ביקושים חזקים לעובדי היי-טק - כמה הם מרוויחים?

בשנת 2014 הושקעו 3.4 מיליארד דולר ב-688 חברות היי-טק ישראליות - מהשנים החזקות שידעה התעשייה ■ לצד העלייה בביקושים לעובדי היי-טק, ההיצע מידלדל - והשכר עולה ■ צפו בטבלאות: כמה מרוויחים ההיי-טקיסטים?

הייטק  / צלם: thinkstock
הייטק / צלם: thinkstock

במהלך 2014 הושקעו 3.4 מיליארד דולר ב-688 חברות טכנולוגיה ישראליות, אחד הסכומים הגבוהים שהושקעו בתולדות תעשיית ההיי-טק בארץ. ההון שגויס גדול ב- 46% בהשוואה ל-2013, בה גויסו 2.3 מיליארד דולר על ידי 659 חברות. עיקר הצמיחה נמצא בהשקעות שגויסו במחצית השנייה של 2014, שגרמו לשיא זה ולפתיחה המואצת של 2015.

מפתח ווב בתחום המובייל עם עד שנתיים ניסיון הרוויח ברבעון הראשון של השנה 14-18 אלף שקל. כאשר הניסיון עולה ל-2-5 שנות ניסיון, השכר עולה ל-18-24 אלף שקל. מפתח UI/UX עם עד שנתיים הרוויח 10-15 אלף שקל. השכר עולה ל-15-21 אלף שקל כאשר הניסיון עומד על עד 5 שנים.

בתחום הפיתוח, מפתח בתחום הג'אווה והמפתח ++C עם עד שנתיים ניסיון הרוויח 15-18 אלף שקל. עם עד 5 שנות ניסיון, השכר עולה לעד 24 אלף שקל. מנהל בפיתוח מוצר עם עד 5 שנות ניסיון הרוויח 18-30 אלף שקל. כאשר הניסיון עולה ל-6 שנים, השכר קופץ ל-27-32 אלף שקל.

בתחילת השנה ובתוך יומיים בלבד גויסו יותר מ-100 מיליון דולר בסטארט-אפים. PayPal בחרה להקים בישראל מרכז עולמי לאבטחת מידע ולשם כך רכשה את הסטארט-אפ הישראלי סייאקטיב. עד היום מגמת ההשקעות הזרות הייתה נפוצה בעיקר בקרב משקיעים אמריקניים כגון חברות הענק אמזון ודרופבוקס. לאחרונה, מקורות הון חדשים נפתחו מערוצים חדשים והניבו השקעות זרות מהודו וסין, לדוגמה עליבאבא וביידו. אותם משקיעים רואים את ישראל כמכרה אסטרטגי ומשקיעים גם בקרנות וגם ישירות בסטארט-אפים הישראלים.

הגידול בביקושים בשוק ההיי-טק יוצר מנוע צמיחה עצום לכלכלת ישראל. היקף המועסקים בהיי-טק מוערך כיום בכ-9% מאוכלוסיית העובדים בישראל ומציע ביטחון כלכלי, תעסוקתי ואיכות חיים טובה בהרבה מרוב תעשיות המשק. מנתוני הלמ"ס עולה כי ישנה האטה בגידול במספר משרות השכיר בכלל המשק הישראלי: בשנת 2014 גדל מספר המשרות ב-2.2% לעומת ממוצע של 3.8% בשנים 2010-2012. בהיי-טק אנו רואים מגמה הפוכה, עם עלייה חדה בביקושים.

"כיום ב-CPS JOBS אנחנו מטפלים באלפי משרות היי-טק, כאשר בכל יום נפתחות משרות חדשות וסטארט-אפים נוספים פונים אלינו בבקשה לגיוס מפתחים", אומרת עפרה עפגין-חדד, מנכל"ית CPS JOBS.

