המנצחים הגדולים של יום הבחירות: המסעדות ובתי-הקפה

רשתות בתי-הקפה זכו אתמול לתפוסה מלאה, כמו גם בתי הקולנוע ■ במרכזי הקניות נרשמו תנועה ערה ופדיונות נאים למרבית הסקטורים, אבל ייתכן שזה יבוא בהמשך על חשבון המכירות לפסח

המוני המבקרים שגדשו אתמול (ג') את הקניונים ואת מרכזי המסחר הביאו לגידול של עשרות אחוזים ויותר בפדיונות של מרבית העסקים, אבל לפחות אצל חלקם ייתכן כי הגידול הזה יבוא על חשבון המכירות לחג הפסח.

המרוויחים הגדולים מיום הבחירות הם המסעדות ובתי-הקפה, שזכו אתמול לתפוסה מלאה. יש לציין כי הפדיונות אתמול לא צפויים לפגוע בפדיונות אותם עסקים בהמשך, וזאת בניגוד לתחומים אחרים.

רונן נמני, מבעלי רשת קפה קפה, אומר כי סניפי הרשת רשמו אתמול עלייה של כ-60% בפדיון. לדבריו, "הסניפים עבדו משבע בבוקר ועד אחת בלילה. יש לנו כמה סניפים גדולים שפודים ביום 20-25 אלף שקל ביום, ואתמול הפדיון שלהם הגיע ל-60 אלף שקל. חווינו כבר ימי בחירות וחופשות, אבל מה שהיה אתמול היה פשוט הזוי".

גם בתי הקולנוע נהנו מיום עדנה ומדווחים על תפוסה מלאה בהצגות. אבי אדרי, סמנכ"ל הסינמה סיטי, אומר כי התפוסה אמש הייתה כפולה אפילו מיום שבת, שהוא יום הפעילות הגדול ביותר בשבוע. אדרי הוסיף כי הכרטיסים לסרטים הפופולריים נמכרו כולם מראש.

גם ברשתות החשמל ורשתות "עשה זאת בעצמך" נרשמו תנועה ערה וגידול משמעותי במכירות, אלא שבשני מגזרים אלה יש להניח כי העלייה במכירות תתקזז עם המכירות לפסח.

המבצעים החליפו מבצעים אחרים

רשתות האופנה, שיצאו במבצעים מיוחדים, זכו לפתיחת עונת קיץ מוצלחת במיוחד - אם כי במגזר זה ייתכן שהמכירות יבואו על חשבון המכירות לפסח.

"אני לא יכול להגיד שחייכתי חיוך גדול מבלי לקוות שזה לא לקח את המכירות של שישי לפני הפסח", אומר ל"גלובס" מנכ"ל רשת אופנה.

קבוצת פוקס יצאה עם מבצע אגרסיבי והעניקה למשך יומיים הנחה גורפת של 30% בכל הרשתות של הקבוצה, לרבות אמריקן איגל, דה צ'ילדרנ'ס פלייס, ללין, בילבונג, מנגו וסאקס.

עם זאת, הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצה מודה כי המבצעים לבחירות החליפו מבצעים אחרים שהרשת הייתה נוקטת בהם ממילא בשבועיים הקרובים, אלמלא הבחירות. "המבצע הוא חלק מהמבצעים, והוא מחליף מבצע אחר. היינו עושים בשבועיים האלה מבצעים אחרים", הוא אומר. לפי הערכות, מכירות רשתות הקבוצה גדלו ב-250%.

- כמה זה יבוא על חשבון מכירות פסח?

"לא יבוא. עם ישראל היה בקניונים. קנה הרבה ונגמר".

- למה שהלקוח שלך יסכים לשלם היום מחיר מלא כשאתמול אותם מוצרים היו ב-30% הנחה?

"זה היה הפנינג. יום בחירות".

ויזל גם דוחה את הטענות כי ההנחה הגבוהה מעידה על תמחור התחלתי גבוה של הפריטים שמעניקה לקבוצה את הגמישות לבצע הנחות גדולות. בהתייחס לשאלה עד כמה המבצע מעיד על התמחור ההתחלתי הגבוה, הוא אומר: "זה לא מעיד בכלל. אנחנו לא עובדים בשולי רווח מאוד גבוהים. הרווח הגולמי שלנו הוא 60%".

ברשת סליו נרשמה אתמול עלייה של 130% במכירות לעומת יום מכירות רגיל. עד כמה הגידול יכרסם במכירות לפסח? מנכ"לית הרשת, שגיב שקד, אומרת כי "ימים יגידו. המכירות של אתמול קידמו את תחילת העונה. מזג-האוויר היה נעים. רוב הפריטים שנמכרו הם קייציים. יום הבחירות הפך ליום קניות לאומי".

לדבריה, "אנחנו לא היינו בהנחה כמו היתר, כיוון שלא תמחרתי את הסחורה עם ידיעה שנעשה הנחה מסוימת. אנחנו מתמחרים ביחס מתון ביחס למדינת האם. ההנחות הגורפות ברשתות היו גדולות מדי ביחס לתקופה. אי-אפשר להתעלם מהטיימינג. 17 למארס הוא בדיוק המועד שחנויות לובשות קולקציה חדשה. יכול להיות שמי שמראש מתמחר יותר, יכול להתחיל עונה בהנחה של עשרות אחוזים".