שינויים דרמטיים בשיח על נתניהו ולפיד ברשת

הנאום בקונגרס הקפיץ את הציון התפיסתי של רה"מ לשיא ■ העימות הטלוויזיוני בערוץ 2 דחף את לפיד למקום השני

מעמד המועמד 5/3/15
מעמד המועמד 5/3/15

שינויים מהותיים במדד "מעמד המועמד" של "גלובס" בשיתוף באזילה, העוקב אחר התגובות ברשת למתמודדים בבחירות 2015. לפי נתוני השבוע החולף, רה"מ בנימין נתניהו מקבל את הציון התפיסתי הגבוה ביותר שלו (ומבין שאר המתמודדים) במערכת הבחירות, כאשר במקביל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ממשיך להציג שיפור דרמטי בציון התפיסתי שלו.

מעמד הפוליטיקאים 8/3/15
 מעמד הפוליטיקאים 8/3/15

שני נושאים העסיקו את המערכת הפוליטית בשבוע שעבר: נאום נתניהו בקונגרס והעימות שנערך בערוץ 2. לפיד ומשה כחלון קיבלו את התגובות החיוביות ביותר בעימות הטלוויזיוני, ובאשר לנאום בקונגרס - רוב הגולשים בעד נתניהו. במובן זה, יצחק הרצוג וציפי לבני סופגים ביקורת ברשת על כך שהביעו התנגדות לנסיעת נתניהו לארה"ב, ומי שזוכה לתמיכה הוא נפתלי בנט שהתלווה לרה"מ.

השיח ברשת סביב נתניהו 8/3/15
 השיח ברשת סביב נתניהו 8/3/15

בשבוע החולף ראינו עלייה בשיח החיובי סביב נתניהו בשל הנאום בקונגרס. הנאום החזיר את הנושא הביטחוני למרכז הבמה ודחק את הנושא הכלכלי-חברתי בו חלש נתניהו. רבים מהגולשים תמכו בנתניהו ובנאומו, ראו בו נאום ראוי, חושבים שרק הוא יכול היה לנאום באופן כזה ושההנהגה הבינלאומית מכבדת אותו מאוד. מצד שני, ישנם גולשים אחרים שטענו כי נאומו הוא מניפולציה ושהבעיות הכלכליות הן החשובות עבור האזרח הישראלי המצוי וכי ניסיונו של נתניהו הוא לגרום להסחת דעת מהבעיות הכלכליות של רוב הישראלים.

בנט הרוויח באופן כללי מתמיכתו בנתניהו בנאום בקונגרס, וגרף שבחים ברשת. ביחס לעימות בערוץ 2, מרבית הגולשים טענו כי יאיר לפיד ניצח בוויכוח עם בנט. חלק מהגולשים גרסו כי לפיד הוכיח שלא חייבים לצעוק על מנת לבנות טיעון קוהרנטי וחזק, אלא לפעמים מספיק לשמור על השלווה והרצינות כדי להוכיח שהנקודה שאתה מעלה נכונה.

השיח ברשת סביב בנט 8/3/15
 השיח ברשת סביב בנט 8/3/15

מעמד המועמד 5/3/15
 מעמד המועמד 5/3/15

לפיד מתחזק

לפיד ממשיך להתחזק, לא רק בסקרים אלא גם ברשת. הגולשים מתארים אותו כאדם בעל אינטרס אמיתי לקידום הרפורמות הנחוצות בתחום החברתי-כלכלי. שאלתו לראש הממשלה בסוף העימות בערוץ 2 ("למה מנעת את העברת התקציב?") נתפסה באופן חיובי על ידי מרבית הגולשים, הגורסים כי הוא הפגין רצינות ו"התייחס לאחראי העיקרי למצב הנוכחי".

האדם היחיד שמאיים על מעמדו של לפיד הוא משה כחלון, ששבחי הציבור על הישגיו מחזקים את תדמיתו ברשת. מחד יש הטוענים שיש לתמוך בו, שהוא יהיה שר אוצר טוב, שהוא יוכל לשנות; מאידך, יש גולשים הטוענים שהוא עילג, נטול כריזמה ולא יוכל לנווט את ספינת המשק. המבקרים רואים בו איש נגוע באינטרסים ותגובותיו כלפי נתניהו לא מתקבלות באהדה. החוכמה האלקטורלית של כחלון נמצאת ביכולתו להציג את עצמו כ"ליכודניק אמיתי" וכ"אלטרנטיבה לליכוד" בו זמנית; רק חלק מינורי מהגולשים שמים לב לפרדוקס הזה וכך כחלון מתחזק.

הרצוג ולבני ממשיכים לסבול מתגובות שליליות ברשת. תגובותיהם לנאום נתניהו התקבלו באופן שלילי גורף, כאשר הגולשים גרסו שהיה עליהם לתמוך בנתניהו או לכל הפחות לא לתקוף אותו. בשולי התגובות, היו כאלה אשר תמכו בהם ולא הבינו כיצד ניתן לתמוך ולהצביע לנתניהו. יש לציין כי לאחרונה ישנם יותר ויותר קולות הקוראים להצביע עבור הרצוג ורואים בו כמי שיכול להיות מנהיג ראוי שיפתיע.

גלאון בתחתית הדירוג

התגובות לאביגדור ליברמן בשבוע החולף מעורבות; חלק מהגולשים חוזרים על הסיסמאות שלו ("תכלס ליברמן", "ליברמן המנהיג", "ליברמן ראש הממשלה") אבל אחרים לא מאמינים לו, לא יודעים לאיזה צד של המפה הפוליטית לשייך אותו ורואים בו אופורטוניסט שלא יעבור את אחוז החסימה.

אריה דרעי עדיין סופג מהגולשים תגובות נוסח "מניפולטור" ו"עבריין מורשע". הם גם חושבים גם שהשארת כיסא ריק במרכז הבמה באחד מכינוסי הבחירות של ש"ס הייתה מניפולציה זולה של ש"ס ודרעי. גם תמיכתו של דרעי בנתניהו לא מתקבלת באהדה; הגולשים לא מבינים כיצד דרעי, המתיימר לייצג את ה"שקופים", יכול לתמוך בנתניהו שתחת שלטונו סבלו אותם "שקופים".

בתחתית טבלת הציון התפיסתי ניצבת זהבה גלאון. הגולשים מאוד לא אוהדים אותה. ברשת ישנה תפיסה מאוד חד-ממדית שלה: היא מזוהה כשמאלנית קיצונית, מאחלים לה ולמפלגתה שלא יעברו את אחוז החסימה, היא מכונה בשמות גנאי על בסיס אישי. רק בשוליים של השיח נמצאו אמירות בודדות של תמיכה בה.