כחלון וכץ יתחרו על האוצר; בנט, ליברמן ויעלון על הביטחון

נתניהו נחוש להקים ממשלה עם מפלגות הימין, כולנו והחרדים ■ הערכות: תיק החוץ יעבור לבנט או לליברמן, תיק הפנים יימסר לדרעי, הבריאות לליצמן, הבינוי לבית היהודי והרווחה לכולנו

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

רגע אחרי שסיימו להיאבק זו בזו, יתחילו בימים הקרובים המפלגות שצפויות להצטרף לקואליציה לריב על חלוקת השלל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שרטט אמש (ג') את הקואליציה העתידית שלו כשהתקשר ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יו"ר כולנו משה כחלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראשי יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני והודיע להם שבכוונתו לנהל עימם משא ומתן קצר של כשבועיים-שלושה להרכבת הממשלה החדשה. אם לא ישונה החוק, שאושר בקדנציה החולפת, הקובע שמספר השרים יעמוד על 18 בלבד, אפשר כבר עכשיו להתחיל לשרטט בקווים גסים את הרכב הממשלה הבא ואת אופן חלוקת התיקים.

מתוצאות הבחירות עולה שכולנו תזכה לשלושה תפקידי שרים, הבית היהודי לשניים, שני משרדים ממשלתיים יימסרו לש"ס, שניים נוספים לישראל ביתנו ולליכוד יישארו תשעה תיקים פלוס ראש ממשלה. בדרך כלל נתניהו מעדיף רוב לליכוד בממשלה ולכן יהיה עליו לפתור את הפלונטר.

לאורך כל קמפיין הבחירות הצהיר כחלון כי בכוונתו לתבוע את תיק האוצר. יש הסבורים שכחלון היה מעדיף דווקא להחזיק בתיק הבינוי ובאחריות על מנהל מקרקעי ישראל, אולם כדי לשמור על מעמדו כיו"ר הסיעה השנייה בגודלה בקואליציה, לא יכול כחלון להרשות לעצמו שלא לדרוש את אחד משלושת התיקים הבכירים. שמו של נתניהו יצא לפניו כמי שאינו עומד בהבטחותיו, אולם נראה שהפעם ישמח ראש הממשלה לראות את כחלון באוצר, משרד שבדרך כלל קובר פוליטית את העומדים בראשו. ראה ערך יאיר לפיד.

אם המפתח הקואליציוני יהיה 1:3, תקבל כולנו עוד שני משרדים. כמפלגה שחרטה על דגלה את המלחמה ביוקר המחיה, ייתכן שידרוש כחלון את תיק הרווחה עבור אלי אלאלוף, ותיק נוסף עבור מספר 2 ברשימה, יואב גלנט. עם הקמת המפלגה החדשה ראה כחלון בעיני רוחו מודל שונה מזה המקובל: מינוי שרים מקצועיים ולא דווקא מקרב חברי הרשימה לכנסת. אם יחליט כחלון לאכזב את חברי הרשימה ולמנות שר חיצוני, נראה שיהיה זה מקורבו ואיש סודו, מנכ"ל בזק לשעבר, אבי גבאי.

הקרב המרתק ביותר יהיה בליכוד. למפלגה יישארו 9 תיקים לחלק למספר גדול בהרבה של טוענים לכתר. בנוסף לשרים בקדנציה החולפת - גלעד ארדן, ישראל כץ, יובל שטייניץ, בוגי יעלון וסילבן שלום, מקווים להיכנס למשרד ממשלתי גם בני בגין, מירי רגב, זאב אלקין, אופיר אקוניס, יריב לוין, גילה גמליאל, צחי הנגבי, דני דנון, חיים כץ וציפי חוטובלי, שהתגייסו במרץ לקמפיין הליכוד.

צפוי מאבק תיקים בליכוד

בטרם החלו המגעים הקואליציוניים קשה לדעת איזה מהתיקים הבכירים יישאר לליכודניקים - החוץ או הביטחון. את התיק הראשון מעוניין ארדן לאייש, ובשני היה רוצה יעלון להישאר. גם על תיק האוצר יש קופצים במפלגת השלטון, אולם ההחלטה נתונה כרגע בידיו של כחלון. ארדן כבר הצהיר כמה פעמים כי היה רוצה לכהן בתפקיד שר האוצר, וכמוהו גם ישראל כץ, שנתניהו יודע היטב שהוא זה שארגן את עצרת הימין בכיכר רבין, שיצרה את המומנטום לליכוד בתחילת השבוע האחרון והמכריע, וסביר שיגמול לו על כך.

