כך תיחשפו למגזר הברוקראז' בארה"ב שמתאושש

אחרי יותר מ-5 שנים של לחצי רגולציה בארה"ב, נראה כי המגזר הפיננסי בכלל, וחברות הברוקרים בפרט, השכילו להתמודד עם האתגרים, וגם הצפי להעלאת ריבית בארה"ב עשוי להיטיב עימם ■ קרן הסל IAI מציעה חשיפה לתת-המגזר בתוך המגזר הפיננסי

סוחרים של גולדמן זאקס / צילום: רויטרס
סוחרים של גולדמן זאקס / צילום: רויטרס

המגזר הפיננסי בארה"ב עבר בשנים שלאחר המשבר סדרת משברים לא קלים. בעקבות הפסדי עתק של המגזר הבנקאי בגין קריסת שוק הנדל"ן בארה"ב, העבירו הרגולטורים האמריקאים חקיקה מחמירה במיוחד, במטרה למנוע היווצרות משברים פיננסיים בעתיד.

במסגרת החקיקה, המכונה "רפורמת Dodd-Frank" על שמות חברי הקונגרס שיזמו אותה, חלו על הבנקים האמריקאיים ועל חברות הברוקרים המובילות מגבלות על שימוש בהון עצמי לעסקאות בעלות סיכון גבוה, כמו מסחר בסחורות, הלוואות ממונפות, עסקאות מט"ח ונגזרים ועוד; בנוסף לקנסות כבדים על התנהלות בתקופת המשבר ואף לאחר מכן.

התוצאה של החמרת הרגולציה היא פגיעה במודל העסקי של בנקי ההשקעות האמריקאיים וצמצום פעילותם בחלק מהתחומים שבהם פעלו טרם המשבר. הדבר הגביל את קצבי הצמיחה של מוסדות פיננסיים בארה"ב. לסדרת המכשולים הרגולטוריים התווספו גם גורמים שליליים אחרים - בראש ובראשונה הריביות הנמוכות, אשר מורידות את שיעור הרווח מהריבית (NIM - Net Interest Margin) של הבנקים וחברות השירותים הפיננסיים.

אחרי יותר מ-5 שנים של לחצי הרגולציה, נראה כי המגזר הפיננסי בכלל, וחברות הברוקרים בפרט, כבר השכילו להתמודד עם האתגרים, תוך צמצום מבנה ההוצאות והתמקדות בפעילויות רווחיות. שיעור התשואה על ההון של הבנקים האמריקאיים מציג שיפור עקבי, בניגוד למרבית הבנקים משאר העולם מחוץ לארה"ב. יתרה מזו, חברות הברוקרים, כמו גולדמן זאקס או מורגן סטנלי, ניצלו לטובתן את תהליכי הנסיגה של הבנקים הגדולים ממספר פעילויות בשוק ההון, ובכך הגדילו את דריסת הרגל בתחומים שונים. גם ההתאוששות בשוק המניות מובילה לגל הנפקות ועסקאות מיזוגים ורכישות, ובכך מיטיבה עם פעילותם של בתי ההשקעות האמריקאיים.

גורם חיובי נוסף, שעשוי להיטיב עוד יותר עם תהליכי השיפור במצבם של הברוקרים, הוא הצפי להעלאת ריבית בארה"ב. בשבועות האחרונים גוברות הערכות לתחילת מהלך העלאת הריבית בארה"ב כבר באמצע השנה הנוכחית, לאור תהליכי התאוששות במצב הכלכלה האמריקאית ובשוקי התעסוקה והדיור. הריבית הגבוהה צפויה להיטיב עם פעילות הברוקרים, שגובים ריבית על יתרות בחשבונות לקוחותיהם בהתאם לשער הריבית במשק, ובכך צפויים ליהנות מתהליך העלאת הריבית על ידי הפד.

מהפך: ביצועי יתר על פני המגזר

ניתן להיחשף לתת-מגזר הברוקרים בתוך המגזר הפיננסי בארה"ב באמצעות קרן סל (ETF) iShares US Broker-Dealers (סימול: IAI). הקרן מנוהלת מאז מאי 2006 על ידי חברת הניהול המובילה בלקרוק, ומחזיקה בסך הנכסים של כ-245 מיליון דולר, עם מחזור יומי ממוצע של כ-3 מיליון דולר.

קרן הסל IAI עוקבת אחר מדד Dow Jones U.S. Select Investment Services Index ומורכבת מ-22 החזקות, שכוללות הן חברות ברוקרים והן בורסאות וזירות מסחר. ההחזקות הבולטות של קרן IAI הן בנקי ההשקעות גולדמן זאקס (GS, 9.3% מהקרן) ומורגן סטנלי (MS, 8.4%), בורסת שיקגו CME Group (CME, 7.5%), חברת שירותי הברוקראז' Charles Schwab (SCHW, 7.4%), בורסת Intercontinental Exchange (ICE, 7.2%), חברות המסחר האלקטרוני TD Ameritrade (AMTD, 5.3%) ו-E-Trade (ETFC, 5.2%), בורסת נאסד"ק (NDAQ, 4.9%), ועוד.

בנוגע לביצועי קרן IAI נציין, כי לאחר שפיגרה אחרי ביצועי קרן הסל של המגזר הפיננסי הכללי (XLF), בתקופה האחרונה (6 חודשים, 3 חודשים והחודש האחרון) היא עברה להצגת ביצועי יתר על פני המגזר. ייתכן שבמקרה שהציפייה להעלאת הריבית בארה"ב תתגבר ותתממש, עשוי מגזר הברוקרים להמשיך להוביל. IAI מניבה תשואת דיבידנד של כ-1.3%, ותשואה זו נמצאת במגמת עלייה. דמי הניהול השנתיים של הקרן עומדים על 0.45%.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל IAI
 קרן הסל IAI