רק 25% מהמועמדים לנבחרת הדירקטורים החדשה הן נשים

7,081 איש הציגו את מועמדותם לנבחרת של רשות החברות הממשלתיות ■ מנהלת יחידת הדירקטורים: "שיעור הנשים הנמוך משקף את השתלבות הנשים בסקטורים השונים של המשק" ■ הליך המיון לנבחרת צפוי להימשך עד מאי לפחות

מירה מינס / צילום: אוריה תדמור
מירה מינס / צילום: אוריה תדמור

רבע מסך המועמדים לנבחרת הדירקטורים החדשה של רשות החברות הממשלתיות הן נשים - כך עולה מנתוני הרשות. 7,081 איש הציגו את מועמדותם לנבחרת, שמקרב חבריה ימונו מאות דירקטורים מטעם הציבור לדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. המועד האחרון להגשת המועמדות נדחה בין היתר בגלל שיעור נמוך יחסית של נשים שהציגו את מועמדותן.

מירה מינס, מנהלת יחידת הדירקטורים וסגניתו של מנהל רשות החברות אורי יוגב, אמרה ל"גלובס" כי ברשות זיהו בשלב מוקדם כי שיעור הנשים מקרב הפונים נמוך במיוחד - 18% לעומת 28% בנבחרת הראשונה. "מעבר לדחיית מועד סגירת הרשימה פנינו לנשים בכירות, כולל כאלו שכבר מכהנות, וביקשנו מהן לפנות לקולגות שלהן ולהגיש מועמדות".

- איך את מסבירה את שיעור הייצוג הנמוך הזה?

"השיעור משקף לדעתי בצורה אמינה את השתלבות הנשים בסקטורים השונים של המשק. יש מעט נשים יחסית בתפקידים בכירים, אולי אפילו פחות מ-25%. לא פעם אני רואה נשים מוכשרות ומנוסות שחוששות להיות במרכז תשומת הלב. לדעתי, החשיפה הציבורית צריכה להיות שיקול משני בהחלטה אם להתמודד על תפקיד כזה. השיקול העיקרי צריך להיות 'האם אני יכולה לשנות משהו'".

להליך בניית הנבחרת הוכנסו מספר שינויים ולקחים שהופקו בעקבות נבחרת הדירקטורים הראשונה ב-2014. בין היתר חולקו המועמדים לשלושה סוגי מומחים: ניהולי בכיר, פיננסי ומשפטי, ולשלושה תחומי התמחות: ביטחוני, תשתיות וחברתי. שלא במפתיע שיעור הנשים היה גבוה במיוחד בתחום החברתי והמשפטי ונמוך במיוחד בתחום הביטחוני.

"בעולם של תפקידים בכירים נשים מדווחות הרבה פעמים על תקרת זכוכית וקושי להתקדם בקריירה", מסבירה מינס. "דווקא תפקיד של דירקטור בחברה ממשלתית סולל את הדרך לתפקידים בכירים וברשות יש המון נכונות ואפילו התעקשות לסייע לכך".

נבחרת הדירקטורים הראשונה מנתה 500 איש ואישה, מתוכם מונו עד היום מעל ל-100 דירקטורים, שני יושבי ראש מכהנים של חברות ממשלתיות, ושניים נוספים, שמינויים נמצא בתהליך של אישורים, מגיעים מקרב חברי הנבחרת.

הליך המיון לנבחרת צפוי להימשך עד מאי לפחות. לאחר הגשת המועמדויות תיבדק עמידתם של המועמדים בתנאי הסף, והם יקבלו ניקוד המבוסס על נתוניהם האישיים. בחודש אפריל יזומנו המועמדים בעלי הניקוד הגבוה לראיונות אישיים, שבסיומם תגובש רשימת מומלצי רשות החברות.

בשונה מהרשימה הקודמת תועבר הפעם הרשימה לשרים שיוכלו לבחור מתוכה מועמדים בשיטת כל הקודם זוכה. המועמדים שייבחרו ימונו לאחר אישור הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי. במהלך השנה הקרובה צפויים להתפנות בין 200 ל-250 מקומות לדירקטורים מטעם הציבור בחברות הממשלתיות - וברשות מקווים לאייש את מרביתם.

- מה הסיכוי של חבר בנבחרת לקבל מינוי כדירקטור?

"בשנה שעברה לא אוישו ל המקומות שהיו פנויים בגלל שהיה עדיין תהליך למידה של המערכת ושל השרים וגם בגלל תקופת הבחירות. למרות שהיועמ"ש אישר למנות חברי נבחרת במהלך הבחירות, בפועל נוצרה האטה מאוד גדולה. אני משוכנעת שאלמלא הבחירות היינו מצליחים למנות השנה לפחות 150 דירקטורים".

- הנשים המועמדות יכולות להתנחם בכך שסיכוייהם כפולים משל המועמדים הגברים.

"אנחנו משתדלים מאוד להגיע לייצוג שוויוני ומאמינים שדירקטוריון שיש בו ייצוג כזה יכול לתפקד בצורה טובה יותר. נכון להיום שיעור הייצוג בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות עולה על 40 אחוז. מעבר לכך, צריך לזכור שנבחרת הדירקטורים יצרה הזדמנות שלא הייתה קיימת קודם לכן לאנשים בעלי כישורים אך לא "מקושרים" לפוליטיקאים, להשתתף בניהול החברות הממשלתיות. היתרון מבחינת רשות החברות בתהליך הזה הוא כפול משום שהוא מבטיח לא רק דירקטורים איכותיים אלא גם עצמאיים שלא מחויבים לאף אחד".

הייצוג הנשי בקרב המועמדים לנבחרת
 הייצוג הנשי בקרב המועמדים לנבחרת