אם יימסר האוצר לכחלון, ייתכן שכץ יוצב במשרד הכלכלה במטרה לעשות שם הפיכה, כמו זו שעשה במשרד התחבורה. שמו של ארדן, מנגד, הוזכר גם כמועמד לתיק המשפטים, אם יהיה בידי הליכוד. בתפקיד יו"ר הכנסת נראה שימשיך להחזיק יולי אדלשטיין, אם כי גם שמו של יובל שטייניץ עלה באותו ההקשר. אפשר לשער שבגין ימונה לשר לאיומים אסטרטגיים או לענייני מודיעין במטרה להכניס אותו לישיבות הקבינט הביטחוני.

קשה לראות איך נתניהו מדלג על רגב שהגיעה לצמרת הרשימה בפריימריז וגם על גמליאל שמסתובבת עם הבטחה לשרה עוד מהקדנציה הקודמת. גם אלקין, שעמד לימינו של נתניהו בקדנציה הקודמת ותחזק לו את הקואליציה, צפוי להשתדרג.

הבית היהודי ככל הנראה תקבל שניים-שלושה משרדים ממשלתיים, ואולי סגני שרים. בנט היה מעדיף לראות עצמו בביטחון או בחוץ, ובעבור איילת שקד הוא הצהיר כי יבקש את התיק לביטחון פנים.

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, לתפקיד שר הבריאות יחזור יעקב ליצמן, שהחזיק ב-2009 בתיק (כסגן שר באופן רשמי אולם בעל אחריות מלאה על המשרד), ובראשות ועדת הכספים יעמוד גפני. גם דרעי צפוי לחזור למשרד שאותו הוא מכיר היטב - משרד הפנים. על פי המפתח הקואליציוני, תהיה זכאית ש"ס לעוד תיק אחד. ככל הנראה, יהיה זה עבור סגן שר האוצר לשעבר, איציק כהן. במערכת הפוליטית מעריכים שיהיה זה תיק הבינוי.

במהלך הקמפיין תבע ליברמן את תיק הביטחון. הבוקר הוא הצהיר כי התנאי בעינו עומד, אולם הבהיר כי אין בכוונתו להיכנס בכל מחיר. תוצאות הבחירות, המעניקות לישראל ביתנו 6 מנדטים בלבד, מקטינות את כוח המיקוח של ליברמן, ונראה שנתניהו יוכל להרכיב קואליציה גם בלעדיו. באופן מסורתי דורשת ישראל ביתנו את משרד הקליטה ונראה שגם הפעם יבקש ליברמן את התיק בעבור סופה לנדבר.

המשימה: הקמת ממשלה בתוך שלושה שבועות

למרות שהחוק מעמיד לרשות ראש הממשלה הנבחר 28 יום להרכיב את הממשלה ו-14 יום נוספים אם לא עמד במשימה בזמן, הצהיר היום נתניהו כי בכוונתו להציג ממשלה חדשה בתוך שלושה שבועות. פחות מיממה לאחר הניצחון הסוחף הגיע נתניהו לכותל המערבי יחד עם בנו יאיר וטמן פתק. "המציאות לא מחכה לנו. המציאות לא לוקחת פסק זמן. אזרחי ישראל מצפים מאיתנו שנגבש במהרה הנהגה שתעבוד למענם בביטחון, בכלכלה ובחברה כפי שהתחייבנו - וכך אעשה", אמר נתניהו והבהיר שבכוונתו לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה בתוך שבועיים עד שלושה.

תוצאות הבחירות המובהקות מאפשרות לנתניהו להתחיל באופן מיידי במגעים עם כל ראשי המפלגות ולהגיע לסיכומים עוד בטרם ימליצו עליו בפני הנשיא. מצעד ראשי המפלגות המסורתי למסור את החלטתן לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, צפוי להתחיל רק ביום רביעי הבא, עד אז תסתיים ספירת הקולות הרשמית. נתניהו יוכל להגיע לנשיא כשהוא במהלכם של מגעים מתקדמים.

ראשי המחנה הציוני, יצחק הרצוג וציפי לבני, שככל הנראה ימצאו את עצמם קדנציה נוספת באופוזיציה, אמרו היום כי "זהו בוקר לא פשוט עבורנו ועבור המאמינים בדרכנו. אנו נוביל ונילחם יחד עם שותפינו לדרך בכנסת על הערכים שבהם אנו מאמינים. ניאבק למען אזרחי ישראל על צדק חברתי, אופק מדיני, שוויון ודמוקרטיה בתקווה ואמונה, זאת כדי לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית, בטוחה וצודקת. אנו מוסרים תודה מעומק הלב לכל המאמינים בנו ובדרכנו".