הקלה כמותית? הצחקתם אותי

אם פלוג תכריז על הקלה כמותית, אני אוכל את הכובע

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

בעוד עם ישראל מעכל את תוצאות הבחירות, התפרסמה ידיעה מרעישה: HSBC החליט כי בנק ישראל יפחית את הריבית לרמה שלילית ויחל בתכנית הקלה כמותית. על מנת לשוות להערכה מידה רבה יותר של אמינות נקבו האנליסטים גם במספרים ותאריכים. העיתונות הכלכלית הזדרזה לבלוע את הפיתיון והכותרות הגיעו בזו אחר זו.

ביום שישי הגדיל לעשות עיתונאי אחד כשטען כי השוק כבר החליט עבור בנק ישראל שתהיה הקלה כמותית. קצת עליות בשוק בעקבות אותה ידיעה (כאילו שרוב שוקי המניות בעולם לא עלו בסוף השבוע) וכמה קונים תמימים שתרמו לפיחות חד יחסית עקב מסחר דליל של סוף השבוע, ויש כותרת.

אז בואו נעשה קצת סדר. קיימות שלוש אפשרויות. או שבנק ישראל הדליף את הידיעה ובחר דווקא ב-HSBC להפיץ אותה ללקוחותיו ומכאן לתקשורת, או שאנליסט חיפש כותרת מפוצצת, וכאלו אנחנו רואים כל יום. מספיק שפעם בעשור הכותרת תפגע והאנליסט מסודר לכל החיים - עיין ערך רוביני. האפשרות השלישית, וגם אותה אנו רואים מדי יום, היא שהבנק נכנס לפוזיציה דולרית והאנליסט מטעם משחרר ידיעה על מנת שכולם יקנו אחריו. זה קורה במניות, בסחורות וגם במטבעות.

לגבי האפשרות הראשונה הרשו לי להרגיע אתכם. לעניות דעתי הסיכוי שתכנית כזו דלפה מבנק ישראל שואף לאפס. כשהאנליסטים מוסיפים לכותרת גם מספרים מדויקים אני ממליץ לכולכם לחשוד שבעתיים. מבין שתי האפשרויות האחרות אני משאיר לכם להחליט איזו מהן נכונה. רק נציין שלפני מספר ימים העריך אסטרטג המטבעות הראשי של אותו HSBC, דיוויד בלום, שהאירו יחזור ל 1.2 לעומת הדולר. איך זה מתחבר עם דולר שקל ב 4.3? אני לא יודע. מה שאני כן יודע הוא שהמשחק הזה מתנהל כבר שנים באותה צורה - יורים את החץ, רצים לסמן את המטרה, ומכאן ואילך כל האמצעים כשרים. האמת? מפליא אותי למדי איך זה שעדיין לא קם האנליסט מטעם שיסביר לנו מדוע בעקבות הבחירות השקל ימשיך להיחלש - אמברגו אמריקאי, חרם מאירופה, משיכת השקעות. אל דאגה זה עוד יגיע.

אז מדוע לא סביר שזה יקרה עכשיו? בנק ישראל הפתיע מאוד את השווקים כשהפחית את הריבית בחודש שעבר (זוכרים את האנליסטים שכבר הבטיחו שהשקל חוזר ל-3.5?) וכבר אז הודו בבנק שהריבית יכולה להמשיך לרדת ויש בארסנל הנשק שלהם כלים נוספים, אולם גם בבנק ישראל מבינים שהשימוש בכלי הרסני כהרחבה כמותית נועד לשעת חירום. גם ריבית שלילית נועדה לשעת חירום. בחודש שעבר הופחתה הריבית אך ורק בגלל סיבה אחת - שער הדולר נסוג ביותר מארבעה אחוזים תוך מספר שבועות וכבר הגיע ל 3.83 כשההערכות היו שהשקל ימשיך להתחזק. גם המגמה של התחזקות הדולר מול רוב מטבעות העולם לא עניינה את השחקנים. לכך בנק ישראל לא יכול היה להסכים ולכן נקטה הנגידה בצעד הדרמטי אליו לוו לראשונה גם הסברים שאינם משתמעים לשני פנים. צריך להבטיח צמיחה וצריך למנוע פגיעה ביצוא שהוא מנוע הצמיחה העיקרי, נקודה. בלי מריחות, בלי תירוצים. קוראים לילד בשמו.

זה לא המצב עכשיו. המסר ששלח בנק ישראל לפעילי השוק תורגם מהר מאוד לפיחות השקל וכרגע נסחר הדולר מעל 4 שקל לדולר, הצמיחה משתפרת, היצוא בעלייה וכל המדדים מראים באופן ברור שאין צורך כרגע להשתמש בנשק יום הדין שאף אחד אינו יכול לדעת מה יהיו השלכות השימוש בו לטווח הארוך.

בנוסף צריך לזכור שיש אי וודאות גדולה לגבי המדיניות הכלכלית ועל כן סביר יותר שבנק ישראל יעדיף להמתין כרגע להתפתחויות. ממשלה ימנית תשאף להרחבה כמותית משלה ולחזרה לימי הבזבזנות הקואליציונית למגינת ליבו של בנק ישראל. הפחתת הריבית היום, שלא לדבר על הפעלת תכנית הרחבה כמותית, תהיה בעיני שגיאה נוראית שתביא לאנדרלמוסיה מיותרת ולא תשרת שום מטרה.

אז סביר הרבה יותר שבנק ישראל יותיר היום את הריבית ללא שינוי ובוודאי שלא ידבר על הקלה כמותית, ומי שקנה את הדולר בסוף השבוע ביוקר, ימכור אותו מחר בזול ואם אני טועה אז אוכל את הכובע (ולא בפעם הראשונה).

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.