ההבדל בין ארז אפרתי לקצב

אין דין חופשה של אנס מהכלא כדין ריאיון ב"עובדה"

ארז אפרתי / צלם: אלי בכר
ארז אפרתי / צלם: אלי בכר

"פריבילגיה". זו אחת המילים שיכולות להסביר מדוע הביקורת על הריאיון שנערך אמש (ב') עם האנס ארז אפרתי בתוכנית "עובדה" היא מוצדקת - בעוד שהביקורת על ההחלטה לאפשר לאנס משה קצב לצאת לחופשת פסח בביתו היא מוטעית.

בעוד שהריאיון עם אפרתי ב"עובדה" הוא בבחינת פריבילגיה שאינה ניתנת על-פי רוב לאנסים ועבריינים דוגמתו, ולכן ראויה לביקורת - החופשה שאושרה לקצב היא זכות השמורה לכל אנס ואסיר שמרצה את עונשו בבית הכלא, אחרי שריצה חלק מתקופת מאסרו.

"ההחלטה של מפקד כלא מעשיהו לתת לקצב לחגוג את חג החירות עם בני משפחתו מקוממת ולא מובנת... על רקע מגפת האלימות המינית אליה נחשף הציבור מדי יום, ההטבה לה זוכה קצב משדרת סלחנות כלפי הנושא ופוגעת בנפגעות ובנפגעי האלימות המינית באשר הם", אמרה היום (ג') אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית.

אלא שסוליציאנו טועה בדבר אחד: החופשה שניתנה לקצב אינה בבחינת "הטבה" שניתנה רק לו, אלא חלק בלתי נפרד מתנאי המאסר המקובלים בישראל. כפי שאסור היה להפלות את קצב לטובה ביחס לאנסים אחרים, וראוי היה למצות עמו את הדין ולשלוח אותו לשנות מאסר ארוכות - כך לא ראוי וכנראה גם בלתי חוקתי להפלות אותו לרעה ולהטיל עליו תנאי מאסר קשים יותר מאשר של אנשים שהורשעו בביצוע מעשים דומים.

המקרה של אפרתי הוא שונה. כאשר החליטה ועדת השחרורים לנכות שליש מתקופת מאסרו של אפרתי, הגנו על ההחלטה, בדיוק מאותן סיבות שבגינן אנו מגנים כעת על ההחלטה לאפשר לקצב לצאת לחופשה. ואולם, אין הדבר אומר שלמחרת השחרור ראוי לתת לאפרתי במה תקשורתית כה מכובדת.

הריאיון שנערך עם אפרתי על-ידי העיתונאית המוכשרת נסלי ברדה הוא כמובן מעשה כשר וחוקי, אך עם זאת הוא צורם ומזיק משתי סיבות מרכזיות: ראשית, באמצעות הריאיון ניתנה לאפרתי, אנס מורשע, הפריבילגיה לערוך לעצמו מעין מסע של היטהרות פומבית על גבי הפריים-טיים הטלוויזיוני. בכך עלול הריאיון עמו גם לשדר מסר של הבנה למעשיו הקשים. שנית, וחשוב מכך - מחקרים רבים מראים כי עדות פומבית מסוג זו שנתן אתמול אפרתי ל"עובדה" עלולה לגרום לטראומה מחודשת לצעירה שנפלה קורבן למעשיו, או להעצים את הטראומה הקיימת.

לפני יותר מ-5 שנים השתנו לבלי היכר חייה של הצעירה, קורבנו המקרי של אפרתי, לאחר שהוא גרר אותה בכוח ממכוניתה בשעת ליל וניסה לבצע בה את זממו. אתמול היא הוחזרה בעל-כורחה שוב לטראומה שאותה היא מנסה להשאיר מאחור.