עם זאת, אותה צמיחה מדוברת בביקושים בשוק ההיי-טק בישראל פוגשת היצע מוגבל של אנשי מקצוע, סטגנציה בכמות הבוגרים שמסיימים אוניברסיטאות במקצועות הטכנולוגיים, יציאה לפנסיה של עובדים טכנולוגיים שעלו מבריה"מ לפני מספר עשורים, עלייה בדרישה לעובדים מומחים בטכנולוגיות נישתיות ודרישה הולכת וגדלה לעובדים המוכנים לעבוד שעות מאומצות ולקחת סיכון בחוסר יציבות תעסוקתי בסטארט-אפים קטנים. כתוצאה מסיבות אלו, תהליך הגיוס למשרות הטכנולוגיות נהיה סבוך ומאתגר יותר עבור החברות הטכנולוגיות.

מגמות בולטות בביקושים

הביקושים המרכזיים מגיעים כיום מחברות בתחומי הווב, האבטחה, מובייל, אחסון וביג דאטה, בדגש על אחסון בענן. הביקוש המשמעותי ביותר הוא לאלגוריתמאים עם עליה משמעותית בתחומי ה-Data Mining, NLP (רש"ת: Natural Language Processing) ואופטימזציות לענף הפרסום. מגמת הדרישה העולה היא למומחים בעלי ניסיון עשיר בתחומים מאוד ספציפיים לרבות: Big Data, Linux Kernel, Java Web, Angular, ופיתוח ב Low Level.

פיתוח חוצה פלטפורמות

מגמת המעבר מסביבת ווינדוס למערכות פיתוח בקוד פתוח הולכת וגודלת. מה שבעבר היה כאחוז מהשוק כיום מוגדר כבר כרוב. הביקושים כיום למוצרים חוצי פלטפורמות (ווב ומובייל) מעלה דרישה להתמחות על מערכות סיסטם משולבות.

כפועל יוצא, הדרישה לידע בלינוקס עוברת מתחום הפיתוח והדרישה לניסיון ועבודה עם התחום מגיעה גם לאנשי התמיכה וכמובן הסיסטם. כחלק ממגמה זו אנו רואים ירידה ניכרת בביקושים במשרות בסביבת מיקרוסופט (C# ASP.net) לטובת משרות Java Web ו-Open Source.

הצטיינות בלימודים או ניסיון תעסוקתי?

ניתן להבחין בשתי מגמות בביקושים לבוגרי התארים הטכנולוגיים. הראשונה של חברות אשר לא מוותרות על ציוני תואר גבוהים (לפחות 80-85), וזאת גם שנים רבות לאחר סיומו. מגמה זו מתקיימת בעיקר במשרות פיתוח תוכנה ואלגוריתמיקה. לחברות אלו תעודת הצטיינות ממוסדות ההשכלה המובילות בארץ והן מוכנות להשקיע בכך כסף רב. מנתוני סקר השכר של CPS JOBS עולה שבוגר מצטיין ללא כל ניסיון יוכל לקבל הצעות של עד כ-20 אלף שקל בחודש במשרות פיתוח. חברות אלה מוכנות פרט לשכר הגבוה לספק הכשרה מלאה לבוגרים המצטיינים.

המגמה השנייה היא דרישה לבוגרי תארים טכנולוגיים שהתנסו מעבר ללימודיהם בעבודה חלקית או פרויקטים צדדיים בחברות היי-טק. הניסיון המועט וההשתפשפות בסביבת הפיתוח מעידים על יכולת לשלב בין משימות וחריצות, וזאת בשונה ממי שהשקיע את עצמו רק במשימה אחת - הלימודים.

לדברי עפגין-חדד, "שנת 2015 נפתחה בעליות שכר וביקושים אדירים שחלק נרחב מחברות ההיי-טק לא מצליחות לענות עליהן ללא עזרתן של חברות השמה מומחות להיי-טק, אנו צופים שהמשך השנה תמשיך עם מגמות גיוס ההון והגדלת התחרות על המתכנתים ומהנדסים עם לפחות שנתיים ניסיון".

שכר בהייטק, רבעון ראשון 2015
 שכר בהייטק, רבעון ראשון 2015