חקירה באזהרה נגד בכירי הקריה האקדמית אונו

המנכ"ל רנן הרטמן והמשנה שלו, רו"ח רמי חדד, נחקרו באזהרה ברשות המסים ■ לפי החשד, השניים העסיקו במכללה את אשתו של קבלן אשדודי במשרה פיקטיבית כ"בודקת מבחנים", בשכר של עשרות אלפי שקלים בחודש

רנן הרטמן / צילום: תמר מצפי
רנן הרטמן / צילום: תמר מצפי

מייסד ומנכ"ל "הקריה האקדמית אונו", רנן הרטמן, והמשנה למנכ"ל הקריה, רו"ח רמי חדד, נחקרו לאחרונה באזהרה ברשות המסים, בחשד להעסקה פיקטיבית של עובדת במכללה - כך נודע ל"גלובס".

החשדות נגד השניים עלו במסגרת חקירה נגד קבלן תושב אשדוד, שאשתו הועסקה בקריה כ"בודקת מבחנים" בשכר של עשרות אלפי שקלים לחודש.

הרטמן וחדד עוכבו לחקירה ביולי 2014, במסגרתה נשאלו על נושאים שונים, לרבות עסקאות שעשתה חברה שבבעלותם המשותפת והלוואה שקיבל הרטמן מן המכללה, ששימשה לשיפוץ ביתו בסביון.

בימים האחרונים פנו עורכי הדין של השניים לרשות המסים וביקשו להסדיר את העניין בכופר והימנעות מהעמדה לדין פלילי. מבט אל הנעשה בקריה חושף מערכת קשרים הגובלת לכאורה בנפוטיזם, מדיפה ריח של "שמור לי ואשמור לך", וזה עוד לפני שדיברנו על משכורות-העתק. כך נראה מוסד אקדמי המתיימר להיות מוביל בישראל של 2015.

חקירתם של הרטמן וחדד ביולי אשתקד התבקשה לאור ממצאים שהתגלו במסגרת חקירה סמויה נרחבת אחרת שערכה רשות המסים, שהחשוד המרכזי בה הוא קבלן אשדודי מוכר. בחקירה התגלה כי אשתו של הקבלן מועסקת בקריה האקדמית אונו כבודקת מבחנים, אף שאין לה לכאורה את הכישורים לתפקיד, ומשכורתה נראתה גבוהה באופן מחשיד ביחס למקובל בתפקיד. החקירה הביאה לחיזוק החשדות נגד חדד והרטמן.

רשות המסים מסרה ל"גלובס" כי "החקירה בעניין הסתיימה ותועבר לבחינה משפטית בפרקליטות".

יחס מיטיב לקבלן סמי מצלואי

הרטמן וחדד שותפים בחברת "נגיד ניהול והחזקות בע"מ", המחזיקה בעצמה במניות של 4 חברות נוספות: "נגיד נדל"ן בע"מ", "מחסני בנטל בע"מ", "ר. שרעבי השקעות ושיווק בע"מ" ו"הדסון פיתוח מוצרים לרכב בע"מ". הרטמן מחזיק ב-85% ממניות החברה-האם "נגיד ניהול", בעוד חדד מחזיק ב-15%.

"מחסני בנטל", חברה-בת של "נגיד ניהול", היא מחסן מזון וציוד משרדי, ששמה עלה בתחקיר נרחב שפרסמה שלומית צור ב"גלובס" באוקטובר 2013. התחקיר עסק בקשרים שבין ראש עיריית קריית אונו דאז, יוסי נשרי, לבין הקבלן סמי מצלאוי ולבין הרטמן והקריה האקדמית.

בתחקיר מ-2013 נחשף כי מצלאוי - שחברותיו זכו, על-פי התחקיר, במה שמצטייר לכאורה כיחס מיטיב מצד העירייה בפרויקטים שונים - הוא גם בעלי המקרקעין שבהן ממוקם "הקמפוס החרדי" של הקריה האקדמית אונו, באור-יהודה הסמוכה.

עוד נחשפו פרוטוקולים מדיון בעיריית קריית אונו, בהם נטען כי בנו של נשרי עבד תקופה מסוימת כנהגו של הרטמן, שעה שרישיון הנהיגה שלו נפסל, בעוד אשתו של נשרי הבן, כלומר כלתו של ראש העיר לשעבר, הועסקה בקריה האקדמית.

