סמנכ"ל חברת שמעון צרפתי: "לקבלן ביצוע אין רווח בכלל"

ורד צרפתי זבולון: "אם המצב בענף הבנייה בישראל לא ישתנה, ומהר, עוד חברות ביצוע יתקשו להמשיך ולשרוד"

ורד צרפתי זבולון / צילום: אמיר מאירי
ורד צרפתי זבולון / צילום: אמיר מאירי

בשבועיים האחרונים הגישו עוד שתי חברות ביצוע ותיקות בקשות לפירוק בשל חובות כספיים - חברת י.א.חי, וחברת טל חיות. אלה הם פרקים נוספים בסאגה עצובה וארוכה של קריסות בתחום הקבלנות. רק בחודשים האחרונים נקלעו לקשיים חברות צ. לנדאו, מרדכי בנימין, ואפילו חברת א. דורי מחזיקה מעמד רק הודות לחברה האם החזקה, גזית גלוב.

"אם המצב בענף הבנייה בישראל לא ישתנה, ומהר, עוד חברות ביצוע יתקשו להמשיך ולשרוד", מזהירה ורד צרפתי זבולון, סמנכ"ל חברת שמעון צרפתי ויו"ר ארגון הקבלנים אשדוד ואשקלון. "עיקר הבעיה הוא בחברות שרק מבצעות ולא יוזמות, כי תחום הביצוע הוא לא רווחי. גם כשאנחנו מבצעים לעצמנו, והתחשיבים לוקחים בחשבון רווח של 10% מהביצוע, בסוף הפרויקט מתגלה הרבה פעמים שלא נשאר בכלל רווח".

- למה בעצם?

"כי מהרגע שמתחילים פרויקט ועד שמסיימים יכולות לעבור אפילו ארבע שנים. בינתיים מתווספים כל הזמן תקנים חדשים, בדיקות חדשות שדורש מכון התקנים, ודרישות כמו בנייה ירוקה שמעלות את עלות הבנייה. גם שכר העבודה של הפועלים הסינים מרקיע שחקים ועובר כל פרופורציה - 25 אלף שקל ביד בכל חודש, והממשלה לא פותרת את בעיית הפועלים הזרים".

- אז למה אתם ממשיכים לבנות לעצמכם?

"אנחנו מבצעים לעצמנו כדי לשמור על המוניטין שלנו, על איכות הבנייה, ועל השליטה שלנו בפרויקט ובקצב שלו. לפני 20 שנה אגב, היינו גם מבצעים ליזמים אחרים, כי פעם ביצוע היה תחום רווחי. היינו צופים רווח של 10% ביזמות ו-10% בביצוע. היום בתחום הביצוע אין רווח בכלל".

- אם אין רווח איך חברות ביצוע ממשיכות לקחת פרויקטים נוספים? מרבית היזמים עובדים עם חברות ביצוע חיצוניות.

"כי קבלן שמבצע היום פרויקט מסוים, יש לו פועלים, עגורנים, טרקטורים ועובדים לשלם להם, ולכן הוא חייב להמשיך להתגלגל. מאחר שגם הבנקים לא נותנים אשראי כספי לחברת ביצוע, כי אין ביטחונות כנגד זה, אז אם הקבלן לא ייקח עבודות חדשות, פשוט לא יהיה לו תזרים והוא יפסיק להתגלגל. הבעיה היא שהרווחים גם לא מגיעים ל-5%. מספיק שהיזם לא משלם בזמן, אפילו גוף ממשלתי שמזמין עבודה ומשלם שוטף 210, הרבה פעמים זה מפיל חברת ביצוע. פשוט בגלל בעיה תזרימית".

- איך בכל זאת יוצאים מהסחרחורת הזו?

"הדבר שהכי מקומם בתחום הוא נושא כוח האדם. הממשלה התגאתה שהיא שחררה עובדים פלסטינים וזה נכון, אבל את יודעת שמאז מבצע 'שובו אחים', שנגרר גם למבצע 'צוק איתן', היינו חודשיים בלי עובדים? את היזם לא מעניין אם היה סגר של חודשיים בשטחים, ומלחמה בישראל לא נחשבת ל'כוח עליון'. אז מי שסופג את הנזקים הם קבלני הביצוע שהתחייבו למועדי מסירה ולהשלמת הפרויקטים. החוק מחייב את היזמים לשלם לכל עובד פלסטיני עבור 21 יום בחודש גם אם הוא לא התייצב לעבודה. זה פשוט אבסורד".

- אז מה עם עוד סינים? בולגרים? אינדיאנים?

"חמש שנים לא נכנס פועל סיני לישראל, בגלל ההסכמים הבילטרליים. במקום זה הממשלה הביאה עובדים בולגרים, שהסתבר שהם בכלל חקלאים".