משפחת נוימן שוב מתעניינת ברכישת סונול

במהלך חודשי הקיץ ניהלה המשפחה שמחזיקה בקבוצת אלון מגעים לרכישת סונול מידי קבוצת עזריאלי תמורת כ-450 מיליון שקל

צחי וחן נוימן / צילום: ענבל מרמרי
צחי וחן נוימן / צילום: ענבל מרמרי

משפחת נוימן מתעניינת שוב ברכישת חברת שיווק הדלקים סונול מידי קבוצת עזריאלי . ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים פנתה המשפחה לענקית הנדל"ן המניב במטרה לבחון אפשרות לחזור לשולחן המו"מ, וזאת לאחר שמגעים קודמים בין הצדדים לא צלחו.

במהלך חודשי הקיץ ניהלה משפחת נוימן מגעים לרכישת סונול תמורת כ-450 מיליון שקל, ותכננה לממן חלק משמעותי מהרכישה באמצעות הונה העצמי. המגעים הראשונים בין הצדדים התרחשו זמן קצר לאחר שעזריאלי חתמה על מזכר הבנות למכירת סונול לקבוצת שלמה החזקות במחיר דומה - תהליך שנקטע עקב מותו הפתאומי של בעלי קבוצת שלמה, שלמה שמלצר.

משפחת נוימן היא בעלת קבוצת אלון, הפועלת בתחום הרכב ומשקיעה בנדל"ן, בחברות סטארט-אפ ובמיזמים בארץ ובחו"ל. כיום פרושים עסקיה מאילת ועד קריית שמונה, ב-16 מוסכים ומרכזי שירות לרכב, והיא מעסיקה כ-900 עובדים. את הקבוצה מוביל יוסי נוימן (61), הבעלים ונשיא החברה, יחד עם שני בניו צחי וחן. שמה של משפחת נוימן עלה לכותרות בתחילת 2013, אז הודיעה כי תעמיד סכום של 120 מיליון שקל לטובת רכישת אי.די.בי, במסגרת קבוצה שארגן נוחי דנקנר.

סונול היא חברה בת של גרנית הכרמל שבבעלות קבוצת עזריאלי. כחלק ממהלכי הקבוצה לממש החזקות שאינן בתחום הנדל"ן המניב, היא נמצאת על המדף כבר זמן רב. בשנים האחרונות ניסו בעזריאלי למכור את סונול לפי שוויים גבוהים יותר מאלה המדוברים כיום, וביקשו 700-800 מיליון שקל, אולם השחיקה ברווחיות חברות הדלק הובילה את הקבוצה להתפשר על המחיר. מדוחות עזריאלי עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הכנסותיה של סונול ירדו ב-5.5% ל-3.75 מיליארד שקל, והרווח התפעולי שלה נשחק ב-22% ל-80 מיליון שקל.

מניותיה של גרנית הכרמל נמחקו מהבורסה באוקטובר 2012 ומאז פועלת קבוצת עזריאלי למכירת החזקותיה השונות. כחלק ממהלך זה נמכרה אשתקד חברת הצבע טמבור לידי קוסטו מסינגפור תמורת כ-500 מיליון שקל, ונחתם הסכם, שטרם הושלם, למכירת החזקותיה של גרנית הכרמל במתקן ההתפלה "דרך הים" בחוף פלמחים לידי קבוצת מוסדיים בראשות קרן תש"י תמורת 429 מיליון שקל.

בימים הקרובים תחל עזריאלי לראשונה בתולדותיה בהליך גיוס אג"ח בבורסה. לקראת המהלך העלתה S&P מעלות את דירוג החברה מ-AA ל-AA פלוס, בתחזית יציבה, לגיוס של עד 700 מיליון שקל. זאת, על רקע הערכה כי "צפוי שיפור בפרופיל הפיננסי, עם הוזלה בעלויות מימון בטווח הקרוב, ועם התממשות אסטרטגיית ההנהלה למכור את פעילויות גרנית הכרמל בטווח הבינוני".

ההערכה במעלות היא כי "הסבירות למכירת החזקות גרנית היא גבוהה, בהתבסס על הצהרות ההנהלה ועל הצעדים שננקטו בשנת 2014, ביניהם מימוש טמבור וחתימה על חוזים למכירת הפעילות הסולארית של סופרגז ומתקן ההתפלה". "עם זאת", הוסיפו שם, "אנו צופים כי השלמת כל תכנית המכירה תהיה בטווח הבינוני ולא בהכרח במהלך השנה הקרובה".