נשרי האב מסר ל"גלובס" בשעתו: "הכלה שלי מועסקת במכללה, כמו שהרבה תושבי קריית אונו עובדים שם. אני חבר של רנן הרטמן, כמו שאני חבר של כולם. הרטמן דחף את העיר כלכלית, חברתית וחינוכית ביזמות שלו. אני מאחל לכל ראש עיר יחסים כאלה עם איש כזה, מבלי לתת לו שקל הנחה".

חיבור מעניין נוסף הוא שראש העיר לשעבר מונה עם סיום תפקידו לחבר הנהלת הקריה האקדמית, כפי שעולה מפרוטוקול הנהלת הקריה מאמצע 2014. תפקיד זה מבוצע בהתנדבות.

הקשר האשדודי

מעבר לעובדה שהמשנה למנכ"ל הקריה האקדמית, רמי חדד, הוא תושב אשדוד, חוט מקשר נוסף בין הקריה האקדמית אונו לעיר הדרומית הוא יהודה אבידן - איש ש"ס, המוציא והמביא של יו"ר המפלגה, אריה דרעי, ושל היו"ר לשעבר, אלי ישי, שבימים אלה ממש משמש כחבר בצוות המשא-ומתן הקואליציוני מטעם המפלגה.

אבידן, תושב אשדוד המקורב לצמרת העסקית והפוליטית בעיר, נחשב לאחד העסקנים המשפיעים בישראל. הוא התחיל את דרכו כעוזרו האישי של דרעי בתחילת שנות ה-90, ושימש במשך השנים יועץ לענייני המגזר החרדי עבור חברות וגופים רבים, כלומר "לוביסט" עם קשרים בש"ס. בין היתר הוא ייעץ לחברות תעופה זרות, לחברות תרופות ואפילו לערוץ 10. ב-2004 הוא הורשע בהפרת אמונים בקשר לקידום ענייני מקורביו במשרד הפנים. בעבר כיהן גם כדירקטור בחברת מנופים פיננסים של איש העסקים ג'קי בן-זקן. "אין שום דבר שקורה במדינה הזו ואבידן לא מעורב בו", טוען היום אחד הגורמים שעימם שוחחנו.

אבידן למד בעצמו משפטים בקריה האקדמית אונו, והוא מעיד על עצמו כי הוא חבר "ההנהלה המורחבת" של עמותת הקריה ובעבר חבר הועד המנהל. הקריה מכחישה כי הוא בעל תפקיד רשמי בהנהלה נכון להיום. בנוסף, רעייתו, גאולה, משמשת סגנית הדיקן בקמפוס החרדי של המכללה בירושלים. אבידן מודה כי הוא חבר קרוב של חדד, אבל מתעקש כי אין לו שום קשר לקבלן האשדודי.

הקריה האקדמית אונו: משכורות במיליונים

הקריה האקדמית אונו היא עמותה שנוסדה ב-1997. בנוסף לרנן הרטמן, בין מייסדיה של המכללה היו גם אביו, דוד הרטמן ז"ל; ואחיו, הרב ד"ר דניאל הרטמן, המכהן כחבר הוועד המנהל של העמותה עד היום. במקביל משמש דניאל הרטמן כנשיא מכון שלום הרטמן - מוסד חינוכי נוסף שהקימה המשפחה, הנקרא על שם הסב.

בין קרובי המשפחה שמועסקים במכללה גם ישי כץ-שינפלד, אחיינו של רנן הרטמן, שלפי דוח העמותה לשנת 2013, הוא מורשה חתימה בשם העמותה. מורשית חתימה נוספת היא מאיה האוזר (לשעבר הרטמן), אשתו לשעבר של רנן וכיום אשתו של יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר. האוזר והרטמן הכירו בקריה האקדמית, שם שימש האוזר כדיקאן הפקולטה למינהל עסקים (ועודנו משמש כמרצה), שעה שמאיה הרטמן שימשה (ועודנה משמשת) כראש מינהל הסטודנטים.

מפרוטוקול הנהלת הקריה האקדמית מיום 23 ליוני 2014 עולה כי ראש העיר לשעבר, יוסי נשרי, הסכים לשמש לאחר סיום תפקידו בעירייה, כחבר הנהלה בעמותת הקריה האקדמית אונו.

