מחקר: ממשלת נתניהו קיימה רק 42% מקווי היסוד שלה

הסיבה: הממשלה החזיקה מעמד רק 624 ימים

מבטיחים - ומקיימים קצת: ממשלת נתניהו השלישית קיימה רק 42% מקווי היסוד שלה, וזאת לעומת 67% שקוימו בממשלת אולמרט; הסיבה לכך היא הזמן הקצר בו החזיקה הממשלה היוצאת מעמד. כך עולה ממחקר של המרכז להעצמת האזרח המתפרסם היום (א'). הדוח בדק את 3 הממשלות האחרונות: הממשלה ה-31 בראשותו של אהוד אולמרט, הממשלה ה-32 בראשותו של בנימין נתניהו, והממשלה ה-33 בראשותו של נתניהו.

עבור כל אחת מהממשלות, הדוח בחן את מידת יישום החלטות הליבה שהובטחו על ידי הממשלה ערב הקמתה, כפי שהן באות לידי ביטוי בקווי היסוד וההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם כינון הממשלה.

בשורה התחתונה, ממשלת אולמרט כיהנה 1,123 ימים ומימשה 67% מקווי היסוד שלה (24 מתוך 36 החלטות), ממשלת נתניהו שלאחר מכן כיהנה 1,448 ימים וקיימה 64% מקווי היסוד שלה (45 מתוך 70 החלטות) וממשלת נתניהו היוצאת החזיקה מעמד רק 624 ימים וקיימה 42% מקווי היסוד שלה (11 מתוך 26 החלטות).

על פי הדוח, ממשלת נתניהו הנוכחית נכשלה בביצוע 15 החלטות ליבה שעמדו בבסיס כינונה בראשן יישום תכנית הדיור הלאומית ומינויו של משה כחלון ליו"ר רשות מקרקעי ישראל. החלטה נוספת שהייתה החלטת ליבה בעת הקמת הממשלה היא כינונו של חוק הלאום, שכידוע לא מומש והיה אחד הגורמים לפירוק הממשלה.

החלטות נוספות שלא בוצעו במהלך כהונתה של ממשלת נתניהו: גיבוש הצעת חוק לצמצום מספר תאגידי המים, קידום תכנית מוסדרת ללימודי ליבה בתוך 6 חודשים, העברת האחריות על החינוך הטכנולוגי והגיל הרך למשרד החינוך ועוד.

בממשלת אולמרט הבטיחו עם הקמתה שהממשלה תפעל להעלאת אחוז החסימה ל-2.5%, שהממשלה תבחן חלופות לשינוי שיטת המשטר ושיטת הבחירות, שסיעות הקואליציה יפעלו להשלמת חוקי היסוד או לקביעת חוקה מוסכמת, שהממשלה תקדם רפורמות בשלטון המקומי ותכנון מערכתי של תשתיות מים וביוב, וכן שתפעל להקמת מערך אכיפה על חוקי העבודה לרבות שכר מינימום - כידוע, כל אלה לא בוצעו במהלך כהונתה של הממשלה ה-31, אך חלקן זכו לטיפול דווקא בממשלות 32 ו-33 בראשות בנימין נתניהו.

"הממצאים משקפים בעיקר את חולשת הביצוע של הממשלות האחרונות בישראל, אשר הופכת לכישלון של ממש כאשר מדובר בממשלות קצרות שמתקשות לשרוד לאורך זמן", מסר תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח ומומחה לממשל ומשילות. "ניתן לראות שאחוזי הביצוע של ההחלטות נמוכים גם כאשר מדובר בתחומי הליבה, בנושאים המרכזיים שהממשלה העמידה בלב הבטחותיה".