אביגדור קפלן: "אם לא יתוקן השטר נפעל להנזיל נכסים"

מנכ"ל קבוצת אלון באסיפת מחזיקי האג"ח: "החברה אינה בדיפולט, ואנו לא מציגים הסדר חוב. אנו באים בצורה הכי הוגנת לכולם בתנאים שווים. אנו רוצים להקטין את עלויות המימון"

"בשנה החולפת היו פניות לחברה למכור את האג"ח בדיסקאונט גדול, אפילו דו-ספרתי. עסקת אינפיניטי המחישה חששות לגבי האג"ח" - כך אמר היום (ד') אביגדור קפלן, מנכ"ל קבוצת אלון, באסיפת מחזיקי אג"ח בה הציג את תוכנית החברה לשינוי שטר הנאמנות באגח שהנפיקה, בהיקף 2.2 מיליארד שקל.

"החברה אינה בדיפולט, ואנו לא מציגים הסדר חוב. אנו באים בצורה הכי הוגנת לכולם בתנאים שווים. אנו רוצים להקטין את עלויות המימון, ואם לא יתוקן השטר נפעל להנזיל נכסים ולהקטין מינופים תחת השטר הקיים". הוא הוסיף וציין כי שינוי שטר הנאמנות יסייע לחברה ולמחזיקי הנייר "ולמנוע נזקים מיותרים".

לדבריו, שינוי שטר הנאמנות ייתן לחברה זמן להשבחת נכסים ומימוש חלק מהם. לקבוצת אלון שווי נכסי נקי (NAV) של 688 מיליון שקל, כשבקופת החברה 215 מיליון שקל. יתרת החוב למחזיקי האג"ח הינה 2.165 מיליארד שקל וחוב של 445 מיליון שקל לבנק הפועלים באלון קמעונאות. כמו כן יש הלוואת בעלים לביילסול שבשליטת שרגא בירן וגם לקיבוצים, בהיקף 40 מיליון שקל (שאותם יש לפדות, כך אמר קפלן, עד סוף מארס השנה). קבוצת אלון אומדת את השווי של החזקותיה בכביש 6 בסך של 131 מיליון שקל.

ביחס להצעה של דודי ויסמן לקנות את רבוע כחול לפי שווי של 850 מיליון שקל ולקיחת החוב לבנק הפועלים וחוב נוסף ותשלום בפועל של 168 מיליון שקל. "אם העסקה היתה יוצאת לפועל אז נכס טוב היה יוצא מידיכם בתמורה נמוכה. כולנו סברנו שהשווי של רבוע כחול גבוה משמעותית", אמר קפלן שהוסיף כי "כי טרם הוצף הרווח היזמי בשלושה פרויקטים של רבוע נדלן שיהיה די גדול". הוא דיבר גם על כוונות לשפר את מגה.

"יש ברבוע כחול פעולות שמדממות כרונית ומכירתן תצפנה שווי" אמר וציין ש"בהמשך הדרך, לא עכשיו, יהיו דיבידנדים מרבוע כחול". קפלן הוסיף ש"אנו לא דיפולט ושינוי השטר זה WIN WIN לנו ולמחזיקי האג"ח". החברה מבקשת להקדים תשלומים, לשנות טריגר לפירעון מיידי בעקבות הורדת דירוג והוסיף כי "לרמה שמקובלת כיום בהנפקות חדשות, ולא להיות תחת איום תמידי. עילת פירעון מיוחד לא תשרת את מחזיקי האגח".

החברה גם רוצה לבטל את קנס הפירעון המוקדם ("לא הגיוני שנקדים תשלומים בקנס", אמר והוסיף שהקנס גבוה מאוד ונובע מכך שאיש לא העריך בעבר את רמת הריביות הנוכחית). בתמורה, אמר קפלן, "החברה תוריד את רמת המינוף לרמה של 50%-60% (בטווח זמן של שלוש שנים) לעומת כ-90% כיום", וציין שאם ישנו את שטר הנאמנות המינוף יירד ל-65% עד ינואר 2017, ואם לא ישונה השטר זה יקרה יותר מאוחר. בנוסף, אמר, תיתן שעבודים והתחייבות לאי חלוקת דיבידנד בטרם יתרת האגח תפחת ל-1.4 מיליארד שקל.

עוד הבטיח שהחברה תהיה שקופה יותר ותציג את דוח הסולו למחזיקי האג"ח. "אנו מורידים את הסיכונים בנייר", אמר קפלן שסיפר שיש שונות רבה בין המוסדיים וש"מי שרצה למכור בדיסקאונט לא צריך להתעקש על תנאים שלא נוכל לתת". לזה ענו באי האסיפה שמי שרצה למכור בכזה דיסקאונט כבר מכר.

"איני חושב שיש כאן צורך ביועצים כלכליים, כי ההצעה פשוטה. חבל על הכסף לשכור מומחים חיצוניים", הוסיף קפלן שהיה בעבר מנכל ויור קבוצת כלל ביטוח. עוד הוא הוסיף ש"אין לנו דרגות חופש וצורך להתחיל תהליך למול נציגות".

בתשובה לשאלות מחזיקי האג"ח ענה קפלן כי " אנו מציעים להיפגש עם כסף כדי להוריד את רמת החששות. אם לא יקרה נמשיך כרגיל". עוד ציין ש"קבוצת אלון משלמת לבעליה דמי ניהול של 13 מיליון שקל לשנה - 7 מיליון שקל לביילסול שבשליטת בירן והיתר לקיבוצים". עוד ציין שלחברה הפסדי מס - כרית של כמיליארד שקל - שיסייעו לחברה לגבי כספים מימושים.