"אני מבקש לברך חברים חדשים לעמותה - פרופ' משה בן-חורין, ראש הקריה האקדמית ואת ראש עיריית קריית אונו לשעבר, מר יוסי נשרי. אנו בטוחים שתרומתכם לעמותה תהיה גדולה", בירך הרטמן את המצטרפים החדשים בפתח הישיבה. הנהלת הקריה מוסרת שתפקיד זה נעשה בהתנדבות

מייד אחריו, סקר נציג משרד רואה החשבון המבקר של הקריה את הדוחות הכספיים - מדובר במשרד רואי החשבון ליאון-אורליצקי בבעלות רו"ח משה ליאון, שהיה מועמד לראשות עיריית ירושלים בבחירות לרשויות המקומיות האחרונות. נציג המשרד הוא רו"ח קובי זליכה, אחיו של דיקאן הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית, פרופ' ירון זליכה.

למרות שהקריה האקדמית מאוגדת כעמותה, ולפיכך איננה אמורה להשיא רווחים לבעלי מניות כלשהם - נראה כי לא חסרים מי שגורפים ממנה משכורות-עתק ובכלל זה המנכ"ל, רנן הרטמן, והמשנה שלו, רו"ח רמי חדד. לפי הדוח לשנת 2013, שכרו של הרטמן ברוטו היה כ-1.5 מיליון שקל במונחים שנתיים; חדד השתכר 1.15 מיליון שקל לשנה; ואילו ירון זליכה השתכר כ-900 אלף שקל לשנה.

מי מממן את כל זה? הרוב המוחלט של הכנסות העמותה/הקריה האקדמית - כ-181 מיליון שקל מתוך כ-187 מיליון שקל בשנה נכון לסוף 2013, נובע מהכנסות משכר לימוד.

עם זאת, העמותה קיבלה בשנים האחרונות מיליוני שקלים מהמדינה ומשורה של גופים דו-מהותיים, כמו למשל הסוכנות היהודית וקרן היסוד. בכלל זה סכום של 2.4 מיליון שקל שהתקבל ממשרד החינוך וממשרד הקליטה.

הקריה האקדמית אונו: "אנו מעסיקים עובדים ונותני שירותים רק על בסיס מצוינות ויכולות אישיות"

יועץ התקשורת, רונן צור, מסר את תגובת הקריה האקדמית אונו, רנן הרטמן, רו"ח רמי חדד ושאר בכיריה שנזכרים בכתבה: "רנן הרטמן ורמי חדד שיתפו פעולה עם החקירה וסיפקו הסברים מפורטים גם לגבי העובדת - מהות ותנאי העסקתה. שאר החשדות הופרכו.

"יוסי נשרי, ששימש ראש עיריית קריית אונו בעשור האחרון עד לבחירות האחרונות, הסכים לשמש בהתנדבות כחבר אסיפה כללית בעמותת הקריה האקדמית אונו.

"הקריה האקדמית אונו מעסיקה עובדים, יועצים ונותני שירותים אך ורק על בסיס מצוינות ויכולות אישיות. כל אחד מהאנשים שהוזכרו בכתבה עונה לקריטריון זה. אין אנו מוצאים לנכון להתייחס במסגרת זו לחייהם הפרטיים, לאופן ולמקום שבו הכירו את בני זוגם וכל מידע רכילותי אחר".

כספי תרומות לטובת מלגות

עוד נמסר כי "לגבי הכספים שנתקבלו מן המדינה, מדובר במלגות סטודנטים - סכומים שהגיעו אלינו והועברו ישירות ובמלואן לסטודנטים; לגבי הסוכנות היהודית - מדובר בכספי תרומות לטובת מלגות שניתנו במלואן ואף מעבר לכך לסטודנטים אתיופים וחרדים (שבגינם קיבלנו את פרס "גלובס"). כלל הכספים שהגיעו לקריה לטובת מטרה זו חולקו.

"הקריה גאה מאוד בתרומתה לטובת החברה בישראל ובאפשרות שהיא נותנת לסטודנטים אתיופים להיכנס בשערי האקדמיה, לרכוש השכלה גבוהה ולצאת לשוק העבודה כשווים בין שווים.

"על מנת לסבר את האוזן - הקריה תורמת מתקציבה שלה מיליוני שקלים לטובת מלגות לאוכלוסיות מיוחדות, כגון יוצאי העדה האתיופית, חרדים, אנשים עם מגבלה וכיו"ב.

"יהודה אבידן כיהן בהתנדבות כחבר אסיפה כללית וחבר הוועד המנהל בשנים 2001-2014. אבידן, שהינו דמות ציבורית בולטת במגזר החרדי, משמש בתפקידו זה בהתנדבות.

