הוכפלו ל-687 מיליון שקל.

"לחברה שלנו יש כיום מעל 10,000 יחידות דיור, וכ-2,400 יחידות דיור בביצוע בשלוש השנים הקרובות, מה שאומר שההון העצמי שלה, כ-650 מיליון שקל, יגדל משמעותית בשנים הקרובות, וזאת בנוסף לדברים נוספים שאנחנו יכולים ליזום, כמו מכירת קרקעות שבידינו ואינן משוערכות", אמר עוד דמרי במהלך הכנס.

בהמשך הוא התייחס למצב בשוק הנדל"ן למגורים בישראל באופן כללי ואמר כי "בסך הכול השוק עובד, ולהערכתי בשנים הקרובות, למרות שהממשלה משתדלת ולמרות כל ניסיונות הקסם שאנחנו רואים, מצוקת הנדל"ן תגדל. אי אפשר לייצר קרקע מהיום למחר. יש מלאי קרקעות מועט וביקוש גבוה. תוכנית 'מע"מ אפס' פגעה בכל החברות בענף ושיתקה את השוק יותר מחצי שנה, אבל ביום שנודע שהתכנית לא מתממשת, כולם יצאו לקנות וכך כיסינו את הפיגור שנוצר לנו במכירות".

לדבריו, "הבעיה הגדולה היא שלמדינה אין כסף. עד לפני כמה שנים הייתה לה אפשרות למימון ביניים, והיום גם את זה אין, לכן, לדוגמה, מכרז בו זכו לפני שנתיים-שלוש לפני בראש העין, רק לפני כמה חודשים היזמים קיבלו את הקרקע. אם המוסדיים שמחזיקים מאות מיליארדי שקלים ואין להם מה לעשות איתם יסייעו למדינה במימון עבור תשואה מסוימת, הדבר יוכל לפתור לפחות 50% מהבעיות הקיימות כיום בשוק".

במסגרת הכנס, אליו הגיעו כמה עשרות נציגי גופים מוסדיים ופרטיים, הופיעו גם ראשי ומנהלי או.אר.טי, יצרנית ומפתחת מוצרים לניהול ציי רכב ומוצרי תידלוק; קליל, יצרנית הפרופילים ומוצרי האלומיניום לענף הבנייה, וחברת המחשבים וואן טכנולוגיות.