איראן על הנאום בקונגרס: נתניהו מוליך את העולם שולל

דוברת משרד החוץ האיראני כינתה את נאום נתניהו בקונגרס "איראנופוביה משעממת שלא מחדשת דבר", ואמרה שמדובר ב"הונאה ותעמולת בחירות" ■ שגריר איראן בארה"ב: "נתניהו משמיע איומי-סרק וטענות מופרכות"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

"הנאום מלא הפאניקה היה מסך עשן": באיראן סירבו להתרגש מנאומו של נתניהו בקונגרס, אותו כינו "משעמם". מערך ההסברה של הרפובליקה האיסלאמית הגיב לאזהרות שהשמיע ראש הממשלה מפני ההסכם, באמרו כי נתניהו "מפיץ הפחדות כבר עשרות שנים".

דוברת משרד החוץ האיראני, מרזייח אפקם, גינתה את נאומו של נתניהו בקונגרס וכינתה את הדברים "מאמץ תעמולה לקראת הבחירות". הדוברת הוסיפה כי הנאום היה "הצגת הונאה וחלק מהקמפיין של הקיצונים מתל-אביב". בתקשורת האיראנית הדגישו כי 50 נציגים דמוקרטים החרימו את הנאום, וציינו בשמחה את הביקורת של אובמה לפיה "אין דבר חדש" בנאום.

לדבריה, דעת העולם לא מתייחסת ל"משטר רוצח-הילדים" של ישראל. "נתניהו שיקר כל הזמן לגבי מטרות תוכנית הגרעין האיראנית למטרות שלום", הדגישה אפקם. "נאומו הדגיש את החולשה והבידוד הניכר של הקיצונים, גם בקרב תומכיהם". משרד החוץ כינה את נאומו של נתניהו כ"איראנופוביה משעממת שלא מחדשת דבר", והדגיש כי השיחות מתקדמות ואיראן נחושה "לפתור את המשבר המדומה הזה".

"נתניהו ממשיך לעוות ולהוליך שולל"

שגריר איראן לאו"ם, גולמאלי קושרו, מתח גם הוא ביקורת חריפה על דברי נתניהו. בטור דעה שפרסם ב"ניו-יורק טיימס" ניסה השגריר להפריך את טענות נתניהו: "כל התחזיות של נתניהו על הקרבה של איראן לפצצה גרעינית הוכחו כלא נכונות. הוא פועל מתוך פאניקה וחושש לאבד את ההצדקה לתקיפת איראן".

קושרו ציין כי כבר בשנות ה-90 נקט נתניהו ב"רטוריקה של הפחדות" כשהזהיר שניו-יורק תהיה בטווח הטילים האיראנים תוך שנים ספורות. "ב-1992 הוא הזהיר מפצצה תוך 5 שנים; וב-2012, במהלך נאומו באו"ם, הוא הזהיר שאיראן תשיג פצצה בתוך שנה. בדבריו הוא למעשה סתר את עמדת המוסד הישראלי".

השגריר הדגיש כי גם מסמכי סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) סותרים את הטענה לייצור נשק גרעיני, ולמרות זאת נתניהו ממשיך "להעצים ולעוות" את תמונת המצב לדבריו כדי להוליך שולל את העולם. קושרו הוסיף כי השפעת הסנקציות הכלכליות הייתה פחותה מכפי שטען נתניהו, וציין את עמידת איראן "בכל מחויבותיה בהסכם הביניים".

"לדעתנו נתניהו משמיע את איומי-הסרק והטענות המופרכות כדי לשרת את מטרותיו הפוליטיות וליצור 'מסך עשן' כדי לדחוק את הנושא הפלסטיני לשוליים", הוסיף השגריר, שכינה את עמדת נתניהו "צביעות". "הממשלה שבנתה מאגר של נשק גרעיני ודחתה קריאות לפירוז עושה עניין גדול מאיראן, שלא פלשה לאף מדינה".