"חשוב לציין כי בקריה האקדמית אונו פועל קמפוס חרדי, ובו לומדים כ-3,000 סטודנטים חרדים. מתוקף היותה מוסד רב-תרבותי, חשוב וצריך שבמסגרת האסיפה הכללית והוועד המנהל תהיה נציגות של המגזר, כשם שיש נציגות לכל המגזרים האחרים, לרבות חרדים, אתיופים וערבים".

סמי מצלאוי ויהודה אבידן ביקשו שלא למסור תגובה לנאמר בעניינם בכתבה.

חגיגה של נפוטיזם

ברוכים הבאים לאקדמיה הישראלית. כל מה ששמעתם עד היום על נמל אשדוד ועל חברת החשמל עלול אולי לתפוס גם בסיפור הזה. ההבדל הוא שהשחקנים המרכזיים אינם אנשי ועד או חברי דירקטוריון במינויים פוליטיים. הפעם "ניצבים בזירה" עורכי דין, שופטים, רואי חשבון, עובדי מדינה בכירים בעבר ובהווה.

מצלמות הטלוויזיה לא יחכו מחוץ לביתו של איש מהמעורבים, שום פוליטיקאי לא ימהר להודיע שצריך לשבור, לפרק או "לרסס". ברוכים הבאים לעולמם של מי שראויים באמת לכינוי "המחוברים", ואלה לא מנופאים שקיבלו שובר למסעדת בשרים.

הסיפור של "הקריה האקדמית אונו" מספק הצצה אל מה שנראה כמו חצר ביזנטית של מועדון סגור, שבו כולם מכירים את כולם, וכולם דואגים לכולם. בזמן שפקידים בירושלים סיפרו לנו על נפוטיזם בכמה חברות ממשלתיות, כמה מהם היו חברים של כבוד בחגיגה של נפוטיזם מהסוג הגרוע.

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, מרצה בכיר במכללה שבה אשתו משמשת כסמנכ"לית שירות לסטודנט. היא עצמה גרושתו של המנכ"ל, שמעסיק בני משפחה נוספים במקום. בנו וכלתו של ראש עיריית קריית אונו הקודם הועסקו שם, ולאחר פרישתו מהעירייה, כיהן בהתנדבות כחבר אסיפה כללית בעמותת הקריה האקדמית אונו. את הביקורת החשבונאית ערך רו"ח קובי זליכה, אחיו של החשב הכללי לשעבר באוצר ירון זליכה, שמשמש כמרצה בכיר במכללה בשכר-עתק.

הסיפור הזה הולך ומסתבך, וככל שחופרים בו עלולים לגלות עוד חבר ועוד מקורב. כך, החבר הטוב של המשנה למנכ"ל (רמי חדד) בקריה האקדמית הוא יהודה אבידן, המוציא ומביא של אריה דרעי. אבידן הוא במקרה גם חבר האסיפה הכללית בעמותת הקריה האקדמית אונו (בעבר שימש חבר הוועד המנהל), ורעייתו משמשת כסגנית דיקן בשלוחה בירושלים. אבידן הוא גם מקורב של פרופ' זוהר גושן, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך ומרצה בכיר במכללה.

בשנת 2009 הוא התמנה לדירקטור בחברה הציבורית מנופים-פיננסיים, שהייתה באותם ימים בבעלותם של ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי, חברה שהסתבכה כהוגן עם רשות ניירות ערך בפרשת הרצת המניות בשנת 2010.

כשאבידן חיתן את בתו ביולי 2010, כך לפי פרסומים באותם ימים, גושן ובן-זקן היו שם (גושן סרב היום להתייחס לכך ,ואבידן ציין כי אינו זוכר זאת). אבל הם לא היו לבדם לפי אותם פרסומים: הגיעו שר האוצר המיועד משה כחלון, גלעד ארדן, גדעון סער, נשיא קוקה-קולה בישראל רוני קוברובסקי ורבים נוספים.

עכשיו תארו לכם שבסביבה החמה והנעימה הזו, המשפחתית למכביר, אמורה רשות המסים לחקור חשדות שונים מצד בכירי המכללה. דמיינו כמה טלפונים, כמה מקורבים של מקורבים עסקו אולי בפרשה הזאת, כדי שלא תשמעו עליה מילה. כדי שלכל היותר יסתפקו בתשלום כופר, ודאי ללא מעורבות המשטרה.